Sv: Hvilke doseringer bør jeg starte med?
Du Pling - fryser du, og har du vondt i armer og bein, og dirrer litt innvendig og skjelver på hendene? I såfall tipper jeg at du får for mye Liothyronin. Du nevner jo at du har en slags sykdomsfølelse, nesten som å brygge på en influensa. Og det dukket altså opp nå etter at du startet på medisin?
Det var slik jeg fikk det ihvertfall, etter drøyt 2 uker på 10 mcg Liothyronin, tatt til frokost. Det var en ekkel opplevelse, og jeg skjønte fort hva det var. Jeg kuttet ut Lio i ca 2 uker før jeg så startet opp igjen med halv dose ( det passet å holde opp så lenge fordi vi skulle reise bort en uke). 5 mcg tåler jeg helt fint, og har fått det mye bedre "i hodet". Jeg var helt utladet mentalt, følte meg helt frakoblet det daglige liv. Men nå begynner det å hjelpe på. Jeg skal nå snart øke til 10 mcg igjen, men da ta det fordelt på to doser pr dag. Håper jeg tåler det!
Jeg har forstått det slik at noen er ekstra følsomme mot T3-tilskudd, og jeg tror at jeg hører til blant dem. Så du må nok bare være tålmodig og prøve deg fram, som noen sier. Vi er jo så utrolig forskjellige. Noen tåler høye doser, og noen tåler knapt noen ting. Men det er ihvertfall sikkert at det må startes på lave doser, og så øke forsiktig til man føler at DER passer det å ligge!
Mitt råd er å kutte Liothyronin en ukes ti til det er helt ute av kroppen, og så starte forsiktig opp igjen. Tror 20 mcg er for mye å starte på om du er følsom.
Tusen takk for mer informasjon.
Så bra at Tyroid kommer i apotekene. Jeg må lese mer om dette....
Og jeg har kuttet ut Liothyronin som du foreslo Halla. Kanskje greit å begynne bare med Levaxin for å se hvordan det virker først, også prøve forsiktig med Liothyronin.
Jeg har tatt 25mcg Levaxin i noen dager nå. Har følt meg mye friskerer, bortsett fra at jeg har fått hodepine. Har ikke hatt slik hodepine før. Må sjekke om det er en vanlig bivirkning....
Jeg har forstått det sånn at det er de færreste som starter med begge deler helt fra dag en. Det er vel rimelig å forsøke med bare Levaxin først, for å se om ting retter seg med kun det. Jeg startet med 50 mcg Levaxin daglig i mars, økte litt etter 6 uker. I juni hadde jeg FT4 på 15, og TSH var på 0,2, noe som bekymret legen noe. Hun var redd jeg skulle bli overdosert, så det skulle "gå seg til" over sommeren. Men dette var den verste sommeren jeg har hatt i mitt liv - har aldri vært så sløv og mentalt tappet.
Så viste det seg da også at mens jeg hadde stått på samme dose gjennom sommeren, så var tyroxin gått ned igjen, slik at jeg var på utgangspunktet. Nedtur!! Men istedet for å øke Levaxin, skulle vi da gjøre et forsøk med Liothyronin. Og det virker, til tross for noen oppstartsproblemer. Nå har jeg også økt Levaxin litt, og håper at ALT vil bli bedre gjennom vinteren! Har nok langt igjen - det går jo litt opp og ned dette her!
Du kan jo etter et par uker starte opp igjen med f.eks. 5 mcg Lio. Syns 20 mcg var mye å starte med. Ta det pent og forsiktig!
Leste forresten om en som ble anbefalt av legen å ta 2,5 mcg! Da lurer jeg på hvordan man skal klare å dele tabletten ned til den dosen - det er jammen problemer nok med å dele den i fire. 2,5 vil vel bli bare smuler!! Så hvorfor lager de ikke tabletter med annen dosering enn 20? Og legen min undret seg over at de ikke laget en tablett med Liothyronin som tas sakte opp, slik de gjør med så mange andre medisiner. I og med at det tas så hurtig opp og lett gir bivirkninger, mente hun. Enig med henne!