Sv: Andre der er blevet opereret?
Kære Ruth,
jeg er helt enig. Jeg tror også at endokrenologerne hænger sig alt for fast i blodprøver, og glemmer at lytte til hvordan patienterne har det.
Mit stofskifte ligger selv udenfor de af lægerne angivne normalværdier.
Og jeg er også selv ganske overbevist om, at de psykiske gener mange stofskiftepatienter lider af, alene er pga. den hormonelle ubalance der følger med sygdommen. Det anerkender lægerne ligesom heller ikke. Så alt i alt er det en rigtig svær sygdom.
Sv: Andre der er blevet opereret?
Ja, det er en svær/vanskelig sykdom. Den påvirker så utrolig mange ting. Utholdenhet, energi, andre organer, hjernen, psyken osv. Det er ille når jeg opplever at legen ikke tror på meg.
Operation af èn thyreoidealap
Så fik jeg svar fra lægen idag.
Har spurgt om jeg kunne få opereret en del af min skjoldbruskkirtel væk, fremfor hele kirtlen (som ellers er kotume idag, når man har Graves, og diffus struma som jeg).
Lægerne siger at der er stor sandsynlighed for, at strumaen udvikler sig igen og stofskiftet bliver højt, men at jeg godt kan få opereret den ene thyreoidelap væk, bare jeg er klar over risikoen for at det ikke vil virke.
Men, jeg vil gerne give det et forsøg, det gik jo godt med min mor, der også kun fik opereret en del af kirtlen væk, og som blev helt rask bagefter.
Får indkaldelse til undersøgelse på kirurgisk afdeling inden længe.
Jeg har en udpræget logisk sans og tænker derfor, at det må da være bedre kun at have èn thyreoidelap der er overaktiv, end at have to.
Hvad siger I andre til det?
Sv: Fjernelse af den ene thyreoidealap
Jeg syns jo det er et helt naturlig valg du tar, og basert på en logikk som jeg forstår. Jeg ville både tenkt og gjort det samme.
Så lykke til med valget Pochahonta.
Så "ses" vi også efter operasjonen ?
Det er sikkert mange som vil vite hvordan det går med deg, av egen del og av de mer menneskelige.
Sikke noget skidt, Pochahonta :|
Ved du om dine biskjoldbruskkirtler er alle bevaret og intakte efter operationen? Det er vigtigt at sikre sig et korrekt svar, mener jeg. Gerne snarest muligt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pochahonta
Kære Anisa,
er lige blevet opereret, så nu skal jeg også have Eltroxin fremover.
Kan forstå på folk på debatforum på netdoktor, og på Thyeroidelandsforeningens hjemmeside at der er rigtig mange bivirkninger og problemer med den ny Eltroxin. Skulle jeg også mærke de bivirkninger, vil jeg gerne have et alternativ, og jeg læser, at du får noget der hedder Westhroid, vil jeg gerne høre om, hvordan og hvor du får det?
For at tage det sidste først, er det bedst hvis du læser indlæg nr. 32 0g 33 i denne tråd. Der har jeg allerede svaret på lignende spørgsmål inkl. link videre til tråden "Armour til danskere", hvor jeg forklarer hvordan og hvorledes...
Det første, med den ny Eltroxin er vist klogt at prøve undgå fra starten. Søg her på forummet på Eltroxin og Euthyrox, og se hvad der dukker op. Du kan stille direkte krav til lægen og sige, at du, oven i et svært forløb efter operationen ikke har ressourcer at spændere på et usikkert lægemiddel. Du får sikkert at vide, at det er ikke sikkert det vil virke lige så skidt på dig, som det har virket på andre - men netop denne argumentation er du nødt til at skyde ned med, at det er hårdt nok i forvejen, selv uden lægemiddel, der er så behæftet med usikkerhed mht. tolerancen, at medmindre lægen kan garantere dig den rette virkning uden bivirkninger (du jo ikke ville kunne bedømme alligevel da du jo ingen tidligere erfaringer har med at være helt uden kirtel = nye søforklaringer fra læger) - skal han skaffe dig Euthyrox eller Levaxin og det kan ikke gå hurtigt nok.
Du er nødt at benytte dig af, at du endnu har rest-oveskud tilbage (selv om du ikke tror det nu), idet senere og på dårlig medicin kan din rest-energi rinde ud og du vil slet ikke magte at tage den kamp op med lægerne. Så det småhaster nu. Jeg ved ikke om Euhtyrox er nu blevet et lagervare eller man fortsat skal have en udleveringstilladelse til hver recept. Eller om Levaxin er lagervare... alt dette må din læge finde ud af i en fart, for ikke at være tvunget til at starte op på usikker medicinering.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pochahonta
Du skrev noget om et eller andet apotek her i Danmark, der laver/importerer naturligt skjoldbruskkirtelhormon fra dyr? ved du hvordan man får fat i det? gennem egen læge, eller?
Jo, det skrev jeg til Honeyhob i tråden Naturethroid/Westhtroid el Armour i Danmark?, men skal jeg være helt ærlig - tror jeg, at helvedet fryser til is før en dansk læge benytter denne mulighed til sin patient. Den danske Lægemiddelstyrelse (eller er det Sundhedsstyrelse?) sætter begrænsninger på den slags idet Styrelsen går 110% ind for syntetiske lægemidler til behandling af lavt stofskifte. Det er selvfølgelig fortsat lovligt at skrive en magistralrecept, men så er det fuld pris osv. Jeg tror dog ikke at du kan bevæge danske lægehjerter.... Dertil er deres "tro" på syntetisk levothyroxin kun alt for stærk og underdanig.
Du må tilkæmpe dig andet end Eltroxin og så må du tage det så roligt som muligt i tiden som kommer. Se om du ikke kan komme dig i det mindste nogenlunde og brug tiden på at lære, lære og atter lære om sygdommen. Det vil komme dig til gode i fremtiden, når/hvis du (evt.) erkender at du kan ikke blive frisk nok på den medicin du får i perioden fremover. Til den tid vil du lære så meget, at du bliver i stand til at træffe "alternative" beslutninger. Til den tid, forhåbentlig, kommer marked for Thyroid USP-lægemidler igen i ro. Det er det ikke nu, hvor forsyninger er kun alt for ustabile til at sikre en nyopereret, mener jeg.
Rigtig god bedring xx4
Jeg kan forstå av måten du spør på at du gjerne vil ha informasjon.
Den oficielle behandling bygger på en teori om at bare man tilfører kjertelhormonet T4, så vil det være nok for kroppen. Og kroppen vil ikke merke om dette er syntetisk eller naturlig.
De andre kjertelhormonene anser man altså for uviktige for en normalt liv.
Vi som har fått et bedre liv etter overgang til hormoner produsert fra grisens kjertel vet noe annet.....
Man skal jo få informasjon om sin sykdom og hvilken behandling som foreligger. Det gjorde ikke jeg.
Opp til i -80 årne var det kun hormoner fremstilt av grisekjertler den eneste behandling. De het Tyroider, feks Armour Thyroid eller feks. ERFA Thyroid som gjør et handelsfremstøt mot Europa i disse dager. Forsøk dette hvis du vil prøve.
I Norge skriver den almindelige lege ut dette på en spesiell resept som er noe mer omstendelig enn den almindelige. Det gjøres litt anderledes i Danmark.
Datidens fremstilling av Thyroid ga nok noe ustabil dose pr. tablett. Det ble iallfall brukt i det markedsfremstøt syntetindusetrien brukte for å overta markedet.
Idag er prduksjonsprosessen endret og produktene fremstår helt stabile og holdbare.
Thyroidet fremstår anderledes enn det syntetiske på innholdslisten.
Eltroxin og de andre syntetiske inneholder kun T4.
Tyroid inneholder alt en kjertel inneholder. T4 er 75% av kjertelens produksjon - T3 er 20% så er T2, T1 og Calsitonin det resterende.
Så vil jeg vel si at det enkleste er jo om du kan klare deg på den vedtatte behandling - og den er gratis. Tyroidbruk koster 3-6ooo om året.
Det er kun den bestående forskjellsbehandling av disse to alternativer som gjør at jeg anbefaler og prøve den vedtatte behandling først.
Jeg syns denne henger i en tynn tråd på det teoretiske plan, og mine erfaringer sier at for meg er det stor forskjell.
Så vil jeg absolutt ikke gjøre mine egne erfaringer allmenngyldige - vi er forskjellige.
Tak begge to, for jeres hurtige svar.
Jeg skal lige læse det igennem nogle gange.
Tror jeg vil bede om et andet præparat end Eltroxin, når der er så mange dårlige erfaringer med det. Jeg er tyndslidt nok i forvejen på de 5 års forfærdelige og opslidende forløb. Min krop er drænet, og hverken jeg eller den orker mere, og da ihvertfald ikke bivirkninger fra medicin!
Det prøvede jeg med Neomarcazol, som jeg tålte fint i flere år.... lige indtil de tog det af markedet. Da det kom igen en ca. 5 mdr efter var der så mange bivirkninger, at jeg slet ikke kunne tåle det. Hjertet galopperede nonstop osv.
Thycapsol var heller ikke godt for mig. Det var netop i den periode jeg fik thycapsol (da neomercazol blev taget af markedet) at min kirtel begyndte at vokse og blive hård, og mit stofskifte bare gik ned og ned.
Men skal det så være Euthyrox eller Levaxin? og er der bivirkninger ved den medicin?
Kirurgen så at ihvertfald èn af biskjoldbruskkirtlerne var intakte, og muligvis flere. Men om der er flere end den, er han lidt usikker på.
Mine kalkstofskiftetal lå nogenlunde fint inden jeg blev udskrevet fra hospitalet(en smule i den lave ende, men ikke under).