-
Takk for fine svar!
Jeg har gått til det samme legekontoret hele tiden, og det er de samme referanseverdiene på alle prøvene. Tror det er furst de bruker. Har ikke tatt de røvene du nevner nora ikke TRAS heller. Det må jeg jo få legen til å ta med neste gang.
Ft3 har ligget mellom 3 og 5,5 siden 2004.
Ja har alltid følt meg like ille, stort sett i alle fall, så det er vanskelig å finne ut hva som er normalt for meg, både for legene og min egen del. men jeg har ikke vært flink til å sette legene inn i hvordan jeg føler meg, jeg har trodd at så lenge verdiene er "normale" så er vel jeg normal også. Det har jeg jo skjønt at ikke stemmer. Det var derfor også legen valgte å øke dosen såpass mye sist, fordi jeg fortalte om hvordan jeg har det. Men det funket jo veldig dårlig med doseøkningen så jeg er spent på hva prøvene viser nå på mandag.
Jeg har hatt en kjempeflink fastlege, synes jeg, hun tar meg på alvor og gjør det hun kan, men de siste gangene har jeg gått til vikarene hennes som er nyutdannede og kanskje ikke har mest erfaring med denne sykdommen. Fastlegen kommer ikke tilbake før til høsten. De er imidlertid enige alle sammen om at jeg må komme meg til en endokrinolog så jeg er henvist til aker. Håper bare det er en ok en og at det nå kanskje blir ordnings.
-
Det årnær seg - nesten altid.
Får håpe du er trukket ut.....
-
Hei kvilmann, vikarene kan også bestille noen binyreprøver slik som Cortisol morgen, (men spyttprøven som Haukeland og Aker gjør er mye mer nøyaktig fordi den måler fritt cortisol),
anti-21-hydroxylase antistoff (Aker og Haukeland) og diverse annet.
Blodprøpver for cølaiki kan de også bestille, endokrinologen bestiller vel ikke dem til vanlig. Man må ha spist godt med gluten forut for cøliakiprøvene.
Hvis man har lavt D-vitamin føler man seg også ganske dåeligmed hyposymptomer.
Feil med parathyreoidea kan også gi hypothyreose-symptomer.
Man kan få tatt prøver på PTH og ionisert calcium og 25-hydroxy D-vitamin.
Så det er en del vanlige prøver de kan ta før man kommer til en endokrinolog. Indremedisinere driver også med sånt, forresten.