Sv: Lavt stoffskifte på grenselandet
Det er heldigvis blitt mer vanlig å ta det man kaller stoffskifteprøver på indikasjoner som tretthet og frossenhet og de mer typiske symptomer som verbalt flyter under en konsultasjon.
Mer vanlig, betyr ikke at det ennå er blitt så vanlig som ønskelig er.....
Det man kaller stoffskifteprøver, er mengdeprøver av stoffskiftehormoner som er i blodet.
I praksis måler man : fritt T4 og TSH, som ikke er et stoffskiftehormon, men indikerer hvor hardt kjertelen blir presset til å produsere.
Presses kjertelen unødig hardt og fritt T4 likevel er lav, indikerer dette at noe er galt.
Man kan så gå videre å sjekke det som er vanligste årsak først - og det er anti-TPO.
De som da havner utenfor de 90% får en laaang vei å gå.........
Da snakker vi om sjeldne tilstander som krever henvisning til køer osv.
Hei!
Claudia, se om du klarer å skaffe resultatene av prøvene fra da du var yngre, da burde det være en større mulighet for å finne igjen balansen, tror jeg.
Fikk dårlige nyheter i dag:cry: Min datter på 14 var på legesjekk forrige uke, de har funnet forhøyet Anti tpo på prøvene... Hun har vært slapp og utafor i det siste. Skal ta nye prøver i morgen. Helt utrolig dette her altså, Hashimotos må være svært arvelig. Jeg trøster meg med at jeg har prøver med nivåer fra da alt var bra med henne så kanskje hun kan slippe alt styret før hun blir medisinert.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Hei!
Claudia, se om du klarer å skaffe resultatene av prøvene fra da du var yngre, da burde det være en større mulighet for å finne igjen balansen, tror jeg.
Fikk dårlige nyheter i dag:cry: Min datter på 14 var på legesjekk forrige uke, de har funnet forhøyet Anti tpo på prøvene... Hun har vært slapp og utafor i det siste. Skal ta nye prøver i morgen. Helt utrolig dette her altså, Hashimotos må være svært arvelig. Jeg trøster meg med at jeg har prøver med nivåer fra da alt var bra med henne så kanskje hun kan slippe alt styret før hun blir medisinert.
Jeg skjønner ikke helt hva tidligere resultater kan gjøre for meg?
Kjedelig for dattera di, men godt å finne det ut nå enn senere.. Godt for henne at hun har deg som vet litt av hvert om dette xx4
Hei Claudia:)
He he:lol: Jeg var litt vag i formuleringene der ja!
Du skal øke dosen sakte fremover antar jeg. Det jeg mente var at hvis legen din har prøvesvar fra da du var bra så kan du doseres slik at du nærmer deg de verdiene. Da har du på en måte en bekreftelse på hvor du bør ligge for å komme i bedre form, de fleste av oss har egentlige ikke peiling på hvilke verdier vi hadde før vi ble syke så da blir det ofte mye prøving og feiling for å finne riktig dosering. Dette er min teori altså:wink:
Hehe.. Det høres jo litt logisk ut.. Dette kan jeg spørre ut om neste uke :D