Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Du kan ev bestille en time på Balderklinikken i Oslo. Omdal der er brukt av mange, også de som bor lenger unna enn deg :) Da kan du ha en vanlig fastlege i tillegg. Legen min har plutselig blitt åpen for andre alternativer etter at jeg begynte å gå der i tillegg.
Ikke så ofte jeg gjør dette, men legen har litt rett.
I 90% av alle registrerte tilfeller av lavt stoffskifte er det jo anti-TPO som er årsaken.
Der jeg ikke deler handlemåten, er når man ikke gidder å følge opp de resterende 10 % !
Dessuten er det snakk om feil bruk av statistikk her - men kan jo ikke vite hvor stor del av den totale potten som er u-registrert !
Betingelsen for å bli registrert er jo vanskelig - som du jo opplever til gangs !
Og hva årsakene her er bør man vel som fagmenneske ha interesse av å innvolvere seg i ?
Med min sykdomshistorie syntes jeg i alle fall at jeg burde bli tatt på alvor. Og som så mange sier. Så lenge symptomene er der har man et problem som legen bør finne ut av.. stoffskifte eller ei.. Jeg kan jo ikke ha det slik?
Jeg har forresten sendt en e-post til Balderklinikken og spurt dem om et par ting :) Så får vi se hva som skjer.
Ja, dessverre har man glemt den kliniske diagnose - og gått over til "taste-diagnosen" :(
For noe vås av legen.
Anti-TPO slår ikke så ofte ut selv om man har hashimotos, og svenskene vet det og tilbyr rutinemessig finnåslbiopsi som er 95% eller hva det er nøyaktig.
Anti-TPO misser en del med antistoffer og hashimotos, det vet da alle.
Det er også en del pasienter som bare har thyreoglobulinantistoffer eller en annen eldre prøve, det var engang minst fire slike pasienter som mimret på et forum husker jeg.
Tyskerne sender alle straks til ultralyd av kjertelen, fordi hashimotos vil ødelegge kjertelen slik at kjerleten vil bli ekkoarm (=mørk) på ultralydbildet, og da får de diagnosen. De vet at anti-TPO - prøven er så unøyaktig.
Det kan ma daglig lese når man går inn på tyske forums, så ofte er det snakk om ultralyd der.
Og svenskene forteller om biopsiene sine på forumene sine.