Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
Etter å ha brukt Armour et år eller to var jeg hos spesialisten min en tur. Hun er flink og hyggelig, og til min noe sarkastiske kommentar om at jeg sikkert innbilte meg den voldsomme bedringen på Armour sa hun at "nja... Når det har gått mer enn 6 måneder er det ikke placebo lenger uansett". Så hun godtok tvert at den medisinen er riktig for meg, selv om hun ikke setter pasienter på Armour selv.
Men jeg tror at skulle jeg havne i knipe med resept hadde hun ordnet det for meg.
Jeg må også ile til med å si at min lege jo også stadfester at han ser framgangen i forbindelse med at jeg gikk over til Armour.
Det var imidlertid ikke nok for trygderetten til å oppfylle loven.
Hvordan Armour omtales i kollegial sammenheng vet jeg jo ikke - der skal det mot til å stå fram.
"Krykker" var forresten en allegorisk godbit - rene kunsten spør du meg.
Fikk i går boken " Adrenal fatigue" the 21st century stress syndrome, fra den amerikanske legen James L. Wilson . Interessant lesning.
tror det vil hjelpe å forstå sammenhengene mellom adrenalin fatigue og hypothyroisme mye bedre. Disse 2 kroniske sykdommer er veldig flettet i hverandre.
Her er det et link til websiden hans.
http://www.adrenalfatigue.org/
Ha en flott solskinnsdag alle sammen
opgiv1
24.08 Har gradvis økt til 3 1/4 grain.
Oppgitt over magen, luft uansett hva jeg spiser! Så nå spiser jeg brød og normalt kosthold i stedet for alle frøene. Er så lei av alt tull med kroppen min!
Har hatt tørre øyne siden juni. Trodde først det var reaksjon på sminke. Begynt med kunstig tårevæske, øynene føles helt forferdelige med tårevæsken også. Mistenker Sjögrens syndrom. Denne trettheten som ligger som en kappe over meg, tørre slimhinner, fingre og hender som føles reumatiske innimellom. Noen ledd på noen av fingrene er nå konstant knortete og forandret. Opplevelsen av å være kraftløs. Raskt trett, og følelsen av at det er for mye hele tiden. Akkurat nå har jeg bare lyst til å grine.
Legebesøk: Han kaller Armour naturmedisin. Jeg kommer til å bytte lege. Er sint fordi han har undermedisinert meg gjennom mange år. Og sannsynligvis gitt meg antidepressiva unødig. Han spurte om hva vitsen var med å sjekke om jeg har Sjögrens. Utrolig! Jeg svarte at jeg vil ha navnet på fienden min. Om jeg er slått ut en dag, vil jeg vite om det binyrer eller Sjögrens. Og sjekke binyrer hos ham er bare å glemme. Det har jo endokrinologen gjort, en blodprøve om morgenen...
September: 05.09 Ikke i stand til å takle stress. Utslitt og ute av stand til å sove på egen hånd. Er det jeg som ikke takler stres, eller er det binyrer/Sjögrens? Skal utrede Sjögrens nå. Ferie en uke.
06.09 Økt til 3 1/2 grain. Søvnproblemer fortsatt selv om jeg har ferie. Sov godt siste del av ferien. Kom hjem med en følelse av uthvilthet.
16.09 Utslittfølelsen er tilbake: Jeg står opp, gleder meg til en ny arbeidsdag. Etter noen timers arbeid er jeg helt utslitt, svimmel, ukonsentrert, orker ikke avbrytelser , orker ikke lyder av barn eller radio, muskler kjennes kraftløse, tåkete, lurer på om jeg besvimer. Tok og smurte meg med hydrokortisonsalve, syntes det hjalp litt. Har ligget og hvilt (det gjør jeg aldri ellers!). Gruer meg til å lage middag. Det kjennes som en stor utfordring. Å vaske klær, holde huset rent og ryddig interesserer meg mindre og mindre. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal orke det.
Når utmattelsesopplevelsen kommer, føler jeg meg syk, har bare lyst til å ligge, føler meg på gråten. I dag hodepine. Sårt og vondt i det ene øyet. Tørr skjede tiltross for østrogenstikkpiller (brukt siden i vinter da jeg sluttet med østrogenpiller).
17.09 Økte til 3 3/4 grain
24.09 Gikk ned til 3 1/2 grain fordi jeg nå smører meg med hydrokortisonsalve hver fjerde time. har bestilt spyttprøve. Føler meg litt bedre. Men er er vrak. Alt er blytungt. Og jeg er våken flere timer hver natt. Sluttet med Tolvon, jeg sover ikke uansett. Jeg tror det andre årsaker til søvnmangel. Kuttet ut brød og hvete igjen, magen er mye bedre. Eneste jeg spiser med gluten er havregrøt til frokost.
Har byttet fastlege, første time om noen dager. Sitter her og skal skrive jobbrelatert, men har bare lyst til å grine. Å skrive er for stor jobb etter en kort bytur. Jeg kjenner meg ikke igjen: før kunne jeg hardtrene tre-fire dager i uka, ha lange arbeidsøkter. Selv om jeg tidligere var utslitt på kvelden, så orket jeg mer. Nå er jeg som en pudding. Alt rundt meg flyter. Alt er tungt. Jeg er ikke deprimert. Jeg vet hva det er. Jeg har bare ikke energi.
26.09 Og det blir merkbart verre hele tiden. Er tydelig verre nå enn for en uke siden. Jeg orker ingenting, er så utslitt at jeg bare vil grine av tretthet. Tror jeg må opp i høyere doser hydrokortison enn det jeg klarer å smøre meg med. Det er nok mye som ligger på overflatenav huden, inn i klærne. Nå orker jeg ikke tanken på å arbeide lengre, arbeidet er blitt et uoverstigelig fjell.
Må ta to turer til byen til uka, hvordan skal jeg orke det? I natt sov jeg til tolv eller ett, så var jeg våken til nærmere fem, våknet litt før åtte. Når ikke ikke sover, ligger jeg ikke lengre urolig, jeg ligger helt slapp og vegeterende. Jeg er en skygge av meg selv.
Mannen min sier at slik jeg er nå, så minner det ham om tida før operasjon av thyreoidea, da måtte jeg kutte ut tyroksin i to uker. Da lå jeg på so f a en, orket ingenting. Når kommer spyttprøven? Hvor lang tid tar alt?
Dette minner meg om hvordan jeg kjente meg etter fødsel. Jeg hadde vel lite tilgang på tyroksin i kroppen da også. Men det var det ingen som sjekke teller brydde seg om da. Jeg hadde sikkert en vakker TSH:mrgreen:
Uff, ikke godt å lese om hvordan du har det for tida. Men jeg kjenner meg veldig igjen. Og jeg leser: binyrer. Slik som deg. Ser du smører deg med hc-salve. Jeg ville ha byttet til kremen, den trekker seg raskere inn i huden. Salven er så klissete og har en tendens til å ligge på hudoverflaten (og ødelegger klærne dine i tillegg). Håper du får analysert binyrene ved spyttprøven, men som du sikkert vet vil jo prøvesvaret bli påvirket av at du smører deg med krem. Det anbefales en ukes opphold før en slik test. hjertflag1
Unnskyld, det er HC-salve! Sløv skriving...
En ukes opphold ja. det er lenge akkurat nå. Men må eg, så må jeg! På Scandlab sa fyren i telefonen 48 timer fravær av HC. Jeg tror ikke astmaen min klarer en uke uten steroider.Kanskje 48 timer. Men det er jo mikrodoser, så det slår kanskje ikke så mye ut på skalaen?
sendte du prøven i retur med vanlig post, eller ekspress? Mannen fr a Scandlab.com anbefalte ekspress, for de t er jo ikke godt å vite hvor lang tid det tar fra Norge til Sverige.
Jeg har ikke brukt Scandlab, bare Aker. Hvis de på Scandlab sa det holdt med to døgns opphold, så vet de sikkert hva de snakker om. (Jeg refererte til boka: Adreal Fatigue, der snakker Wilson om en ukes opphold.)
Rufus:)
Hei Ruth, dette var leit å lese. Jeg håper inderlig at du finner en løsning på dette og kan starte en behandling som virkelig hjelpe deg.
Bare en liten tanke som slo meg; du har tatt høyde for at hvis du har binyreproblemer og du øker Armour uten å støtte binyrene vil dette bare bli verre og verre. Det hjelper heller ikke å øke før binyrene er bedre. Det er vel noe som heter at det er tilstanden til binyrene som begrenser stoffskiftet ditt, det blir ikke høyere enn det binyrene kan takle.
Jeg fikk med meg at du tar HC-salve, men mon tro om det holder for deg? Bare et lite innspill fra meg.
Jeg sender deg positive tanker og krysser fingrene for at du snart får hjelp. kram1
Ja, slutter meg til dem som sier at dette er ikke hyggelig å lese.
Jeg ble anbefalt lab i OSLO da jeg henvendte meg til Scanlab...
Uansett blir prøvene sendt til USA.
Jeg ringte inn en dag, neste dag lå hele "kiten" i postkassa.
Det fulgte med en ganske god informasjon der.
DER stod det at krem, nesedråper etc. kunne henge igjen i kroppen i minst 2-3 mnd...det var svært viktig at det ble sagt til behandlende lege når vi senere skulle gå gjennom prøveresultata. Kortisontabletter skulle en gjerne ha slutta med minst 6-8 uker forut for prøven.
Men slår prøven positivt ut, viser det jo at virkeligheten er verre..
Prøvene skal være frosset når de sendes. Mine kom til OSLO dagen etter med vanlig post, og det tok nøyaktig 4 uker før svaret kom.
Ruth 2... NÅ husker jeg... det var den underskriften fra legen som Oslo krever, men ikke Stocholm.....
Noen ord om søvn, jeg får heller ikke sove om kvelden lenger (begynte ""kun"" med alle de våkne timene om natta, men nå dette også).....
DHEA blir også skjekka..min er for lav..og mener jeg har lest at det i seg selv gjør at man ikke blir sovetrøtt, selv om en fysisk er stuptrøtt?
Jeg tillater meg å låne tråden for å spørre om noen her inne har fått
påvist for lav DHEA og om noe blir gjort.
Akkurat som endoen ikke brydde seg, men det må jo ha noe å si i /for kroppen.
(ikke rart jeg eldes i rasende fart!!).
Grunnen til at jeg valgte Sverige, er den legen jeg sluttet hos. Spurte om det gikk an å ta en hormonsjekk, siden jeg sov så dårlig. "Sånt driver vi ikke med her" var det kontante svaret jeg fikk. Vi kan få melatonin på resept, uten sjekk, vi kan få østrogen kastet etter oss, men forøvrig sjekkes ikke hormoner?
Ja, jeg vil sjekke DHEA og Aldosteron. Må tisse hyppig, og er alltid tørst. Det kan være Sjögrens eller Aldosteron. Diabetes er sjekket xx antall ganger.
Fire uker før svar, akkurat nå er livet et lite hel vete, det blir drøye uker å vente.
Lisbeth, ja, jeg vet det med å høyne armour ikke er bra dersom det er binyrer, men jeg ville se om løsningen lå i undermedisinering. Det ser ikke sånn ut.
Om HC salve er nok for meg? Nei, det kan jeg ikke tenke meg, men når nøden er stor, så tar jeg det jeg får! Den heftige feberaktige følelsen av vekselvis kokvarm og frostrier dempet seg av HC, så selv om søvnen er i knappeste laget, har noe roet seg litt.
Men jeg går jo rundt og er svimmel bare jeg gjør litt, som å lage middag. Så jeg driver ikke med husbygging eller noe annet stort om dagen....
Takk for omsorg og tilbakemeldinger! Fint at vi har hverandre og en virituell skulder å lene oss til!