Sv: Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
Ifølge spesialisten jeg var hos var det å fjerne den den eneste måten han kunne hjelpe meg på. begynte med levaxin i 2006. Uten at jeg har blitt noe bedre. Heller verre. Var en som opererte samme dag som meg som også hadde like høye anti stoff nivåer. Vet ikke om du har vært på utredning på sykehuset jeg, men det burde du. Jeg skal visst bli helt symptomfri iløpet av ett år så det gjenstår å se. Er 3 uker siden operasjon nå og formen er bånn. men nå er jo ikke stoffskifte riktig regulert.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gevega
Ifølge spesialisten jeg var hos var det å fjerne den den eneste måten han kunne hjelpe meg på. begynte med levaxin i 2006. Uten at jeg har blitt noe bedre. Heller verre. Var en som opererte samme dag som meg som også hadde like høye anti stoff nivåer. Vet ikke om du har vært på utredning på sykehuset jeg, men det burde du. Jeg skal visst bli helt symptomfri iløpet av ett år så det gjenstår å se. Er 3 uker siden operasjon nå og formen er bånn. men nå er jo ikke stoffskifte riktig regulert.
Takk for svar!
Jeg har ikke vært på noen ordentlig utredning, bare hos fastlegen min.
Og desverre har ikke den legen særlig peiling... hun ba meg selv søke info på nettet så det sier jo litt. Skal til legen idag så da skal jeg ta å høre om det er mulig å bli sendt til utredning på sykehuset.
Håper du blir bedre snart da!!
Å fjerne kjertelen er jo en drastisk ting å gjøre da.
Mye kan skje med kjertelen som kan vurderes slik at det er best å fjerne kjertelen. Det må en jo ha en dypere samtale med leger om. Og jeg mener jo at det må svært dyptveiende grunner til å fjerne den.
Man har nok lett for å tro at Levaxin vil erstatte kjertelens funksjon. MAnge leger tror også det, og råd farges av dette.
Det er lett å forstå at dette ikke er riktig.
Kjertelen regulerer jo stoffskiftedosen automatisk og tilpasser den til situasjonen kroppen er i hele døgnet. Det kan en ikke gjøre med piller.
Levaxin inneholder kun ett av kjertelens produkter, og selv om en kan ty til Armour, så vil en aldri få en fullgod erstattning for det kjertelen driver med.
Og må du over på Armour får du pent betale selv, også selv om årsaken er at det er Levaxinen som gjør deg syk eller ikke evner å hjelpe deg så godt som Armour muligens kan gjøre.
På kort sikt vil nok de fleste oppnå en bedring og sikkert også trives. MAnge vil jo sammenlikne trivselen fra den tilværelse de kjenner - og kjertelen har kanskje vært den direkte årsak til forringet livskvalitet. Det er ikke så lett å sammenlikne med en normal livskvalitet man kanskje ikke har hatt.
På lang sikt er det ganske så sikkert at man en eller annen gang får problemer som det ser ut som skyldes medisineringen. Det kan ta år - det kan ta 10år.
Hei!
Det hørtes drastisk ut å fjerne kjertelen ja, men dette vet jeg ikke noe om. Får håpe du blir bedre da! :)
Carro:
Hva tenker du på når du sier du hadde det på samme måte som meg? Veldig slapp og trøtt, vektoppgang osv.?
Har du blitt bedre på medisin? Eventuelt noen vektnedgang? :)
Jeg veier ca. 14-15kg mer nå enn for et par-tre år siden, og jeg greier ikke å gå ned til tross for et veldig fornuftig sunt kosthold. Håper jeg får medisin, og at den vil hjelpe på litt. Håper også at jeg kan få tilbake energien min, som har blitt gradvis helt borte. Det er det viktigste for meg. Vann i kroppen o.l kan jeg heller leve med..... Men trives hvertfall ikke slik ting er nå nei.....:(
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
MaudAngelica
Carro:
Hva tenker du på når du sier du hadde det på samme måte som meg? Veldig slapp og trøtt, vektoppgang osv.?
Har du blitt bedre på medisin? Eventuelt noen vektnedgang? :)
Jeg veier ca. 14-15kg mer nå enn for et par-tre år siden, og jeg greier ikke å gå ned til tross for et veldig fornuftig sunt kosthold. Håper jeg får medisin, og at den vil hjelpe på litt. Håper også at jeg kan få tilbake energien min, som har blitt gradvis helt borte. Det er det viktigste for meg. Vann i kroppen o.l kan jeg heller leve med..... Men trives hvertfall ikke slik ting er nå nei.....:(
Hei!
Ja jeg tenkte på det m vektoppgang, slapp og trøtt. Jeg gikk opp ca. 20 kg. på forholdsvis kort tid. Veier 78 kg jeg og men er bare 160 høy.
Jeg har faktiskt gått litt ned siden jeg startet m. levaxinen. 1-2 kg.
Håper det fortsetter nå som jeg øker dosen. Merker i hvertfall at hvis jeg spiser sundt og rører på med nå så går det i hvertfall ann å få vekten ned, før jeg fikk behandling gikk jeg opp uansett om jeg nesten ikke spiste eller rørte på meg masse.
Ellers har ikke de andre symptomene blitt så veldig mye bedre med medisin , men jeg er i startfasen enda. Skal trappe opp ganske mye fremover så da håper jeg at jeg kjenner større forskjell.
Ellers så jeg likheter i at vi er omtrent like gamle - jeg er 27 , og at jeg har ca. samme blodprøveverdier som deg. Jeg har også vært innenfor "normalen" hele tiden, hadde ikke anti-stoffer blitt målt tilslutt hadde jeg ikke fått startet med behandlingen...
Lykke til!:wink:
Jeg også veier 78 kg. Hehe... :) Jeg er 1.70 høy, så jeg sitter kanskje "litt bedre i det" enn deg. Men det er det samme med meg. Vekta går sakte men sikkert opp, selv om jeg prøver å få den ned. :(
Godt at du har merket en liten forskjell da. :) Jeg derimot var hos legen igjen i går for å snakke om blodprøvene.(etter mitt initiativ) Hun "nektet" å ta prøver på anti-TPO på meg... Jeg fatter ikke hva som er problemet. Hun sa at siden min TSH var innenfor normalen, at alt sto bra til. Det var KUN TSH de brukte. Ba meg om å prøve å legge om søvn-møsteret mitt, og bruke andre "kjerringråd" for å få tilbake overskudd og energi! Jeg blir så irritert!! Hun sa også at jeg ganske sannsynlig kom til å få lavt stoffskifte mtp at min mor har det, men det var uaktuelt å ta flere prøver eller å begynne behandlig. Hun sa at dette utvikler seg så sakte, at det er ikke noe poeng ennå.
Jeg ba henne om å henvise meg til spesialist, og det gjorde hun, ennå det kom tydelig frem at hun ikke syntes det var noen vits! Hun sa at privatistene sier de behandler for mange for lavt stoffskifte. Jeg mener nå å ha lest noe annet.. men men... Legen har alltid rett!??!
Men hva kan jeg forvente av spesialisten da? Er de noe annerledes? Eller vil det være å kaste penger ut vinduet?? Noen som vet? :)
Jeg bor i Tr.Heim. Er viss bare en spesialist her....
Du har lavt stoffskifte - fT4 er jo bare 10.
Spesialisten vil jo helt sikkert ta anti-TPO da, men resten er gjetning da....
Dette er et feilsøkingsverktøy som brukes for å finne ut om kjertelen er syk.
Altså for å finne ut om det er der feilen ligger.
Feilen kan ligge andre steder, og man bruker eleminasjonsmetoden.
Hvis du får et positivt anti-TPO svar, vil en fT4 på 10 telle for behandling.
Hvis den er negativ kommer du nok mellom "barken og veden" hvis de ikke undersøker sentrale forhold ogdå da.
Så blir du sendt hjem og legen får en rapport om de funn endoen har gjort.
n'Finn: Mener du at FT4 alene er nok til å fastsette lavt stoffskifte? Kan ikke du ta deg en tlf. til legen min? Hehe... :D Hun sa at KUN TSH brukes til dette. Hun vet tydeligvis veldig lite. Hun sa at mange i utlandet kjøper levaxin for å slanke seg til bryllup o.l., og jeg forsto det som om hun trodde jeg ville bruke det som slankemiddel bare. :evil:
Jeg "VET" jeg har lavt stoffskifte, og det er pga formen min, og pga alle andre symptomer jeg har.... Kommer stadig over nye historier her inne, og det er akkurat som å høre hvordan jeg har det. Men etter legebesøket i går ble jeg i tvil igjen. Er jeg virkelig så "dårlig" som jeg tror, tenkte jeg. Men så leste jeg en historie her inne tidlig i dag igjen, ei som fortalte sine symptomer osv. Og det er jo sånn!! Akkurat sånn! :) Men jeg har vært sånn en god stund nå, så jeg tror vel det er normalt...:shock:
Men har dere andre her perioder, eller dager, der dere er bedre? Eller er det konstant dårlig?
Noen som vet om flinke leger i Trondheim? :)
Ja, fT4 nok alene.....
TSH er IKKE et stoffskiftehormon - mange tror det, men det deltar ikke i stoffskiftet.
Men det er et meget viktig hormon for en frisk kropp - uten den vil ikke kjertelen klare å produsere noe. Hormonet produseres i hypofysen på bakgrunn av hvor mye stoffskiftehormon som er i blodet.
Det er dette hormonet som stimulerer kjertelen til produksjon. Er TSH lav, så stimulers ikke kjertelen og produserer derfor ikke noe - og slik er TSH om stoffskiftet blir for høyt. Feks. kan knuter på kjertelen produsere stoffskiftehormoner og kjøre stoffskiftet opp.
Og er det for lite stoffskiftehormoner blir TSH høy. Høyere enn 1, som den er når det er likevekt i systemet.
Og - det kan se ut som at TSH fortsetter å vise hva hjernen mener om stoffskiftet også etter at kjertelen ikke virker, eller er fjernet.
Så da fortsetter man, som din lege, å stole på TSH som om det var Dovrefjell.
Men det kan også bli feil i produksjonen av TSH.
Feil i hypofyse/hypotalamus kan gjøre at den feks ikke orker å levere mer enn feks 2 - uansett hvor lavt stoffskiftet blir.......
Det er sjeldent, men det skjer.
fT4 er heller ikke et stoffskiftehormon.
Men det kan bli det. Det er et forstadie til kroppens stoffskiftehormon, T3.
Produsenten av TSH produserer denne ettersom hvor mye fT4 og fT3 som finnes i blodet.
Men systemet er så følsomt, at hvis det feks finnes nikotin i blodet, så reagerer systemet med å produsere for mye TSH - noe som jo øker stoffskiftet. (om kjertelen er iorden da)
Det skal lite til før denne endres - likevel antar man idag at den reagerer på samme måten når man skifter ut hele kjertelproduksjonen med ett eneste kunstig produsert hormon.......
Så kan man jo undres over hvorfor man tror dette.
Det er enighet om at målingen fritt T4 (fT4) er den som best representerer stoffskiftetilstanden. Man sier at der denne lav, så er stoffskiftet det også.
Og 10 er helt i bånn av normalområdet - så denne er alene nok til å bestemt si at stoffskiftet er lavt.
Slik fungerer dagens praksis.
Det er bare det at dette heller ikke e r korrekt !
fT4 kan på ingen måte sies å være et mål på hvor høyt stoffskiftet i virkeligheten er. Mer korrekt er det slik at denne MÅ ha en viss verdi for å danne en forutsetning for et normalt stoffskifte.
Og det kan man overhode ikke si at verdiene helt nederst i normalområdet kan gi.
Stoffskiftet er ikke en dønn konstant greie.
Det varierer hele tia, noe normalområdet (feks) 10-20 i klartekst viser.
Det er bare det at selv om 10 er i normalområdet, så er det ikke normalt at man har dette i lengere tid.
Har man det, kommer symptomene en etter en, og er man hos en lege som ikke forstår seg på dette, havner man lett i sekken med det psykiske......
Enten man får greie på det eller ikke........