Nora, hva er DHEAS?
Og nå blir vel forvirringen komplett. Fant notatet etter siste legebesøk (de andre var fra når jeg ringte inn etter svarene). Det er litt rotete alt jeg skriver, så jeg stoler ikke helt på meg selv, spesielt siden dette ikke er ting jeg har greie på. Men jeg har altså notert meg:
DHEA - sulfat 2,3 (0,8 - 10,0)
Og så: DHEA 22 (6-30) (Denne var visst sendt til Aker.)
Husker jeg nevnte dette for legen i forbifarten - at den var jo lav (da visst jeg kun om den ene verdien - dhea-sulfatet), også kortisolet i forhold til det jeg trodde var referanserområdet. Men han sa at det eneste man kunne gjøre også for å få DHEA opp (også kortisolet) var kortion, evt hydrokortison som er like skadelig. Jeg sa at jeg trodde jeg hadde fått mine nivåer litt opp pga måneder med Progesteronkrem som skal stimulere til dannelse av mer kortisol. Men denne er laget på den "tvilsomme" Yams-roten, og ikke på barbasco. Jeg vet at denne kremen har gunstig effekt på meg, utrolig nok, og jeg er ikke den som blir bedre av "tro" (placebo...). Legen er ofte en veldig fornuftig mann, men han kan ikke uttale seg om naturprodukter/helsekost, så han kan ikke anbefale slikt, men han føyser heller ikke dette vekk. Om yamsrot er farlig, noe som innlegget til kris tilsier, vel, det har jeg ikke peiling på. Vet bare at min "gift-følelse" før menstruasjonen dempes en god del når jeg bruker dette flittig. Har ikke merket bivirkninger, men de kan jo selvsagt komme... (Grøss og gru - mer elendighet i vente?) Ser også i kris' innlegg at det muligens kan stimulere til østrogen. Vel, jeg har jo antistoffer mot eggestokkene slik at de ikke får produsere østrogen i fred, og selv om jeg tar syntetisk østrogen... - så kan det jo være derfor kremen hjelper meg? Eller kanskje nettopp fordi jeg har både binyretretthet og for lavt østrogen?
Men da har vi altså:
DHEAS, DHEA og DHEA-sulfat å forholde oss til.
Og hvis yamsrot, barbasco og kortison er så farlig, hvordan kan vi da få opp DHEA-nivåene våre på en trygg måte?
Hjelp??? :shock: