-
Sv: Hei og litt til
Hei Liljekonvall
Som Gunnda sier følger hals hypothyreosen din (aktivitet i kjertelen). Du vil kunne merke det du nå opplever både ved oppdosering og nedustering. Jeg kjenner det med få unntak de gangene jeg gjør en endring i dose. Det er ikke noe merkelig at du blir urolig, det er en ubehagelig følelse når det kjennes ut som om det klemmer, strammer til, klumpfølelse, ømhet i kjertelen, på halsen, vondt hvis man kommer til å ligge slik at man kjenner at noe er "galt" der. Dette er kjertelen din og det forsvinner en stund etter justering av medisin. At du føler deg slapp nå skyldes mest trolig nedjustering, kroppen din girer ned.
Har du noen gang tatt ultralyd eller scintigrafi av din kjertel? Hvis ikke kan det kanskje berolige deg å få dette gjort. Jeg tror ikke du har noenting å frykte med de symptomer du nå beskriver. De er lette å kjenne igjen, for sikkert flere enn meg. Men av egenerfaring vet jeg at av og til blir det nødvendig med denne sykdommen å få en undersøkelse som avkrefter og beroliger. Nettopp for at du skal slippe denne angsten. For angst kan utvikle seg til å bli en nesten større fiende enn selve sykdommen. Det er slik med denne sykdommen at det dukker opp en del ting i kjølvannet av den. Du opplever slik jeg forstår det en del symptomer du ikke har hatt tidligere pga av din første overdosering. Dette gjør deg urolig og det er forståelig. Neste gang du vil kjenne denne følelsen i halsen, hvis det skjer, vil du bare tenke at det der har jeg opplevd før.
Be legen om å rekvirere en ultralyd eller scintigrafi hvis du føler at du trenger det Liljekonvall. Det kan uansett være en god ting å få gjort hvis det ikke er gjort allerede kram1