-
Hei Lilja :)
Tror kanskje den varierer fra sted til sted fordi folk tolker resultatene forskjellig. De har forskjellige metoder for vektkontroll osv. Hold deg til den ene metoden du har brukt (BMI). Ikke bry deg for mye om forskjellene. Det er det at du og kroppen har det bra som er viktig, ikke om svarene er litt varierende :)
-
Anne Ma forklarer fint om dette. BMI er et slags teknologisk påfunn som ikke er klart og entydig. Vi jo forskjellige alle sammen - noen skulle heller lage en MTI - Maximal Trivsels Index !
BMI er vekt : høyden i meter ganget med seg selv. feks. 70 : 1,81x1,81 = 21,3. Men hvor mye det tallet bør være er du selv den beste til å bedømme. 20-25 regnes for normalt. Under 15 for anorektisk og over 30 for overvektig. Sånn sirka, det finnes like mange grenser som det finnes spesialister. Problemet er bare at ingen stemmer. En kulestøter og en skihopper kan ikke vurderes etter samme skala !
-
Jeg veide 55 kg i mange år med 163 cm høyde. Det var ikke tynn eller tykt, bare normalt.
Etter tabellen skal jeg veie 62,5 kg.
Jeg veier nå 69 kg men kan ikke tenke meg å gå ned til mindre enn 62-63 kg.
55 kg er for ungdom som er 163 cm høye synes jeg.
Når man blir eldre er det normalt med littegrann mer vekt, til slik som tabellen viser.
Du får hetta av 52 kg?
Jo, jeg forstår at det er noen som vil veie mindre enn de skal.
De kan til og med være veldig opptatt av det og gremmes av synet av seg selv. Det hjelper ikke at jeg sier at du burde kanskje veie 55 kg.
Kan du ikke avfinne deg med dine 52 kg?
Hvis du trener, må det være veldig bra vekt, endog litt i underkant av det normale for et ungt menneske.
Ã… spise regelmessig er også viktig, hvis ikke, så driver kroppen og lagrer fett til nødstilfeller...kjenner en som helst bare spiser sent på dagen når hun blir for sulten og det funker ihvertfall ikke...
nora
-
Jeg prøver godta det men vet ikke om det er det har stanset eller om den egentlig vil opp jeg kjemper imot for jeg vil så veie ca 50 kg eller 48 kg men går det ikke så går det ikke men hater at Psykologen sa du kan stole ja at du stanser der du var da du var frisk 45 kg hm jeg gjorde ikke det så er litt sint og stresser med det :,( Føler meg større enn 45 kg da var jeg fornøyd hadde ikke slanka meg eller noe var ikke syk spiste mye og ofte. Nå er det strengt og sunt det går i og sikkert for lite fett det tror jeg men er jo redd ennå. Tør kansje en brødskive med litt smør og resten er da uten smør men middagen kan innholde litt fett men steker ikke i smør men er redd ja :,( Så godta 52 kg da føler jeg meg som en taper vet at jeg er jo ikke det men hvorfor veie 52 kg og leve så strengt :,( Da vil jeg heller veie 45 kg og spise hva jeg vil snufs savner det ja :,( Men nå føles det som sånn kan jeg ikke leve :,( For da går jeg bare opp og opp :,( Jeg spiser frokost, lunsj, middag og mellom og kvelds men er mye sulten imellom mange av måltidene men da tør jeg ikke spise :,( Redd og det var jeg ikke før. Spiser hver 3 til 4 time ca :)
-
Er ikke dette litt med at du også må akseptere at du nå er blitt syk iforhold til før, da du ikke var det ?
De fleste av oss sliter nok litt med å godta dette, men det er desverre slik at noen påføres ett eller annet en bare må godta hva denne sykdommen gjør med deg, og de fleste må godta litt vektøkning som ikke går bort, noen mer enn litt også !
Du kan også se positivt på at du bare går opp det du har gjort - altså at du tross alt ikke har gått opp mer enn du har. Noen vil si at du har et luksusproblem.
Så tror jeg kanskje også at du tenker på at du følte deg frisk og fin da du veidde 45 - og nå gjør du ikke det - og så legger du skylda på vekta ?
Men det er andre årsaker til at du ikke føler deg like frisk, og den årsaken heter hypothyreose. Den gjør at en rekke prosesser i kroppen ikke funker så godt som før, og gjør at du ikke føler deg i 100 lenger.
-
Hei takker for svar :) Ja da var jeg frisk og kansje jeg er sint for at jeg er der jeg er nå i vekt og det sa ikke Psykologen noe om at du får ekstra kg på kjøpet da du skal bli frisk :,( Hadde jeg vist det ville jeg aldri blitt frisk så føler meg litt lurt kan man si. Men alt er bare min egen skyld og skal ikke skylde på noen jeg. Nei tar på meg den skylda selv, men og ikke klare og få til noe srlig med det og gå ned i vekt blir jeg oppgitt og det skjønte Psykologen så jeg tror det er noe galt med meg eller så får jeg snart velge og ikke spise igjen da og håpe neste gang at noen hjelper meg så jeg ikke havner der jeg er nå :,( Liker meg ikke der eller kroppen ser nesten ut som 45 kg tror jeg som nesten før er bare magen liksom litt sint på den er mye oppblåst føler meg som en ballong. Sier jeg er en Flodhest men er jo ikke det andre sier Psyokolgen så Slank slank hm ja ja det ordet liker jo ikke jeg vil heller være tynn men ikke for tynn da uff blei mye fram og tilbake detta. Jeg jeg vet ikke hva jeg vil bare ha det bedre føle meg 100 prosent som du sier og så føler jeg meg bare på bånn , klarer gjøre litt så blir jeg utmatta av ingenting. Før klarte jeg jobbe, og ha et vanlig liv men nu er alt alt kluss :,( Legger nok mye skyld på vekta så er det ikke den som er så farlig hele tia selv om jeg tenker på den og håper gå litt ned bare :) Så er det mye annet og sikkert som er skyld i at jeg er den jeg er ja :)
-
Jeg trur du skriver om et symptom jeg hadde da jeg brukte Levaxin - oppblåst mage. Eller riktigere : Obstipasjon.
Godt synlig "kalaskule" m.a.o.
Og det blei bare verre og verre, men da jeg begynnte med Armour gikk det helt bort.
Har sett flere som nevner dette som et symptom, jeg tror det skyldes at Levaxinen ikke funker helt, for dette kom etter at jeg begynnte med Levaxin. Hadde aldri slik før.
Ã…sså er du en skikkelig pirk da :) Du MÃ… liksom gå ned bare litt - hvorfor ikke akseptere den lille biten ?
-
He he er en pirk og idag fikk jeg sånn anfall som jeg kaller det er helt skrudd i hue he he jeg marer og marer om det samme om at alle har lurt meg og dem bare vil meg vondt , og sier til samboern min at jeg har det vondt og la la stakkars som må høre på det sytet assa. Men blir jo gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal snart må på et hjem snart minst er ikke normalt :,( Vil bare litt ned ja og syter om det og vet ikke om jeg orker meg og leve bedre dø enn og ha detta livet jeg vet det og er syting. Ja magen er ballong men var ennå værre da jeg spiste eller levde på Enorm mengde med frukt bare da skulle du sett så gravid ut he he :) Magen er ikke så ille nå men er nok oppblåst ennå og rar uff mye hardt men legen kjente på magen en gang men da var jeg ikke så ille hun sa den var fin se på min da så hun da følte jeg meg dum. Kan jo overdrive og kansje litt da jeg har denne sykdommen men nu kaller jeg meg flodhesten da :) Men er jo ikke så diger men føler meg sånn og mye redd og usikker igjen hvem vei jeg vil om jeg vil bli frisk eller la alt gå til helvete og velge bli mer syk igjen. Men er det ikke sånn med Lavt stoffskifte og at man går opp i vekt av det ? Kansje det er bare derfor at viss medisinene virker går jo noen ned igjen men ikke jeg da sikkert men kan håpe.Men jeg føler ikke Levaxin virker nei kan ivertfall ikke si jeg har blitt bedre i den tia jeg har brukt den. Men den andre medisinen du bruker koster mange penger? Får man ikke den på resept hos en lege?
-
Tror du at du kan slenge inn et avsnitt her og der? Blir helt andpusten av å lese, jeg...
:)
-
Oki sorry jeg bare skriver og skriver jeg da he he er ikke så flink til de avsnitta he he :)