-
Jeg tror n`Finn mener at når du tar Liothyronin så øker det fT3 fordi det er ren T3, og når du får høyere fT3 så må også fT4 ligge høyt, og da er det ikke så lurt å redusere Levaxin. Forstår jeg dette rett nå n`Finn? Jeg trenger også selv å få bekreftet at jeg forstår noe av denne prosessen. Det er ikke så lett :oops: Legen min reduserte også Levaxin når jeg fikk Liothyronin, men jeg valgte å stå på samme dose. Skal ta nye prøver mandag og så får jeg se hvordan det har gått. Orker ganke enkelt ikke (psykisk??) å ligge så lavt på fT4 som jeg målte sist. (13).
-
Jeg kan prøve å forklare litt bedre om jeg klarer da.
Hvis du har brukt en 100µG dose og du har feks målt fT4 til 15.
Hvis du så begynner å ta et Liotyhronintillegg på 2x5µG så vil ikke dette forandre blodverdien fT4 i det heletatt, Denne vil fortsatt være 15 !
Det er jo T3 du spiser mer av, og denne påvirker ikke T4 resultatet. Instrumentene som måler i blodprøven påvirkes kun av det som skal måles.
Det er jo fT3 som er for lavt, og det er dette lave resultatet som indikerer bruk av et T3-tillegg. Og det vil jo da også øke fT3 verdien, som jo er hensikten.
HVIS det derimot er slik at fT3 er høy nok - og du likevel vil prøve et Liothyronintillegg - så må du nok redusere T4-dosen. Men den må være så høy at den tåler det, for den vil jo reduseres når dosen reduseres.
Jeg har også sett at man sier at T3 er 4-5 ganger mere potent enn T4, men kan ikke forstå i hvilken sammenheng dette er intressant. T4 er jo et for-hormon som ikke er aktivt i kroppen. T3 lages jo av dette.
Det er aillfall ikke intressant i doseringssammenheng.
-
Okey, forstår jeg det rett, så har legen min i dag eks. vurdert min FT3 på 3,0 som "høy" og derfor som et resultat redusert levaxindosen. (Etter min vurdering er den ikke høy, den ligger vel litt under midten tror jeg). Det blir jo ganske komplisert å få den riktige effekten dersom levaxine er for lavt...Legen sier at det går 3 mndr før dette kan leses på prøvene, men at jeg skal ta ny prøve om 1 mnd for å følge med.
Jeg får starte opp i morgen og krysse alt jeg kan krysse:) Kjøpte tablettdeleren og det gikk fint å dele tabletten i fire.
-
Det kan se ut som legen har vurdert din fT3 som "normal". Den ligger jo innenfor grensene ( er det 2,5-6?), men lavt i området !
Det er vel likevel slik at viss du har symtomer av din fT3-verdi, så vil du få det bedre med en høyere - forutsatt at du kan nyttiggjøre deg det syntetiske hormonet.
En høyere dosering av Levaxin vil føre til en høyere fT3 - forutsatt at du klarer å konvertere mere.
Viss dine symptomer ikke bedres selv om du får til ideelle blodverdier er det jeg tenker at Levaxin ikke oppfører seg godt nok i kroppen din.
Kanskje Armour kan virke bedre om dette skjer ?
-
Armour er absolutt et mål, dersom jeg ikke oppnår bedring. Føler nå for å først få testet ut Liothyronin, før jeg begynner "arbeidet" med å selge inn Armour. Lykkes jeg ikke, så er Balderklinikken neste (om jeg så skal fly frem og tilbake for konsultasjon og oppfølging). Ja, man blir desperat av å bli til de grader så redusert som menneske. Ser jeg tilbake så kjenner jeg meg nesten ikke igjen, og det gjør vel ikke familien og venner heller lenger.