Håper det xx6. En må vel bare lære mest mulig om egen sykdom,da vet man hva man har å forholde seg til.
Printable View
Når jeg leser andres symptomer her, så begynner jeg å lure på hva som er hva. Ser det er en del problemer med magen, det har nå jeg hatt i lengre tid,brennende ubehag, diare, men samtidig har jeg gått flere år på betennelsedempende fordi jeg har så vonde, hovne ledd (en del polyartrose). Nå fikk jeg ikke ta mer før turnuslegen hadde snakket med fastlegen, for hun var redd for magesår, og derfor må jeg ordne med avføringsprøve og inn til gastroskopi. Men magen "brenner" og er i ulage selv om jeg ikke tar betennelsedempende,(tar nå syrenøytraliserende), og har daa så vondt i resten av kroppen , at jeg ikke kommer meg på opptrening etter ryggoperasjonen i mars. Kraftige menstruasjoner, spreng i hodet, kjennes ut som blodtrykket stiger,( vet at det er veldig lavt) influensasyk, og sover veldig mye. Perioder der jeg "tetner" til i halsen liksom, konstant tett i nesen, gått opp 4 kg siste året, da har jeg hatt samme vekten i 10 år. Det er da vanskelig å vite hva som er hva, men det kan jo hende jeg blir litt klokere etter jeg har vært hos revmatolog i begynnelsen på november.
Min mor og min søster har også lavt stoffskifte og blir medisinert for dette.
Det gikk jo veldig på magen min også.
Tilslutt ble det helt akutt og jeg endte opp i horisontalen med intravenøs antibiotika for tykktarmsbetennelse.
Etter overgang fra Levaxin til Armour har jeg ikke merket noe med magen - i det heletatt. Ikke et lite sting engang.
Og jeg gikk også på diverse betennelsesdempende. Orudis - Voltaren o.l. N-saids.
Arveligheten du har med deg må du bare kreve at blir vurdert på alvor !
Det har mye å si.
Og kommer du på rett behandling kan det hende alt løser seg.
Stoffskiftet er involvert i alle prosesser i kroppen - og kan dermed skape flere problemer som alle løser seg når dette blir iorden.
Var hos en annen lege nå på fredag, og han mente at det ikke var noen fare med anti-TPO så lenge t4 var på 13 og anti-TPO var 236?
Trodde det vear en grunn til at de hadde grenserverdier jeg.
Har siden sist fått fibromyalgi, noe jeg ikke er enig i, og han vil nå operere meg for carpal tunnel syndrom. Mulig det ER fibromyalgi, men jeg mener fortsatt at verdiene av stoffskifte prøvene burde behandles for at jeg kanskje skulle føle meg bedre?
Den legen der har jeg mine tvil om kanutte.
Lege eller ikke, folk som kommer med uttalelser som går sterkt imot faginstitusjoner bør en bare skrive på snøen.
Alle behandlere får med en tolking av blodprøveresultatene, og det er ofte den som leses opp.
Hos : http://www.furst.no/bb/index6.html kan du finne blodprøven i lista og klikke på alt som dukker opp.
på anti-TPO står det :
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 60 kU/L (gjelder fra 07.09.2009)
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Det betyr at de mener at om prøveresultatet overstiger 60, så har kjertelen en thyreoiditt (Hashimotos), altså en kjertelbetennelse.
Og da klarer ikke kjertelen å oppfylle kroppens krav på stoffskiftehormoner.
Og det betyr at du har for lite stoffskiftehormoner.
Jeg ville forlangt å bli utredet av en endokrinolog.
kjære Kanutte!
Tror de fleste her på forumet kjenner igjen dine plager,
Når jeg skal beskrive hva jeg lider av eller hvordan det funker så sier jeg at det er som å ha kjempeinfluensa 365 dager i året, eller nå som fleskefeberen herjer sier jeg at jeg har fleskefeber hele tiden, ligger bestandig på vippen til bihule betennelse, snørrete og snufsete, hodepine(aldri en dag uten)hard puls for ingenting,noenganger er det nok at telefonen ringer (lett panikkangst),sutrer for ingenting,
bare noen for en gave på tv er jeg blank i øynene,
Vondt overalt, og dårlige ledd,
Jeg har også mye vondt i magen men har søkt en del info her på forumet om diverse kosthold ref. diett,vektøkning.
Jeg er også nøye med å spise litt når jeg tar tabletter om det så bare er et par kjeks, havrekjeksen til Vigdis er å abefale.
Jeg tar Voltaren og den type betennelsesdempende kun i korte perioder etter operasjoner da det er som krutt for magen.
jeg tar 600mg Ibux, 1 panodil og en halv pinex forte fungerer veldig bra,
ikke så hardt på magen også kverker det litt av hodepinen samtidig.
hender jeg må for på litt mer mot natten men det holder bra for å fungere greit på dagtid de dagene det er praktisk mulig.
jeg har kost meg med noen biter mørk sjokolade siden torsdag og det går flott, har laget en veldig dårlig dag i dag, lå en firkløver på bordet og dyttet innpå 4 biter i morratåka,
det angrer jeg på nå for jeg er skikkelig uggen og magen er i ulage.
Surf masse på forumet, masse å lese å lære, ikkeno problem å sitte i timesvis.
Hei Kanutte
I denne artikkelen som eg har funne på sidene til NTF.... skriv Lars Omdal at det er viktig å koma inn på eit prediagnostisk tidspunkt:
"Å måle anti-TPO er viktig for å få en tidlig diagnose. Antistoffene kan være høye og indikere at det er noe galt med thyreoideafunksjonen selv om TSH og fritt T4 ligger innenfor normalområdene. Jeg er ute etter å komme inn på et prediagnostisk stadium. Dette har med pasientens livskvalitet å gjøre, og jeg mener det i en del tilfeller er riktig å starte behandlingen på et tidligere stadium enn mange andre leger gjør, understreker Lars Omdal.
I slike tilfeller prøver Omdal med tre måneders testperiode med Levaxin (T4) i tillegg til råd når det gjelder livsstil og kosthold. Han har erfart at det kan være mulig å snu utviklingen ved å fjerne negative miljøfaktorer i en slik prediagnostisk fase."
Og dette:
"Hos en strengt screenet normalbefolkning (uten anti-TPO og thyreoideasykdom i slekten) er TSH sjelden over 2.5 mIE/l. Likevel er latent eller subklinisk hypothyreose gjerne definert med TSH i området 4-10 mIE/l. Mange leger vil da ikke starte behandling hvis fritt T4 ligger innenfor normalområdet. Men både her hjemme og i det internasjonale miljø er det flere som mener man bør kunne tilby behandling til alle med latent hypothyreose, spesielt ved samtidige funn av anti-TPO."
Du skreiv i starten av tråden (oktober) at tsh var 2,39. Kanskje er den enda høgare nå? Har du fått målt? Dessutan er det ingen som veit om du kanskje hadde ein svært låg tsh før du vart sjuk. Anti-stoffa bryt jo sakte men sikkert ned kjertelen slik at produksjonen blir dårlegare, da går tsh opp for å "seie frå" om at kroppen treng meir stoffskiftehormon. (n'Finn, Er dette riktig forklart?)
Omdal er som du ser i artikkelen lege ved Balderklinikken, eg meiner også å ha lese at han sitt i NTFs faglege råd. Kanskje noko å slå i bordet med til legen.
Var eg deg ville eg sett om eg kunne bytte lege. Ofte lurt å få ein ny person til å sjå på "saken". Sikkert lurt å ta med info om prøvebehandling til legen, samt lister med symptomar. Er lett å gløyme når du fyrst sitt der, og legetimar er gjerne korte.
Lykke til!
Hadde med liste langt som et vondt år, nettopp for ikke å glemme ting. Det verste er jo at jeg nettopp har fått tildelt ny lege pga den andre sluttet. den nye legen har ikke lest en ting i journalen min, prøvesvar, at jeg har påvist artrose i flere ledd, etc, og det var jeg som sa at jeg hadde fått den FM diagnosen og som jeg ikke var enig i. spurte fastlegen om jeg kunne få prøve kortison tabletter pga knæren, men nei, det hjalp ikke for FM. Så nå skal vel alt leggges i den sekken. Og legen jeg var med på fredag var en privatlege jeg betalte dyrt for å komme til og tenkte kanskje der var hjelp å få både for det ene og andre. Og spurte da om denne anti-TPO som ikke var vesentlig enda, om den ikke skulle behandles. Nei, det var ikke godt å si om resultatet var på vei opp eller ned, så anbefalte meg å få tatt prøver hvert år. Ett år er jo igrunn lenge da.
Så denne tusenlappen var bortkastet, forstår ikke hva de tar betalt for.
Kanskje jeg skal sjekke om det er endokrinolog i distriktet her, men tror neppe jeg får fastlegen min til å forstå hva jeg sier siden alle symptomene blir lagt i en fellessekk
Har etter fire telefoner!!! endelig fått svar på stoffskifteprøven som jeg tok for to uker siden, 8 mnd siden sist.
PS-thyroxin-fri : 13 ( sist 13) <9-24>
PS-T3-fritt : 4.4 ( sist 4.3) <2.6-5.7>
Ps-TSH : 2.0 (sist 2.39) <0.35-4.70>
Anti-tpo : 271 (sist 236) <0-15>
Etter mitt skjønn, så er da stoffskiftet lavere nå enn sist og antistoffene på vei opp?
Skal også utredes for psoriasis artritt (omsider) men hadde ville tro at dette er et svar som burde behandles??
Etter ryggavstivingen i fjor, så har aktiviteten vært dårligere, men har alltid hatt samme vekt uansett. Men er nå gått opp nærmere 8 kilo på ett år, og da spiser jeg ikke mye heller og ikke annerledes enn før. Kan dette gå tilbake ved å bli medisinert?
Fritt T4 på 13 er for lavt, særlig fordi det ikke endrer seg over tid.
Og vektoppgangen kan nok tilskrives dette.
TSH er ikke særlig ivrig til å reagere på dette - det burde den vært.
Anti-TPO er jo klart positiv, men oppviser jo heller ingen endring av betydning.
Denne målingen vil alltid variere, og det er ikke sikekrt variasjonene skyldes at mengden virkelig endrer seg. Det kan bla. skyldes måletekniske forhold - testen er ikke så veldig nøyaktig.
For å få sikker info om det foreligger en kjertelbetennelse kan en ta finnålsbiopsier og mikroskopere disse.(FNB)