Sv: Samme blodprøver for lavt og høyt stoffskifte?
Hei vi har svart deg i tråden der du skriver om trykk bak øynene.
tallene er forresten ikke så høye, men det mangler TRAS-prøve som man tar ved graves. Det er antistoffene ved graves.
Sv: Mine testresultater. Har også veldig vondt i øynene mine.
Skal holde tommler jeg :)
Du må bare "vekke" legen - hvis ikke det nyter, gå til en optikker som kan henvise deg til en øyespesialist.
Så er det ikke lurt å ha i seg jodholdige varer - saltvannsmat, melk, egg osv.
Det er jo en av bestandelene i stoffskiftehormonene.
Sv: Må jeg være fastende?
Huffda - det blir mye å tenke på, men det roer seg skal du se.
Det er en hovedregel at man stiller fastende.
Det er også en fordel at disse tas så tidlig på morran som mulig.
Noen av disse har døgnvariasjoner.
Eneste jeg kommer på i din situasjon som ikke står der, er SHBG.
Den blir høy ved høyt stoffskifte men må også tolkes opp mot østrogen.
TRAS er nok de stoffene som påvirker øynene og de senkes jo med Thyreostatika (Neo-Merc, Prop.)
Sv: Må jeg være fastende?
Takk for svar :)
Æsj, da har jeg ikke fått med meg SHBG. Men men, blir vel flere runder med blodprøver på meg som har sprøyteskrekk!!!! :lol:
Da har jeg tatt blodprøver pånytt igjen i dag. Fikk hastetime hos legen igjen i ettermiddag. Føler på gikta (som jeg heldigvis ikke har) at det skal bli litt vanskelig å få komme til spesialist kjapt. Fikk ikke så gode vibber av legen i går. Men men, skal gjøre så godt jeg bare kan!!!! Men bakgrunn i alle de fine opplysningene dere har gitt meg så har jeg jo noen gode argumenter :)
Da har jeg vært hos legen. Fikk henvisning til endrokrinologisk poliklinikk på Ahus. Han lyttet virkelig til meg i dag og skrev ut denne uten mokk når jeg beskrev hvordan øynene mine er. Fikk også henvisning til øyelege.
Jeg beskrev jo alle symptomene mine i går også, men da var han bare så opptatt av at jeg hadde en stor livskrise bak meg. Var i alle fall godt å bli hørt og tatt alvorlig :)
Lavt stoffskifte påvirker jo evnen man har til å hantere de psykiske problemene man opplever.
Det er bare det at de medisinene som legen vanligvis vil ordinere til psykiske tilstander virker dårlig, og er i beste fall helt overflødige.
Men legen kan sikkert observere tilstanden - særlig hvis en sykehistorie kan gi mistanker i samme retning.
Det er bare det at de er ikke helt klar over at stoffskiftet kan ha hele elelr deler av årsaken til observasjonen.
Mange er også hypokonderforklart av samme årsaker.
Men det var jo bra at legen fikk tenkt seg litt om da.