Mine siste blodprøver ble tatt på kveld, da jeg hadde blodprøvearket i vesken ved besøk på en privatkinikk for å fjerne en hyperpigmentering. Jeg bor for tiden på en annen kant av landet enn der jeg har fastegen min, så derfor tenkte jeg at det var kjekt å få tatt disse prøvene der og da selv om jeg har lest her inne at de bør tas fastende og om morgenen. Dette hadde de på klinikken ikke hørt at var nødvendig, da de ikke stod under fastende prøver og heller ikke noen tidsangivelse er gitt på blodprøvetakingsarket. Jeg tok prøvene og sa at om det var noen merkelige avvik så ville jeg tillegge dette at de var tatt kveld.
Nå er svarene kommet. Tsh var halvert, i riktig retning og FT4 var noe øket. Dette var ventet, da jeg har gjort en økning i medisindosen. Og Tsh synker vel også noe utover dagen/kvelden. Men så til FT3 som hos meg alltid har ligget greit i ref.området fra midten og opp, den var halvert fra forrige måling??? Det er nærliggende å tenke at denne plutselige halveringen av FT3 skyldes prøvetakingstidspunktet. Noen som besitter noe kunnskap om døgnvariasjoner på FT3? Jeg trenger FT3, det er kruttet mitt smilja1
Er usikker på om øking i dose er riktig når prøven er tatt kveld, at jeg kanskje rett og slett bare bør se bort fra disse tallene og anse de som misvisende. Formen er på topp, dvs det som er "min topp" da xx9