-
Hei liisa!
Jeg er ny på forumet - jeg holder fortsatt på å "scanne" tidligere innlegg. Derfor svar nå.
Jeg er omtrent på samme alder som deg - jeg har aldri vært direkte plaget av svettetokter i forbindelse med klimakteriet, hadde vel "et par-tre" hetebølger helt i starten - og det var det.
Da jeg startet opp med Levaxin - "svettet" jeg meg gjennom noen dager (ved aktivitet som normalt aldri har medført svettetokter - klimakterium eller ikke klimakterium) og 3-4 ukers tid med en voldsom nattesvette :shock: - og som deg lurte jeg på om det var slik det skulle bli :oops:
Så stoppet det - og nå er det sjelden at jeg får "hetetokter" når jeg ikke skal ha dem - altså utenom aktivitet/fysiske utskeielser som normalt medfører at man "transpirerer" :)
Kanskje det er bare en "overgang" før kroppen venner seg til tilførselen av thyroksin :?: :D Vel vitende om at en overgang kan være så mye :roll:
-
Hei Liisa :) Jeg er rimelig ny her i forumet, og har allerede fått mange gode tilbakemeldinger på spørsmål i forbindelse med lavt stoffskifte. Jeg gjentar meg selv, men altså dette ble konstatert og medisinert fra september 2004. Jeg hadde da hatt mange plager som jeg nå forstår kommer av denne sykdommen. Men før den tid antok jeg at symptomer skrev seg fra begynnende overgangsalder. Jeg er 49 år. Syntes likevel det var litt "tidlig", men har hatt masse rot med menstruasjonen bl.a. Den siste var i januar.
Jeg var hos bedriftslege i 2004 (juni). Det ble tatt prøver om jeg var kommet i overgangsalder. Jeg fikk bekreftet at det var jeg ikke! :?: Fra ca januar i år har jeg hatt flere hetetokter. Jeg var hos samme bedriftslege for ca 14 dager siden. Fikk tatt samme prøve da. Han ville ikke det med det samme for han mente at plagene mine kom av stoffskiftet alene. Han sa: "Hvis det er tilfelle at overgangsalder har satt inn nå sammen med begynnende medisinering med Levaxin, da sliter du nok skikkelig!" Jeg sa som sant var AT jeg sliter!
Vel - prøveresultater kom i går og fortalte at: "Hormonprøvene bekrefter overgangsalder", og så var der noen verdier. Kan skrive de om du trenger de. Så altså masse hormonsprett på en gang med meg, og nå vet jeg ikke hva som er hva og hva som bør gjøres med hva. Tar du østrogentilskudd? Hva med progesteron? Og hva med evt disse sammen med Levaxin? NÅ trenger jeg virkelig en spesialist! :!:
-
Hei...jeg er langt i fra overgangsalderen...MEN...gikk på Levaxin nesten 1 år...nesten umiddelbart etter jeg begynnte på medisiner har jeg hatt hetetokter...Går nå på Armour og føler meg tusner ganger bedre,men hetetoktene er der ennå...ligger uten dyne om natten og det har jeg gjort nesten hele vinter også...
-
Hei :) vi reagerer visst forskjellig. Hetetoktene mine kommer bare om dagen - ennå! Når det gjelder natten har jeg i flere år ligget med elektrisk varmeteppe, + sånt "sauelignende" teppe, ullpledd, 2 dyner og med teskorte over hodet. (Det er lov å le her altså!). På meg har jeg ull fra topp til tå, pysjamas og tykke raggsokker!!! Og jeg fryser!!! Selv på varme sommerdager!!! I tillegg har jeg en varmeflaske som jeg holder inntil kroppen. Denne varmeflasken har fulgt meg til syden i 40 varmegrader. Siden 1999 har jeg ikke forlatt huset om natten! Det ble til slutt altfor slitsomt og altfor for mye å drasse med seg - rett og slett!
Jeg har fortalt dette i diverse forum blant venner og familie - til stor munterhet. Men ingen har reagert??! Selv har jeg bare trodd jeg var litt "rar". Har kanskje hatt lavt stoffskifte i alle disse årene?? Ikke vet jeg. Homøpten hevder at hun har notert lavt stoffskifte i 1998. Og behandling først nå? Det er ganske mange år, men har ikke følt meg så syk.
Og nå alttså også overgangsalder. Mon tro hva som venter "der ute ett sted"...må da vel bli bedre, men jeg er nå ikke så sikker på det da ennå.
-
slik som du var jeg også...FØR jeg begynnte på levaxin/Armour...helt utrolig...lå med lue og greier om natten...hehehehehehe :P
-
:lol: Hei alba! Godt at vi kan le også midt i all elendigheten! Men nok noen spørsmål. Tar du både levaxin og armour? Har du gått opp i vekt, og nå etter armour, gått ned igjen? Er det armour som gjør at du ikke fryser mer? Jeg er ganske lei av å hakke tenner om nettene faktisk. Har ikke tenkt så mye over det før, men jeg skjønner nå at tempen er lav om natten og at det kanskje er mulig å komme ut av dette "fangenskapet".
Klem til alle dere som gidder å lese og svare. Betyr utrolig mye for meg. :P
-
Det er overskuddsvarmen fra carbohydratforbrenningen som holder oss varme om natta. Dette er den grunnleggende (basale) kilden til kroppsvarmen. Om dagen kommer flere kilder med tilskudddsvarme i tillegg.
Det er derfor god grunn til å mistenke feil med stoffskiftet når man får lav basaltemperatur. Dette var også ett av tidligere tiders kliniske tegn på hypothyreose, eller Myxødem som sykdommen het da. Dette ble senere betegnelsen på den deigete huden som noen får.
Jeg hadde 36 €C og Levaxin klarte ikke å rikke denne. Ikke med høye doser, ikke engang med svært høye Liothyronintillegg..
Armour klarte det heller ikke - før jeg var oppe i 3Grain/dag.
Før jeg kom opp i 3Grain følte jeg meg svært varm om natta og morgenen. Men tempen var bare 36.
Jeg måtte opp i 3Grain - da blei tempen 36,7€C. Fritt T4 var da 15, og dette skulle jo indikere at det er rom for enda en liten økning.
Hvilepulsen ble desverre litt for høy (etter min "smak").
Jeg hadde ingen problemer med dosen, så jeg kommer til å prøve den litt senere.
For mitt vedkommende er svaret helt klart, det er Armour som jeg har å takke for at jeg ikke fryser mer.
-
Jeg er 44 og er nok ikke kommet i overgangsalderen ennå. Men jeg kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen om påkledning om natten! Det har nok gått litt gradvis for meg - før jeg ble gravid klarte jeg meg som regel med et par dyner og varmeflasker... ;) Men etter at gutten min ble født, måtte jeg til med tykke ullsokker, heldekkende flanellspysjer osv. i tillegg. Så det er nok ikke bare du som er "rar", nei!
Etter at jeg begynte med Levaxin har jeg blitt dårligere for hver doseøkning, og en av tingene som har skjedd er at jeg plutselig har begynt å svette mye mer (et tegn på binyrebarkproblemer, i følge artikler jeg har lest). Men blodprøvene mine viser at jeg ikke er i nærheten av overgangsalder - heldigvis! Da hadde jeg nok hatt enda mer å slite med - føler med deg, Yvette...
-
hei hei...
jeg går bare på armour nå)super fornøyd..
veide ca 73kg når jeg fikk diagnosen for ca ett år siden og veide når jeg sluttet på levaxin ca 90 kg.
nå har jeg ikke gått så veldig lenge på Armour men jeg har kasnkje gått ned 2-3 kg...
Jeg har kroppstemp på rundt 35-36.5 men er fortsatt varm av meg...men det overlever jeg så lenge jeg slipper og leve i zombie land:)
klem
-
Jeg frøs i årevis om natten jeg og. Og lå med sokker på beina.
nora