-
Får prøve meg litt frem da kanskje Merete. Og kanskje i samråd med lege, men tilliten der er uhyre svekket dessverre. Tusen takk for at du svarer og takk for tips. :) Jeg har ennå ikke hatt denne hjertebanken som jeg har hørt så mye om - hvis man tar for stor dose. Bare masse skjelving når legen satte meg direkte på 40µg Liothyronin pr dag. Han ville i utgangspunktet ikke gi meg det, men jeg fikk maset meg til det. Kanskje han ville skremme meg?? Neida - jeg tror ikke det det da! Bare nok et tilfelle av mangel på kunnskap tenker jeg.
-
Hei Merete.
Jeg anbefalte vel ikke å starte på full dose, men tett oppunder det en bruker av anne thyroxin vil annslå som full dose.
Dette gjaldt kun de som gikk over fra annen thyroxin og jeg støtter meg da på det som står i pakningsvedlegget til Armour, hvor de anbefaler å komme fortest mulig opp på riktig dose.
Dette passer iallfall bedre for meg enn å "snike" meg langsomt opp slik jeg gjorde.
Ellers er jeg helt enig i at de som srarter på thyroxin for førsate gang må sjekke binyrefunksjonen først. Det slurves det desverre svært mye med.
"slurve" er sikkert et for mildt ord, men sorry, kommer ikke på noe bedre i farten.
-
Grunnen til at jeg reagerer på rådet ditt er mye fordi du tilhører en svært liten gruppe...de færreste tåler en slik økning. Det andre er at det er ikke mulig å forutsi, fra person til person, hva dosen på naturlig tyroxin blir kontra hva man tar av syntetisk.
Sist, men ikke minst.....hva Forest Pharm. måtte mene om økning vil aldri - i mine øyne - kunne overstyre hvordan kunnskapsrike leger på området veileder bruk av naturlig tyroxin.
Og bare for å kverulere.....hvordan kan man slurve med noe man aldri har begynt med i utgangspunktet?? :wink:
Merete
-
Hei igjen Merete :) Hva er "Forest Pharm"? Og så lurer jeg på hvor de er hen disse kunnskapsrike legene på området? Ikke for å kverrulere, som du skriver, men inntrykket mitt er at bortimot alle jeg har hatt kontakt med etter at jeg fikk diagnosen, både her i forumet og i lokal forening, så er jo problemet for de fleste at de ikke får hjelp?? Eller er det mange vi ikke hører om som får hjelp og derfor ikke er i slike forum? :?: Hvorfor finner vi ikke disse legene?
Det aner meg at n`Finn mener med "slurv" at det blir tatt prøver av noen pasienter og noen ikke...?
Ellers takk for innlegg. Jeg og mange med meg trenger hjelp fra slike som dere. Selv hadde jeg i utgangspunktet null peiling på denne sykdommen, og det er så mange gode innspill og råd her. Selvfølgelig vil ikke alt som blir skrevet gjelde for alle. Jeg skjønner mer og mer at symptomer og medisinering er individuelt, men antar de fleste greier å sile det som er viktig/uviktig for en selv. Så igjen tusen takk 8)
-
Forest Pharmaceutical er dem som produserer Armour.
Det aner meg at n`Finn mener med "slurv" at det blir tatt prøver av noen pasienter og noen ikke...?
Dette er nok den korrekte bruk av ordet "slurv". Men forholdne er nok desverre enda verre, og Merete har helt rett. Det blir jo ikke tatt funksjonsprøver av binyrene i det heletatt. Ikke før man er døden nær eller etter mange år - og da er de så "stivnet" at verdien av prøveresultatene er vanskelige å tolke.
Den gangen Levaxin het Thyroxin Natrium (80åra) sto det på pakningsvedlegget at disse prøver måtte tas FØR man satte igang med en behandling.
Det er utelatt nå.
Når det gjelder overgang fra Levaxin til Armour har jeg ikke erfaring fra andre enn meg selv. Og det skriver jeg om. Jeg er ikke så sikker på at jeg tilhører en liten gruppe, men at vi er forskjellige er jo helt sikkert.
Derfor er dette forumet så fint, for da kan vi lese om andres erfaringer.
-
Huff! Dette med mangel på binyretest høres litt skummelt ut. Har ikke inntrykk av at det er så mange her i forumet som har fått testet dette på riktig måte?? Er det noen symptomer vi kan se det på sånn rent fysisk? Mener jeg har lest noe om "månefjes"...?? Dette høres litt for dumt ut, men i mangel på prøvetaking... kris har jo skrevet mye om dette.