Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Jeg har gjennom tidene forsøkt å slutte ved hjelp av akupunktur, nikotinplaster, Allen Carr sin bok..... you name it.... Jeg blir lei meg når jeg ikke greier det, og tenker at jeg ikke er et viljesterkt menneske, og at jeg mangler ryggrad :sad: Jeg er virkelig veldig hekta på nikotin.
Knokkel: du vet at tobakksindustrien har puttet mengder av stoffer i tobakken, for å få deg hekta. Det er altså ikke du som mangler ryggrad, det er det tobakksindustrien som mangler. Finnes det helt ren tobakk? Hadde det vært en ide å forsøke? Tobakk uten alle andre stoffer som gjør deg hekta? Eller har det like lite effekt som nikotintyggis?
Har du snakket med legen din om dette? Kanskje han har et annet forslag?
Men altså, ryggrad mangler du ikke kaer1 Ikke slå deg selv, du har det tøft nok kys1
Huff. Du har min medfølelse. Noen valg ER virkelig mellom pest og kolera.
Hva med å legge hypnose til en annen røykesluttype? Det hjelper noen....
Og - husk at de aller fleste som slutter har sluttet mer enn én gang før det ble permanent. Forskningen sier at jo flere ganger man prøver å slutte, jo større er sjansen for å lykkes. Det sier jo ganske enket at man trener seg til å bli bedre også på å slutte, ikke sant?
Du fikk meg forresten til å tenke på da broder'n slutta (både første, ,2. og 3. (siste) gang - da gikk det med fisherman's friend, speidersnus og tretannprikere i store mengder.... Det var hans erstatning til at uvanen&avhengigheten ble håndterbar.:mrgreen:
Hatt lavt stoffskifte i over 20 år som har vært nesten stabil i mange år.
Jeg prøvde Champix for 2,5 år siden, sprakk etter 4 md... Fikk ikke depresjon, men rare/morsomme drømmer og gikk opp 8 kg uten å ha stappet i meg ekstra mat/snop. Da jeg sluttet gikk de samme kg ned igjen.
Etter det fikk jeg problemer med stoffskiftet - den gikk opp og ned, fått en hel haug fysiske plager, påvist høyt kortison på litt over 1400. De prøver fortsatt å finne ut av kortisonet. Blitt undersøkt på kryss og tvers i. Vært sykemeldt i ett år og er nå på arbeidsavklaringspenger og fremdeles under utredning.
Så jeg ville ha sjekket/holdt et øye med stoffskiftet gjennom perioden du går på Champix. Lykke til.
Tusen takk for at dere viser forståelse og ikke dømmer meg kys1
Det hjelper mer på motivasjonen, enn folk som sier at å slutte ikke er noe problem. Da blir man liksom enda mer oppgitt.
Vigdis: Det finnes faktisk tobakksvarer uten tilsetningsstoffer i Norge, ikke på vanlige butikker, men det er å få tak i. Ditt forslag er slett ikke dumt. Først gå over på det, for så å slutte.... Kanskje det da blir lettere. Takk!
Smgj: Hypnose har jeg ikke prøvd. Skal undersøke om det finnes noen tilbud i nærheten. Takk! Jeg har også hørt at det blir lettere for hver gang. Håper det :)
Vita: Takk for at du delte din erfaring. Jeg ble enda mere skeptisk til Champix nå. Hvis stoffskiftet begynner å gå bananas etter en Champix kur, da er det virkelig ikke noe for oss stoffskifte-syke :shock:
Er her andre med erfaringer? Setter enormt stor pris på tilbakemeldinger!
Problemet med å slutte å røyke er å overbevise deg selv om at du fungerer bedre uten, og at du faktisk ikke trenger det. Det du umiddelbart opplever synes å motbevise det.
Jeg har vært røykfri siden jeg var 23 (sluttet da etter å ha røkt i 11 år). Jeg sluttet omtrent femti ganger før det gikk, så avhengighet vet jeg ALT om. Siden da har jeg hatt noen perioder med sigarer. Veldig godt, men jeg har dyr smak. Litt for dyr i lengden.
De siste årene har det vært av og på med snus. Der har jeg en smule erfaring å dele mht stoffskiftet. Jeg merker at jeg selv-medisinerer når jeg er lav, og da er det nesten umulig å kutte ut. Når jeg er på tilnærmet riktig dose er det ikke noe problem, det føles rett og slett ikke godt. Da blir jeg sittende våken langt utover sengetid, og hjererytmen blir forstyrret. Jeg svetter, får tinnitus, skjelver på hendene, osv. Det hele er så ubehagelig at da er det rett ut. Minner om å være overdosert.
Så kanskje du skal se de to tingene i sammenheng? Kanskje røykingen dekker over at du burde gå litt opp i dosen? Slik er det i hvert fall med meg. Akkurat nå er jeg på en langsom og seig opptrapping av Levaxin, med Nick&Johnny under overleppa. Høyst ukledelig. Jeg trøster meg med at om noen uker så vil jeg ikke engang se eska.
Jeg røyker ikke selv. Men en ung mann som jeg jobbet sammen med sluttet vellykket med champix. Han gikk også litt opp i vekt mener jeg å huske. Men gikk det ned igjen senere, kanskje i forbindelse med at han sluttet. Jeg reklamerer på ingen måte for champix, men i det du har vært to timer i rom med noen med langt fremskredet lungeemfysem, så vet iallefall jeg hva jeg hadde foretrukket. Vil bare derfo si at jeg har stor forståelse for din beymring, knokkel.
Sitat:
Problemet med å slutte å røyke er å overbevise deg selv om at du fungerer bedre uten, og at du faktisk ikke trenger det. Det du umiddelbart opplever synes å motbevise det.
Jepp, du har rett. En del av meg tenker fremdeles at livet uten røyk kommer til å bli fælt. Den saken må jeg jobbe MYE med.
Sitat:
Så kanskje du skal se de to tingene i sammenheng? Kanskje røykingen dekker over at du burde gå litt opp i dosen?
Godt mulig at jeg må opp i dose etter å ha slutta, men hos meg merker jeg ingen forskjell på røyksuget om jeg er høy eller lav. Røyker like mye åkke som.
Sitat:
Jeg reklamerer på ingen måte for champix, men i det du har vært to timer i rom med noen med langt fremskredet lungeemfysem, så vet iallefall jeg hva jeg hadde foretrukket.
Heldigvis er min mor ikke veldig hardt rammet. Hun er kortpustet da, men jeg har sett værre. Angående vekten er jeg ikke så bekymret. Jeg er normalvektig nå, så noen kilo i tillegg gjør ingenting. Bare det ikke blir 20 da....
Jeg har bestemt meg for å prøve Champix, hvis legen vil skrive det ut. Kommer til å slutte med en gang, hvis jeg merker store forandringer på psyken. Eller andre alvorlige bivirkninger. Jeg har lest mye på nettet om både gode og dårlige erfaringer. Jeg har funnet flest gode. Mange ekstremt avhengige kjederøykere sier at de aldri hadde klart å slutte uten Champix.
Så jeg prøver......
Blondie, et spørsmål til slutt til deg som har peiling. Er det sånn at viss man reagerer f.eks med depresjon eller selvmordstanker av Champix, så går bivirkningene bort når man slutter med det? Kan sånne bivirkninger bli varige?
Takker for tilbakemeldinger!
Jeg vil bare si lykke til uansett hvilken/hvilke metode/-r du velger. Og uansett hvordan det går vil kroppen din glede seg over pausen/reduksjonen enten den bli kortere/lengre eller permanent.
Lykke til med røykeslutt! Jeg skulle nok sluttet jeg og... men ikke akkurat nå :oops:
Tusen takk for støtten dere to! Det betyr veldig mye. Stor klem kram1
Sitat:
Jeg skulle nok sluttet jeg og... men ikke akkurat nå
Jeg har bestemt meg for at skulle jeg klare det denne gangen, så skal jeg ikke bli en av de fanatiske eks-røykerne som skal påtvinge alle andre til å slutte. Å røyke eller ikke røyke må være et personlig valg synes jeg. Kanskje din tid kommer til å slutte Inemor, men ikke ha dårlig samvittighet i mellomtiden....
Den 12. har jeg legetime. Er spent, nervøs og egentlig litt redd:oops: