Hvis du vil ha henvisning til endokrinolog så har du rett på det iht dine rettigheter.
Printable View
Hvis du vil ha henvisning til endokrinolog så har du rett på det iht dine rettigheter.
Hei alle sammen!
Tusen takk for alle svarene. Jeg har lest de med stor takknemmelighet, men har ikke helt orket å svare.... Har fått skrudd opp dosa på levaxin, og har nå gått i seks uker på den nye dosa. Føler meg fortsatt sliten og har lite overskudd, men på en litt annen måte enn før. Har også tatt opp spørsmålet ang. graviditet med legen, så det er noe på gang :) (Men det ble nok ikke like full klaff som forrige gang:roll:)
Som sagt, jeg setter stor pris på alle svarenehjerte1. Skal til legen igjen neste uke, og tar med meg alle tingene dere har sagt her inne!
TSH er i hvert fall for høy dersom du går på Levaxin. Når man tar tyroxin, skal TSH helst være under 1, og gjerne helt ned i 0,1. FT3 og FT4 ser bra ut, men FT4 kan bli høyere. Man skal helst ha FT3 og FT4 i øvre tredjedel av referanseområdet. Dersom legen din bruker Fürst, kan du sjekke ut referanseverdiene på Fürst sine sider (søk på google).
Akkurat denne er jeg veldig uenig i. Det er greit å ligge så lavt (høyt) hvis man ikke er gravid eller prøver å bli det, men når graviditet er med i bildet, så bør man IKKE ligger under 0,5, men heller nærmere 1,0 i følge endokrinologene jeg har snakket med på sykehuset, og ellers annet jeg har lest på nett.
De jeg går til kontroll hos prøver å holde meg mellom 0,75 og 1,5 (aller helst 1,0).
Jeg kan ikke saa mye om graviditet og hypotyreose, trodde det var samme verdier som gjaldt for de som provde aa bli gravide som de som ikke proever, men det stemmer kanskje ikke?
Ellers har i hvert fall jeg faatt vite av spesialisten jeg gaar til at TSH helst skal vaere nede i 0,1 hvis man gaar paa medisiner, men at dersom man er frisk og ikke trenger medisiner, vil det vaere passe med TSH over 1. Dette gjelder altsaa ikke de som proever aa bli gravide, hvis det er forskjellig. Sist hadde jeg TSH paa 1,2 eller noe rundt der, og lege kjoerer fortsatt paa med opptrapping, og jeg foeler meg ikke frisk. Synes det virker rart at TSH skal vaere hoyere naar man prover aa bl gravid men som sagt kan jeg ikke noe saerlig om dette.
Maa bare si at jeg ser bort ifra individuelle forskjeller i innlegget, og snakker med generelt.
Hei!
Tenkte jeg skulle sende en hilsen fra en annen prøver...
Et år er gått siden vi begynte og to spontanaborter senere prøver vi fortsatt. Etter den siste i slutten av mars som var en Missed abortion i uke 12 har verdiene gått helt bananas.. da jeg var gravid var verdiene helt topp - men etterpå svingte det i vei - fra å ha for høyt med harehjerte - til de resultatene jeg fikk i dag - plutselig var TSH oppe i 4,3 - fra 0,1 i juni.. hvorfor? Aner ikke. Men skjønner hvorfor jeg ikke har blitt gravid - for jeg har også hørt at for å bli gravid bør TSH være så nær 1 som mulig. tålmodighet er en dyd:) Lykke til - plutselig sitter´n igjen, sånn tenker jaffal jeg!!! :wink: