Hej JosieS og Nielsigne - det bliver nok et mere omfattende svar, end I har forventet, men jeg kan ikke se hvordan i alverden kunne jeg gøre det kortere... :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
JosieS
Hva skjer senere i livet ved langvarig lav TSH? En del leger hevder at for lav TSH over flere år øker trolig risikoen for benskjørhet, demens og hjerterytmeforstyrrelser.
Både inden operationen i 1978, og på Eltroxin (1978-2006) og på Thyroid (2006 >) har mit TSH været mellem 0,02 og umålbart. Det er nu i alt langt over 34 år. Mit hjerte er som en skibsklokke (lægens ord), mine (ellers spinkle) knogler er tætte og stærke (lægen fatter det ikke, siger hun) og jeg er i hvert fald ikke dement (det følte jeg dog, jeg var på vej mod
inden jeg skiftede Eltroxin ud med Thyroid i 2006).
Jeg vil ellers gerne se de videnskabelige studier, der påviser tendens til knogleskørhed i relation til lavt TSH som følge af behandling med organiske Thyroid USP mediciner. Alle undersøgelser jeg har læst, handlede om effekten (på TSH og knogleskørhed) af syntetisk levothyroxin.
Hvad med, hvis lavt TSH som følge af behandling med de organiske Thyroid USP lægemidler
IKKE medfører risiko for udvikling af knogleskørhed? Hvad med, hvis
det er det syntetiske levothyroxin som har denne effekt?
Den ene hypotese må nødvendigvis være lige så god som den anden,
så længe der IKKE forskes i "knogle-effekten" af behandling med organiske Thyroid USP lægemidler.
Der er nemlig en enorm biokemisk forskel mellem syntetisk T4 levothyroxin og T4 der findes i Thyroid USP. I en
anden tråd har jeg bl.a. skrevet sidste år:
Hvis man forestiller sig, at det er en eller anden slags pulver af rent syntetisk levothyroxin, som bliver blandet med tablethjælpestoffer og presset til tabletterne - må man tro om igen. Og det "identisk T4-molekylstruktur" forventes at være det stof, som bliver til efter at tabletten har passeret mavetarmkanalen. Dvs. afhængig af forholdene i mavesækken (f.eks. nok eller ikke nok mavesyre), galde, fordøjelsesenzymer, div. autoimmune faktorer, eller mangel på samme, tarmslimhindernes tilstand - sund eller beskadiget, basisk eller surt tarmmiljø, osv. osv. Alle disse forhold påvirker vejen fra tablettens "prostof" til "identisk T4-molekylstruktur". Om det bliver en mere eller mindre "identisk T4-molekylstruktur" kan man ikke slå fast med sikkerhed, og det er nok grunden til at syntetisk levothyroxin virker så forskelligt på forskellige patienter, fordi der findes ikke to mennesker med 100% identiske forhold i mave-/tarmsystemet! (...)
Der er patenteret en stime af forskellige "prostoffer" til syntese af "identisk T4-molekylstruktur" i vores egen mave-/tarmkanal. Det er således ikke tabletten, men vores egen mavesæk, tarme og lever som skal fremstille denne "identisk T4-molekylstruktur" af indholdsstoffer i tabletten! Hvorimod tabletterne af Thyroid USP indeholder færdigdannede thyreoideahormoner, allerede "pakket" ind i de biologisk aktive transportproteiner, som "identisk T4-molekylstruktur" fra syntetisk hormontablet først skal finde og bliver bundet til, for overhovedet at kunne transporteres til kroppens celler. Der er således ikke muligt at drage en direkte parallel mellem syntetisk T4 og Thyroid USP.
Det kan godt betale sig at læse
hele tråden eller bare
indlæg nr. 4, hvis man gerne vil forstå forskellen mellem disse to lægemiddel-typer.
Hvad med at tænke lidt ud af boksen og forestille sig, at det ikke er TSH alene, men TSH i relation til behandlingen med syntetisk levothyroxin, som jo i virkeligheden ikke er "fuldbårent" T4, men kun et pro-stof, der undervejs ad de mange omveje i mave/tarm systemet, evt. skaber biokemiske misforhold, der er den egentlige årsag til knogleskørhed-tendensen hos de patienter, der er i behandling med det syntetiske pro-T4 i doseringer der undertrykker TSH, uanset at symptomerne vedvarer?
Den gang Eltroxin var blevet "omformuleret" fik vi at vide, at det kun var
tablethjælpestoffer, der var ændret. Det tror jeg IKKE på. Jeg tror derimod, at det var selve pro-stoffet-til-T4 som var blevet skiftet ud, så patienterne over hele verden stod lige pludselig i problemer til halsen, fordi et
anderledes pro-T4 har virket anderledes end det oprindelige pro-T4... Så når et pro-T4 er en paraply-betegnelse der dækker over forskellige pro-T4-
molekyler - kan de også have vidt forskellige virkninger
på alle de biologiske funktioner, molekylet passerer og bliver undervejs forandret af - lige til den
til sidst bliver til bio-identisk med det organiske T4, hvilket dog ikke kan garanteres at have samme biologiske effekt som organisk T4.
Who knows...
dr. Broda O. Barnes, der i en menneskealder har behandlet sine hypothyreose-patienter med Thyroid USP lægemidler, har i hvert fald ikke noteret nogen stigende tendens til knogleskørhed hos sine patienter... selv om han doserede
efter symptomer, dvs. han underbehandlede ikke sine patienter. Han var ekstremt nøjeregnende og har dokumenteret hvert eneste af patientforløb i sin konsultation.
I Thyroid Newsletter fra
Womensinternational.com står bl.a.
Years ago, there was some concern that thyroid treatment could lead to osteoporosis. Even though this has not proven to be true, women are still warned about it today. In fact, according to Dr. Ray Peat in the Townsend Letter for Doctors, the opposite is more likely to be true. He states, "Hypothyroidism, whether natural or promoted by administered thyroxine, retards bone modeling and tissue repair in general." Osteoporosis may result from hypothyroidism itself, or from thyroxine pills (which are only T4) if there is poor conversion of T4 to T3. Dr. Peat contends that the risk of osteoporosis is likely to be greater without administering the proper thyroid hormone therapy, as explained below.
Ja, ja... der er langt mere mellem TSH-himmel og TSH-jord end der umiddelbart kan ses med det blotte (forsker)øje... :mrgreen: