Sv: Flere som bruker så stor dose?
Se der! :vink11 flere med betongmage! Mitt problem har vært det motsatte i flere år nå! Vet ik hva som er å foretrekke...:? Men klart har det skjedd en endring etter innførsel av D3. Har ikke målt verdiene engang, jeg - bare funnet masse gode grunner til å ta tilskudd! Mon tro om magen går seg til etter en stund? Håper virkelig det...!
Sv: Flere som bruker så stor dose D-vitamin?
Fagligheten : http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1365847
100-200µg/dag er nødvendig hvis kroppen skal opprettholde en høy D3-status.
Så hvorfor er anbefalt grense 10µg/dag ?[/QUOTE]
I Sverige er anbefalt dose 2000IE, dvs. 50 mcg daglig.
Jeg bruker ett preparat som heter: Holistics d-vitaminkapsler, tar da 1 kapsel pr. dag som inneholder 50 mcg D3. Jeg er superfornöyd med dette preparatet. Fåes kjöpt på helsekost i sverige.
http://www.holistic.se/kosttillskott...amin/index.php
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
emma
Etter at stoffskifte dumpet i november/desember, dette skjer typisk hvert år (sammenheng med lite D-vit.kanskje..) er jeg nå oppe i 200 micrg Levaxin og 20 microg Lio pr dag. Dette er da ganske mye, er det ikke?
Jeg bare bet meg merke i at du skriver at stoffskiftet ditt dumpet! Jeg er ny på dette forumet, og kjenner ingen som har hypothyreose selv. Det har nemlig skjedd med meg; at t4 har falt voldsomt. Legen min sa at det var uvanlig. For min del driver jeg og justerer levaxin (har jo gjort det i over halvannet år; jeg har vært nede i 10). Jeg tror jeg er en som trenger å ha t4 helt oppe i genseland for høyt stoffskifte. Jeg begynte å føle at jeg var i ferd med å bli frisk og hadde fått t4 til 19,5. Plutselig ble jeg kjempedårlig og det viste seg at jeg da hadde en t4 på 15. Dette er ca 4 måneder siden. Etter dette har det variert, jeg har økt dosen et par ganger. Jeg håper disse voldsomme fallene i stoffskiftet blir sjeldere etter hvert. Men jeg syntes bare det var litt fint å se at det ikke bare er meg sånt skjer med, jeg begynte jo å lure litt..:wink:
Mulig dette er nytt for legen din, men det er det ikke for forumleserene.
Mange melder om varierende stoffskifteverdier, og man har diverse teorier om hvorfor.
Jeg har også en :
Variasjoner i D-vitamin nivået.
Vitaminet varierer med sol på kroppen og typen mat man har spist.
Derfor blir det vanskelig å finne noen korelasjon.
Prøv å innta en relativt stor daglig dose D3 over noen måneder ?
Det kan også være noe med tarmen, eller kanskje du tar kalk eller jern. Disse blokkerer totalt for thyroxinopptak, ogmå tas minst fire timer unna thyroxindosen.
Det glemt jeg bort......
klart at thyroxin, iallfall i formen T4 har problemer med diffusjonen.
80% er visst det beste man kan håpe på.
Det kan ikke være jern tilstede, og heller ikke kalsium i karbonatbunnet form. (melk går altså bra)
Legemidler av diverse sjeldent brukte typer - om man kan katalogisere slik.
Er du bruker av faste legemidler, så undersøk dette forholdet.
Og klart at tarmsykdommer innvirker.
T3 derimot, er såpass mye mindre at den visstnok går rett igjennom og alltid tas omm 100%.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg bare bet meg merke i at du skriver at stoffskiftet ditt dumpet! Jeg er ny på dette forumet, og kjenner ingen som har hypothyreose selv. Det har nemlig skjedd med meg; at t4 har falt voldsomt. Legen min sa at det var uvanlig. For min del driver jeg og justerer levaxin (har jo gjort det i over halvannet år; jeg har vært nede i 10). Jeg tror jeg er en som trenger å ha t4 helt oppe i genseland for høyt stoffskifte. Jeg begynte å føle at jeg var i ferd med å bli frisk og hadde fått t4 til 19,5. Plutselig ble jeg kjempedårlig og det viste seg at jeg da hadde en t4 på 15. Dette er ca 4 måneder siden. Etter dette har det variert, jeg har økt dosen et par ganger. Jeg håper disse voldsomme fallene i stoffskiftet blir sjeldere etter hvert. Men jeg syntes bare det var litt fint å se at det ikke bare er meg sånt skjer med, jeg begynte jo å lure litt..:wink:
Jeg også må ha ft4 helt øverst på skalaen for å ha det bra!
Det typiske er at jeg får et stort fall hvert år i nov/desember - altså i mørketida - og derfor begynte jeg å lure på en sammenheng med lavt D.vit.nivå.
Tar nå 40 micg. D.vit dgl, blir spennende å se hva som skjer når jeg har brukt dette en stund.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linn
I Sverige er anbefalt dose 2000IE, dvs. 50 mcg daglig.
Jeg bruker ett preparat som heter: Holistics d-vitaminkapsler, tar da 1 kapsel pr. dag som inneholder 50 mcg D3. Jeg er superfornöyd med dette preparatet. Fåes kjöpt på helsekost i sverige.
http://www.holistic.se/kosttillskott...amin/index.php[/QUOTE]
Tusen takk for tips! :)
Er jevnlig i Umeå så dette skal jeg få tak i og prøve!
Litt enklere med en kapsel dgl enn 5 tbl liksom..
Tar 4*1000IE av D3 daglig, etter anbefaling fra Balder klinikken, men tar ofte bare halve dosen fordi jeg blir så kvalm av så stor dose.... Tenker da at noe er bedre enn ikke noe.
Når det gjelder dosering av levaxin og lio, så bruker jeg 175mg lev. og 20 mg lio, uten at jeg kan si jeg føler meg noe særlig bra om dagen. Har brukt denne dosen veldig lenge.
Har ganske hoven kjertel om dagen også og jeg sover mye, kanskje det har en sammenheng med at jeg ikke har vært noe flink til å ta D3 siden januar.. ? :roll:
Bare sånn litt på siden om D-vitamin:
Det står en artikkel i bladet Bedre Helse som er ute i handelen nå (nr. 2 for 2009) om D-vitamin og sykdommer, bl.a. om at høye nivåer av D-vitamin gjør sjansene større til å overleve kreft. De nevner ikke noe om stoffskiftet, men det er jo interessant likevel at de begynner å se på hvor viktig dette vitaminet kan være.