Sv: Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
Hvite blodlegmer bekjemper infeksjoner i kroppen.
Og de produseres i større antall når man har en pågående infeksjon.
Flere blodprøver reagerer med økt verdi når man har en slik infeksjon.
En av dem er Ferritin.
Når man jo vet at det er en pågående infeksjonn vet man at ferritinet er forhøyet av den grunn.
Da kan man ikke stole på at dette refketerer kroppens jerndepot - dette kan være null og ferritinet kan vise normal verdi fordi infeksjonen forhøyer verdien.
Man kan jo ikke vite hvor infeksjonen er, men nå har man indikasjoner mot et lavt stoffskifte, og da er vel kjertelen likevel mistenkt ?
Det finnes flere antistoffprøver enn de du har tatt, feks anti-TG.
Det sies at anti-TPO hat tatt over og skal dekke de andre prøvene, men i praksis gjør den ikke alltid det.
Endokrine kjertler er en felles betegnelse på de kjertler som utsondrer sin produksjon innvortes. Og spesialistene kalles derfor endokrinologer.
Man regner også bukspyttkjertlen til disse selv om den også er exogen - tømmer seg ut av kroppen.
Sekundære prøver er prøver som endrer seg med stoffskiftet.
Hvis man har lavt stoffskifte, kan man ha forhøyet totalkolesterol.
Det kan man ha selv om ikke stoffskiftet er synderen, men hvis man også har lav SHBG, og kanskje også indikasjon på andre blodprøver at stoffskiftet er lavt, så kan man jo begynne å legge sammen 2+2.......
Marielle,
din TSH er høy og har vært høy flere ganger.
Flere av oss har vært bundet til sofaen bare TSH har vært over 2,5.
I Sverige skal de senke øvre grense for normal TSH til 2,5 snart, og i tyskland har de hatt 2,12 i mange år allerede på en del lab.
Om ft4 og ft3 og anti-TPO kan jeg ikke svare før referanseområdene er oppgitt, det står på laboratoriets hjemmeside.
Interessant at du har 0,8 på TRAS, grensen er antageligvis på 1.
TRAS kan volde besvære, kanskje, kanskje ikke.
Når du har både anti-TPO og TRAS, da kan det være noe dus piser som trigger dem, eller noe annet.
Kjente triggere er:
jod
soya
TSH
gluten
andre allergener
røyk
stress
og mer
For å se om ft4 og ft3 er lave eller høye, kan man taste dem inn i regneark eller andre kalkulatorer.
Her er en tysk side hvor noen ahr laget et skjema man kan bruke online:
http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
engelsk
http://www.emmagx.pwp.blueyonder.co.uk/calculator2.htm for eksempel range calculator
men du trenger referanseområdene til ft4 og ft3 for det.
Og det holder ikke at ft4 og ft3 er såvidt innenfor referanseområdene.
Det er ganske vanlig å trenge dem tre fjerdedeler opp.
Hei dere! Jeg har ikke kommet meg i seng ennå, døgnrytmen min er helt snudd på hodet, og har vært det leeenge nå! :? Tenkte bare at jeg skulle tipse dere om denne artikkelen på vg.no: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=597945, hvor dere kan lese om en lege på Balder klinikken som faktisk tar dette med lavt stoffskifte på alvor. Og det beste av alt; dere kan skrive inn til han å spørre om det dere lurer på når det gjelder det lave stoffskiftet.. Og enda bedre; han vil være på vg.no å svare leserne på sp. mål nå på torsdag. :D Jeg har allerede skrevet til han, og det ble et langt brev, men det får så være.. Har jo mange sp. mål som jeg lurer på! :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hvite blodlegmer bekjemper infeksjoner i kroppen.
Og de produseres i større antall når man har en pågående infeksjon.
Flere blodprøver reagerer med økt verdi når man har en slik infeksjon.
En av dem er Ferritin.
Når man jo vet at det er en pågående infeksjonn vet man at ferritinet er forhøyet av den grunn.
Da kan man ikke stole på at dette refketerer kroppens jerndepot - dette kan være null og ferritinet kan vise normal verdi fordi infeksjonen forhøyer verdien.
Man kan jo ikke vite hvor infeksjonen er, men nå har man indikasjoner mot et lavt stoffskifte, og da er vel kjertelen likevel mistenkt ?
Det finnes flere antistoffprøver enn de du har tatt, feks anti-TG.
Det sies at anti-TPO hat tatt over og skal dekke de andre prøvene, men i praksis gjør den ikke alltid det.
Endokrine kjertler er en felles betegnelse på de kjertler som utsondrer sin produksjon innvortes. Og spesialistene kalles derfor endokrinologer.
Man regner også bukspyttkjertlen til disse selv om den også er exogen - tømmer seg ut av kroppen.
Sekundære prøver er prøver som endrer seg med stoffskiftet.
Hvis man har lavt stoffskifte, kan man ha forhøyet totalkolesterol.
Det kan man ha selv om ikke stoffskiftet er synderen, men hvis man også har lav SHBG, og kanskje også indikasjon på andre blodprøver at stoffskiftet er lavt, så kan man jo begynne å legge sammen 2+2.......
Du n`Finn har jo hjulpet meg kjempe masse siden jeg kom inn hit, noe jeg er utrolig takknemlig for!! Og du virker som om du vet utrolig masse om dette med lavt stoffskifte også, så jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg med alle sp. målene mine! :D Men jeg tenker at det alikevel kan bli vanskelig å overtale legen min til å høre på det jeg har å si, og faktisk ta meg på alvor, hvis jeg sier at jeg har funnet det ut ved å lese om det på dette stoffskifte forumet..!? Og derfor så jeg på dette med å skrive inn til Lars Omdal som en ypperlig anledning til å faktisk få litt hjelp som hun kanskje kunne høre på.. For jeg tenker at hun burde være litt mer lydhør for hva jeg har å si, hvis fakta faktisk kommer i fra en lege!? Når det er sagt så kunne sikkert du n`Finn i hvertfall ha vært en spesialist på dette med lavt stoffskifte, så mye som du ser ut til å kunne om sykdommen! :) Hvordan har du lært deg alt du kan? Har du bare rett og slett lest bøker om dette temaet og tilegnet deg masse kunnskap på den måten?? :)
Nå skal jeg prøve å være litt fornuftig og se til å finne sengen min... chokx: Skulle nesten tro at jeg har lakenskrekk, eller noe! Kommer meg jo aaaldri i seng om dagene... :)
Takk for pene ord Marielle, det er alltid hyggelig å få.
Men jeg fortjener dem ikke, jeg gjør jo bare som alle andre her.
Og det siterte svaret inneholder jo endel spekulasjoner om muligheter som det jo gjenstår å verifisere.
Jeg har tatt feil før jeg.......
Legespørsmålet ditt er antaglig vanskelig.
Jeg har en innebygget respekt for fagfolk som viser dyktighet i utøvelsen av sitt yrke, og prøver vel å gi de fleste sjansen til å vise hva de er gode i.
Legeyrket krever stor menneskelig kunnskap, og det er jo ofte den vi møter først.
Hvis man ikke når fram der, kan det bli vanskelig å få noe nyttig ut av samarbeidet senere.
Det kan være en vei å bestille en dobbelt-time og ta med seg masse "huskelapper" - i den hensikt å få legen til å forstå dine problemer.
Men det kan jo da bære eller briste......
Legg ut et brev på skrivebordet og kall det legetimen.
Skriv der hver gang du kommer på noe.
Legg inn linker til sider du vil printe ut og ta med.