Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er mye melleom himmel og jord - så helt sikker kan man jo ikke være før jeg kommer opp å henge :)
:D
Vil du mene at jeg kan øge min T3 og T4 ved at tage et tilskud af selen, Dvitamin og evt. B12?
Hvis ikke min TPO er positiv så vil jeg bede min læge om at måle mit d+b vitamin niveau.
Jeg kom til at tænke på om man kan få synkebesvær hvis skjoldbruskkirtlen er større end den bør værre?
Tak for din hjælp vink11
Jeg vil mene at ditt forslag er gunstig for deg - og jeg synes du skal måle de nevnte vitaminer uansett hva en anti-TPO vil vise.
Jeg vil også mene, at alle som bor i norden ikke bare har godt av et D-vitamin tilskudd - det er helt nødvendig.
Vi klamrer oss fast i et isflak i nordsjøen og tror vi fremdeles bor i Afrika ?
Det er ikke nok lys her for å danne nok D-vitamin om vinteren - og vår livsstil gjør at det heller ikke dannes nok om sommeren.
Start med D3 umiddelbart - hvis du ikke allerede har startet.
Den prosess som danner T3 av T4 bruker selen, så det er viktig at du har nok.
Lavt stoffskifte kan også gi symptomer når B12 er under 350 og ferritinet er under 80.
Hvis din kjertel er forstørret, og skaper svelgvansker, så syns jeg man skal tenke over om man har nok Jod.
Du bør iallfall ta en jodanalyse - det er av døgnurin.
Denne prøve er blitt helt underkjent av behandlerapparatet. I de tilfeller hvor kjertelen vokser bør den innføres igjen !
Min TPO er normal så spørgsmålet er nu hvad der så skal ske??
Mine blodprøver hedder helt præcist:
TSH 1.14 (0.3-4.2 mU/l)
p-Triiodthyronin 1.3 (1.2-2.7 nmol/l)
P-frit T3 indeks 1.2 (1.2-2.7 arb.enh.)
Frit T4 11.8 (13-23 pmol/l)
T4 uptake 0.90 (0.75-1.25 arb. enh.)
Anti TPO 6 (max 110 kU/l)
Den frit T3 måling er noe særlig. Den er ikke målt etter de standarder jeg kjenner. Men det er nok uten betydning.
Hovedvekten bør legges på at du ikke har antistoffer og at frit T4 er for lav.
Fravær av antistoffer sier jo at kjertelen ikke er syk - og dermed kan den produsere hvis den får jod, thyrosin og TSH.
Av disse er TSH oppgitt, og den er alt for lav til å få gang i kjertelen.
Hvis det sentrale var i orden, ville TSH vært skyhøy når fT4 er så lav.
Jeg mener vel at det er grunn til å undersøke det sentrale og vil foreslå å måle TRH for å se om hypotalamus reagerer på den lave fT4.
Eventuell MR av området.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Den frit T3 måling er noe særlig. Den er ikke målt etter de standarder jeg kjenner. Men det er nok uten betydning.
Hovedvekten bør legges på at du ikke har antistoffer og at frit T4 er for lav.
Fravær av antistoffer sier jo at kjertelen ikke er syk - og dermed kan den produsere hvis den får jod, thyrosin og TSH.
Av disse er TSH oppgitt, og den er alt for lav til å få gang i kjertelen.
Hvis det sentrale var i orden, ville TSH vært skyhøy når fT4 er så lav.
Jeg mener vel at det er grunn til å undersøke det sentrale og vil foreslå å måle TRH for å se om hypotalamus reagerer på den lave fT4.
Eventuell MR av området.
Tak for dit svar :p
Når du skriver sentrale, hvad mener du så?
Min læge ringer til mig i morgen tidligt og så skal vi snakke sammen. Jeg har tænkt mig at bede om at få taget d+b vitamin. Men jeg vil også bede om at få taget TRH. Er der andre ting du vil foreslå?
Jeg vil vente med at overveje en MR til jeg har fået taget flere prøver.
Det du skriver er vel at min TSH burde være for høj, nu når min T3 og T4 er så lav. Men det er den jo ikke så problemet kan være et andet sted.
Men min T3 og T4 kan vel også bare være lav uden jeg fejler noget kan de ikke? Eller er det sjældent?
Sikke en masse spørgsmål :roll:
Mvh Anja
Hej carlsmor.
(min far het forøvrig Carl...)
I det grove kan man dele det stoffskiftehormonproduserende (puhhh) system i to deler.
1. De styrende organer, som befinner seg i hodet, og kalles med en felles betegnelse for de sentrale.
2. Den produserende enhet, altså kjertelen, som kalles for det primære organ.
Så en primær fejl omfatter kun kjertelen.
Og over 90% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
De sentrale deler er hypotalamus, som er en sensor og produsent av TRH - og hypofysen, som er en produsent av styrende hormoner til alle kjertler i kroppen.
Kun 1% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
Så sjeldenheten gjør at det ikke er naturlig å rette fejlsøkingen til dette område i første omgang. Men derfor skal det jo heller ikke glemmes......
Det starter her :
i hypotalamus. fT3 og fT4 avføles og det produseres TRH i henhold til mengden. TRH går videre til Hypotalamus, som så produerer TSH i henhold til denne TRH.
Hvis det er for lite stoffskiftehormoner i blodet blir TSH høy, og derved slipper denne flere jodmolekyler inn til den primære produsent - og antall stoffskiftehormoner øker.
Og dette skjer jo ikke hos deg.
Altså : TSH er alt for lav til å kunne å øke produksjonen - og produksjonen skal økes. I dette tilvellet burde den være ><10. Det er den eneste måte å fylle blodets lager.
TSH-funksjonen er helt uavhengig av andre faktorer.
Hvis stoffskiftet skulle være lavt av naturlige årsaker (som feks ved sult) vil TSH allikevel stige. Sult gjør at omdannelsesprosessen fra T4 til T3 sakker, for på den måte å virke livsoppholdende.
TSH vil være forhøyet i en slik situasjon, men ikke skyhøy, da det jo kun er T3 som er lavere i en slik situasjon.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hej carlsmor.
(min far het forøvrig Carl...)
I det grove kan man dele det stoffskiftehormonproduserende (puhhh) system i to deler.
1. De styrende organer, som befinner seg i hodet, og kalles med en felles betegnelse for de sentrale.
2. Den produserende enhet, altså kjertelen, som kalles for det primære organ.
Så en primær fejl omfatter kun kjertelen.
Og over 90% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
De sentrale deler er hypotalamus, som er en sensor og produsent av TRH - og hypofysen, som er en produsent av styrende hormoner til alle kjertler i kroppen.
Kun 1% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
Så sjeldenheten gjør at det ikke er naturlig å rette fejlsøkingen til dette område i første omgang. Men derfor skal det jo heller ikke glemmes......
Det starter her :
i hypotalamus. fT3 og fT4 avføles og det produseres TRH i henhold til mengden. TRH går videre til Hypotalamus, som så produerer TSH i henhold til denne TRH.
Hvis det er for lite stoffskiftehormoner i blodet blir TSH høy, og derved slipper denne flere jodmolekyler inn til den primære produsent - og antall stoffskiftehormoner øker.
Og dette skjer jo ikke hos deg.
Altså : TSH er alt for lav til å kunne å øke produksjonen - og produksjonen skal økes. I dette tilvellet burde den være ><10. Det er den eneste måte å fylle blodets lager.
TSH-funksjonen er helt uavhengig av andre faktorer.
Hvis stoffskiftet skulle være lavt av naturlige årsaker (som feks ved sult) vil TSH allikevel stige. Sult gjør at omdannelsesprosessen fra T4 til T3 sakker, for på den måte å virke livsoppholdende.
TSH vil være forhøyet i en slik situasjon, men ikke skyhøy, da det jo kun er T3 som er lavere i en slik situasjon.
Ja Carl er et fint navn ik :wink:
Hold da op hvor er det sejt at du ved så meget xx9
Jeg må få taget en TRH og se hvad den siger.... Så skriver jeg jo nok igen vink11
Du ringer - så ser han deg jo ikke :)
Så er du etter mitt syn, og som så mange andre, et offer for en lege som styrer sine bedømmelser efter blodprøveanalyser - og glemmer at pasienten kan utspørres, lyttes på og til, ja sogar tas på !
Det kalles en klinisk undersøkelse, og denne undersøkelse er facit.
Så er det jo fint om blodprøver kan støtte opp om de kliniske funn, men man kan bare ikke snu det hele på hodet !
Her negligerer man de kliniske funn og kaster vrak på sykehistorien - og lar blodprøvene være de eneste som bestemmer.
Og ikke det alene, man ser helt bort fra at det skal være ett samspill mellom de forskjellige analyse resultater. Man kan ikke utelukkende se enkeltvis på disse. Og her er det jo nettopp i samspillet at man finner det patologiske......
Jeg vet faktisk ikke hva mer du kan gjøre.
D3 er jo særdeles viktig i kompliserte prosesser. Du tar en fin dose.
Selen er en viktig komponent i enzymet som omdanner T4 til T3 - og B-vitaminer er involvert i stoffskifteprosessen.
Men - T3 skal jo laves av noe.
Og det laves av T4 som du jo har for lite av - og all T4 i kroppen er produsert av kjertelen.
For at denne skal kunne produsere mer, skal TSH opp.
Og jeg vet slett ikke nok om hva man selv kan gjøre for å få det til.....
Håper andre vet noe ?
det nærmeste du kommer en endokrinolog i dette forumet må være nFinn uten at han utgir seg for å være en... Han har masse viten og kunnskap om emnet og de fleste endokrinologer hadde aldri villet innbefatte seg med å snakke med en brøkdel av oss som henger rundt i dette forumet, nettopp fordi at mange av oss ikke har målbart lave verdier i forhold til de referanseverdiene endokrinologene forholder seg til. Endokrinologer generelt forholder seg ene og alene til dine blodprøveverdier og er de fine så er du ikke syk ifølge dem.