Sv: HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa
Jeg må jo tilstå at jeg gikk rett fra Levaxin den ene dagen, til 1 grain Thyroid den neste. og det gikk greit. Men det er jo ikke sikkert det fungerer like bra for alle. Jeg deler opp Thyroid i tre doser, som er fallende i styrke. F eks 2 grain morgen, 1.5 grain midt på dagen og 0.5 - 1 grain på ettermiddag. Var jeg deg ville jeg startet på en enkel loggbok, en helsedagbok. Skriv ned symptomer, dagsform når den endrer seg, doseendring etc. Det kan være greit å ha materiale derfra når du skal til legen også. Den kan hjelpe deg til å bli mer kjent med når du har det bra eller dårlig. For meg har det hjulpet veldig!
Jeg gikk også direkte fra Levaxin til Armour, merket ikke noe ubehag i det hele tatt, men det er nok som Ruth sier at ikke sikkert alle tåler det.
God bedring og lykke til med Erfa, jeg håper du får merke samme bedring som meghjertflag1
Har jo lagt merke til at flere ikke merker ubehag i forbindelse med overgang fra Levaxin til Tyroid.
Det er kanskje på tide å forenkle problematikken å legge unødig skremselspropaganda på hylla ?
Muligvis er dette en myte skapt av syntetlobbyens grå intrikatorer ?
Da er det jo ikke noen vits i at VI er med på å holde liv i myten.
Jeg har jo selv vært offer for den - jeg var redd !
Og jeg føler meg enda mer ille til mote ved tanken på at jeg kan være syntetlobbyens nyttige idiot !
Ett spørsmål bare :
Gikk dere rett over fra dag en - eller gjorde dere doseendringer ?
Og - hva var/ble Levaxindosen/Tyroid-dosen ?
Jeg gikk rett fra hel dose levaxin en dag til hel dose av Armour neste dag.
Med meg ble det gjort slik at legen regnet ut slik at innholdet av levothyroid i Armour skulle være likt innholdet av levothyroxin i levaxin. Det var aldri snakk om noe omregning av T3 for min del. Jeg merket ingenting annet en bedring:).
Tror du har rett n`Finn, ingen grunn til å være redd for denne overgangen.
Målingene etter overgangen min var jo helt på trynet - men jeg opplevde en kraftig forbedring !
Legen min trodde ikke det han så, og undret seg over at jeg både så bedre ut og sa at jeg hadde det bedre - når målingene viste det stikk motsatte !
Jeg hadde et kraftig fall i fT4 - og TSH etter overgangen.
fT4 lå å vaka i området 6-8 flere måneder mens dosen var 2Grain ble TSH=0
Så fikk jeg etterhvert en nedtur og fant ut at TSH måtte man bare .......
Etter en lang jevn (for lang) tid med doseøkning ble jeg bra igjen.
Nå skal jeg passe meg for å synse for mye om behandlingen din Damen.
Og jeg vil ikke være med på å slå den hånden som tross alt rekkes ut mot oss.
Men jeg tror ikke noe på de som vil styre doseringen etter blodprøver.
Det er synd at man er villig til å overstyre pasientene med blodprøveresultater isteden får å lytte til dem, og tolke deres kliniske bilde.
Det er ingen hemmelighet at jeg også mener at man ikke skal bruke noe som ikke virker godt nok. Litt av noe som ikke virker - virker heller ikke.
Det pynter på blodprøveresultatet, men det er jo DITT kliniske bilde som teller.
Jeg vil nevne ett par eksempler :
Tyca : Der doserer man til TSH er null, for å minske muligheten for at TSH stimulerer til ny opbygging av kreftvev.
Der er det plutselig akseptabelt med høye fT4-verdier .....
Celleresistens : Der doserer man langt forbi TSH's nullpunkt og til at fT4 nærmer seg hypERthyreotiske verdier.
Begge for å tilfredstille pasientens kliniske bilde.
Men det kan man altså ikke gjøre i våres fall, der "det ikke har noen hensikt" - altså der legen ikke har noen klarlagt årsak å forholde seg til. (annet enn en sytete pasient)
Det utlegger jeg som : At legen ikke vil stole på deg når du forteller hvordan du har det, og vil styre behandlingen deretter.
Jeg gikk fra 150 mg Levaxin dene ene dagen til 1 grain Thyroid dagen etter og økte gradvis.
DAMEN: Jeg har også begynt på Balder, og de vil ha meg også på en miks av Levaxin og Thyroid. Jeg bruker nå 4.5 mg Thyroid, det mener de er for mye der. Hva som er min optimale dose med miks Levaxin/Thyroid vet jeg ikke. Jeg har det kjempebra på den dosen jeg bruker nå. Men jeg kommer ikke til å la meg underdosere for å følge noen fluelort på et papir!
Meget interessante meldinger!
Tak til alle hjerte1
Man får en del mere mod m.m. af at læse herinde !
Men jeg mangler stadig navnet på apoteket ...
Har fått Erfa 125 mg 500 pk
Hei.
Har prøvd å få tak i ERFA intensivt i flere dager, men hverken apotek1 eller ditt apotek kjenner til det sier de. Ditt apotek har ringt både grossisten og andre apotek, som også sier de ikke kjenner til det, og at de ikke får det opp sitt system. Allianse kjeden sier de kan skaffe meg ERFA men kun 100 tabletter 125 mg til kr 670.
HVA GJØR JEG NÅ?????
Ønsker ERFA 500 pk 125 mg.
Ditt apotek sier de bare kan skaffe mef THYROID 500 pk 125 mg til 16580 kr, men at grossisten mener at dette ikke er ERFA.
Sv: Trenger konkret HJELP HJELP HJELP til hvor jeg kan få ERFA 125 mg 500 pk.
Jeg har svart omtrent samme i en annen tråd, men :
Antagelser : Når apoteket sier de har snakket med grosisten, er det ikke sikker de har snakket med den rette. Bare den de til vanlig bruker.
Ikke sikekrt de har kontakt med den grosisten som importerer ERFA.
Jeg antar jo det er NMD (Norsk Medisinal Depot http://www.nmd.no/ )
Og så vidt jeg vet har ikke de forbindelse med andre Apoteker enn Vitus.
Jeg har likevel fått bestillt på Apotek1, men vet ikke hvor de får sin ERFA fra.
De kunne ikke levere 125mg, men 60mg.
Vitus kunne levere 125, og de har jeg nylig fått.
Håper du fikser det.
Preparatnavnet er ikke fullstendig oppgitt,
fellesnavnet for slik medisin er Tyroid. Feks Armour Thyroid - ERFA Thyroid - Thyroid-S.
Hvis det er Thyroid-S er den like bra som ERFA.
Se også etter at boksen er merket med USP - da er det bra.
Så har vel prisen ett siffer for mye et sted vel :)
Sv: Trenger konkret HJELP HJELP HJELP til hvor jeg kan få ERFA 125 mg 500 pk.
Hei : )
Takk for svar for vanlig. Du er god å ha : )
Nå har jeg vært på telefon med nok et apotek1 i Trondheim. Mannen jeg snakket med tok seg god til å kunne fortelle at han fant THYROId 500 pk 125 mg til kroner 1600 fra produsent ERFA!
Det må vel være den medisinen jeg leter etter? Eller produserer ERFA en Thyroid som ikker er ERFA thyroid?
Vilje hjerte1