Sv: Blir ikke tatt seriøst...
Jeg har samme problem som deg når det gjelder håret! Mistet mye har i den perioden jeg begynte med levaxinen men dette ga seg etter en stund. Nå har jeg bare slitt, tørt og flisete hår.. Føler jeg ofte har dreads når jeg oppdager at alt håret har tovet seg sammen til en stor floke.. Jeg har fremdeles ikke funnet min "perfekte" dose medisin, men håper håret skal bli bedre når den er funnet. :) Et tips er å bruke en hår kur. Jeg har en helt fantastisk en som jeg kjøpte hos frysøren. Den bruker jeg som balsam. Lar den sitte i håret i 5 min i steden for balsam når jeg dusjer, også blir håret silkemykt!!! :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
belle
Slet mest med hårtap i starten. Det har roet seg litt. Men det er sinnssykt tørt og flokete og brekker av over alt. Er det noe å gjøre med dette?
Det er der faktisk, Belle. At få i sig ordentlig næring. Mindst 30% af den daglige næringstilførsel skal bestå af ordentlige fedtstoffer inkl. de mættede, hvis ikke af animalsk oprindelse, så fra kokos.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
belle
Jeg får i meg en del fett i form av melkeprodukter og fisk, ganske mye av det. Men selve kosten er ekstremt kalorifattig, og det vet jeg ikke er bra. Jeg kan knapt spise karbohydrater, mel er min verste fiende. Spiser jeg en brødskive er det omtrent som om jeg legger på meg en par kilo med en gang. Til tider blir det alt for lite karbohydrater igjen også, og det tærer enda mer på energinivåene. Jeg føler at jeg knapt kan spise annet enn fisk og suppe uten at jeg skal legge på meg. Problemet er at med en gang jeg går over en viss kalorimengde så legger jeg på meg, jeg legger liksom på meg nesten uansett. Har vært redd for at dette vil gjøre det verre, men jeg ser ingen utvei slik som det er nå. Ender med å underspise veldig
Du skrev tidligere, at du spiser max. 1000 kcal/dag. Hvordan man end vender det og drejer - er der ikke plads (i denne norm) til tilstrækkeligt med fedtstoffer fordi i så fald skulle du spise omtrent 750 kcal i rent fedt (ved normal næringstilførsel for voksne kvinder på 2200-2500 kcal), for at dække kroppens behov for kostfedt's rolle i dannelsen af hormoner + de stoffer, der er u-undværlige i fornyelsen af hud, hår, negle osv. Da du lever kalorie- og fedtfattigt - har din krop underskud af remedier til at restituere sig selv og dette er (tror jeg), hvad du ser i spejlet og på hårbørsten.
Derudover er proteiner (aminosyrer) u-undværlige i samme process + i hormondannelsen. Proteiner fra forskellige kilder (samme proteinkilde hver dag skader mere end den gavner) bør udgøre ca. 40 vægtprocent i hvert af de 3 daglige basale måltider. Da protein er ikke ligefrem "kaloriefattigt", ser heller ikke det ud til, at der er plads nok til nok af proteiner i næringsindtag på 1000 kcal/dag, da protein-andelen i den daglige kost burde svare til mindst 1000 kcal - dvs. det som i dag udgør hele dit energiindtag pr dag, alt inkl.
Alt i alt (og jeg har virkelig stor medfølelse med dig), tror jeg, at det er omsonst forsøge at løse dit problem, før din kost i realiteten begynder at indeholde, hvad der er nødvendigt for at opfylde dine ønsker om bedre hårpragt og en god bedring.
Det er meget muligt, at du ser vægten som vigtigt for udseendet, men når sandheden skal frem - er det heller ikke for kønt at være tyndhåret (til sidst), med "knasende" hår, med u-levende hud, matte øjne, svage tænder og u-kønne negle, hvilket med den kost vil ske før eller siden, hvis det ikke allerede er sket. Og alt dette endda uden at tænke på, hvad denne ringe kost gør ved alle kroppens hormoner, særlig thyreoidea-, adrenal- og kønshormoner.... øv. :sad:
Som nevnt tidligere her tror også jeg at håret ditt henger sammen med B12-vitamin statusen din. Selvsagt har det lave stoffskifte ditt noe og si, men ikke nødvendigvis alene. Alt dette henger sammen. Du bør få deg noen injeksjoner. Sykdommen heter pernesiøs anemi, som Kevlin henviser til i forhold til prøven "Intrinisic factor". Dette er et enzym som dannes i magesekken som noen mangler (arvelig sykdom). Dette gjør at B12 ikke kan spaltes slik at det kan suges opp i tarmen, derfor må B12 gies i injeksjoner.
Hmmm, tråden ble visst sveiset sammen med en annen tråd. I allefall, senere tester har vist at B12 er på normalt, hvor hun tok en "celletest" eller hva hun kalte det, av det. Dette var stoffskiftelegen min. Ellers er alt annet av verdier normalt, foruten TSH og T4 etc. Jeg spiser i meg masse B-vitaminer ellers hver dag for å passe på, jeg har vært redd for å få mangel og vet at det er viktig for hår. Det som er merkelig er at hud og negler har det helt fint, er hun håret som er uutholdelig flokete, tørt, flisete og ødelagt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Som nevnt tidligere her tror også jeg at håret ditt henger sammen med B12-vitamin statusen din. Selvsagt har det lave stoffskifte ditt noe og si, men ikke nødvendigvis alene. Alt dette henger sammen. Du bør få deg noen injeksjoner. Sykdommen heter pernesiøs anemi, som Kevlin henviser til i forhold til prøven "Intrinisic factor". Dette er et enzym som dannes i magesekken som noen mangler (arvelig sykdom). Dette gjør at B12 ikke kan spaltes slik at det kan suges opp i tarmen, derfor må B12 gies i injeksjoner.
Så ikke svaret ditt jeg Belle, men svarer nå.
At legen din svarer at du ikke kommer til å merke noe på vekten ved å bruke Levaxin sier han vel fordi han har erfaring fopr at slik er det.
Og den erfaringen har jeg også - jeg måtte over på Tyroide hormoner for å få det til å fungere på vekta.
Men du bruker liten dose - fremdeles bare 75 ? Kjertlen taper seg jo stadig så du må følge opp og øke så du har nok.
Pistrete hår er et klinisk symptom legene ser etter. Det kan ha flere årsaker - bla. lavt stoffskifte (lav dose!) og B12 er som det påpekes, viktig.
Og har du sjekka morgentempen da ?