-
Sv: Får jeg være med?
Så kan du jo gå inn på et analyselboratorium å se hvordan de tolker resultatene. For det er det de som gjør. Legen retter seg i stor grad etter hva disse finner ut.
på feks http://www.furst.no/bb/index6.html
Finner du på triglyserider :
fS-Triglyserider
[fS-Triglyserider] 054 (A) (Triacylglyserol)
1 mL serum fra pasient som har fastet i 12 timer.
Indikasjon: Utredning av hyperlipoproteinemi. Residiverende pankreatitt. Alkoholmisbruk.
Referanseområde: (NORIP, 7. januar 2005), 2,60 mmol/L
Tolkning: Høye verdier kan være arvelig betingede (familiær hypertriglyseridemi). Sekundære hypertriglyseridemier sees ved dårlig kontrollert diabetes, hypothyreose, nyre-, pankreas- og leversykdommer. Stort karbohydratinntak, P-piller, graviditet, steroidhormoner, diuretika og beta-blokkere kan gi økte verdier. Økte triglyserider er alene neppe noen viktig risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer. Se Lipider.
Analytisk og biologisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
Så er det sikkert noen ord man ikke kjenner de fulle betydningen av, så da får man google mer....
god googling da :)
-
alle prøvene var innenfor referanseområdet. Jeg fikk ikke med meg referansene( altså skrevet de ned), men det stemmer med de furst opererer med.
Så da er vel prøvene normale. Legen tok ikke d-vitamin prøve eller anti-TPO, kun det som nevnes over pluss blodsukker på 5.1.
Kan det være at jeg har lavt stoffskifte selv om prøvene er så fine som disse? Eller kan det feks være d-vitaminmangel? Jeg fortalte jo legen at jeg kan ikke være ute i sola siden jeg blir dårlig, og tran tar jeg ikke( pga leverens flotte evne til å samle på giftstoffer...og norskehavet er ikke rent).
Og fine prøver får meg jo ikke til å slutte å fr*se og miste hår!
-
Det som er så vanskelig med lavt stoffskifte, er at mange andre sykdommer og tilstander hart samme symptomer.
Men jeg tror jeg kan si at de med lavt stoffskifte har MER og FLER av dem.
D-vitaminmangel er et godt tips !
Rent fyseologisk er det meget sansynlig at vi får for lite av dette.
Statistisk ligger vi langt etter sydligere land - og er vi så mye anderledes ?
Et annet, og nyere er at vi også får for lite vitamin K2 (ikke K1 eller K)
Det finnes kombinasjonsprodukter i nettbutikker, men det er usikkert om innførsel til eget bruk er lov.
Jeg har en sak gående og vil komme tilbake med resultatet av denne.
Norsk definisjon av hva som er et legemiddel er toskete ! og er i direkte konfrontasjon med vedtatte internasjonale handelsregler.
I følge tollvesenet har jeg ikke lov å kjøpe D3 med over 10µg fra USA, men fra EU er det ok med langt høyere styrke.
Og langt høyere styrke er helt påkrevd !
Det er helt bortkastet å spise bare 10µg/dag hvis man har en D3-mangel.
Forskere anbefaler 100 den første tiden og ellers 50.
Over 250 anbefales ikke.
D-vitamin er ikke bare D-vitamin.
Det finnes 5 forskjellige, og kroppen lager kun D3.
D2 (ergokalsiferol) er fra planter og kan overdoseres.
Den er heller ikke så effektiv - bare 10-20% kan omdannes til D3 - restene blir gift over en viss konsentrasjon.
Pass på at du får D3.