Har også hørt noe om at selen trekker kalsium ut av sjelettet.. litt redd for at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å ta selen da! Løse et prtoblem, men få et nytt i retur, på en måte! hmm :roll:
Printable View
Har også hørt noe om at selen trekker kalsium ut av sjelettet.. litt redd for at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å ta selen da! Løse et prtoblem, men få et nytt i retur, på en måte! hmm :roll:
Ojsann! Hoppet litt i stolen her da jeg leste det om å trekke kalsium ut av skjelettet, for jeg har jo lest en del i det siste om at vi kan ligge dårlig an på benskjørhetsstatistikkene...
Så nå har jeg lett og lest og lest og lett - men jeg finner absolutt ingen artikler eller sider på nett som sier noe om en sånn sammenheng. Kan du huske hvor du har hørt dette hen?
Tvertimot kom jeg over en rekke sider vedr. dyrehold, hvor det står at det er vanlig å gi kyr ekstra tilskudd med selen når de kalver; da trekkes det enormt mye kalsium fra blodet til melkeproduksjon, og selen brukes for å forebygge melkefeber (siden selen styrker immunforsvaret).
Jeg fortsetter å knaske mine selentabletter hver dag, jeg. http://www.diskuteket.no/images/smiles/jepp.gif
Hei.
Vet ikke om det har noe betydning, men jeg ble annbefalt av min spesialist å ta selen (og b-vit.), sammen med mat, middag.....
Hilsen Monica
Maxdosen selen er lik anbefalt dose, 200µg. Mer skal man ikke ta. Jeg har også tatt mindre, bare 100.
Selen er også en antioksidant og det avgifter kroppen fra tungmetaller. De som har hatt amalgamplomber bør absolutt ta selen av den grunn.
Det er en tråd om "brain fog" på thyroid.about.com forumet og de sier at det også er viktig å ikke ha iseg "goitrogenig foods" som er mat som motvirker thyreoideahormonene.
Det verste er alt med soya. Men noen tåler soya. Det kan sitte i og gjøre en ukonsentrert i tre uker.
Og noen tåler absolutt ikke jordbær av alle ting.
Ellers reagerer de på kjente antithyroide matvarer som inneholder blåsyre som kål og broccoli etc inkl. palmehjerter og kassava og sesamfrø.
Dessuten skal pærer heller ike være så bra.
Parfyme og kjemikalier reagerer mange på (jeg får brain fog av maliglukt og diesellukt)
nora
Har lest flere plasser at Selen skal være positivt å ta ved lavt stoffskifte, er det mange som har kjennskap til det??
Jeg vet vel egentlig bare det nora har sagt her inne, og det er at selen kan bidra til to ting - å få ned antistoffer (TPO), og å øke konverteringen fra T4 til T3.
nora! Har du noen linker å bidra med? :)
Slenger meg på tråden din gjest. Jeg har også lurt litt på selen, så jeg skal lese svar her med interesse.
Jeg spør samtidig om selen har noen betydning når en har fjernet kjertlen - altså garantert ingen egen produksjon - og tar Armour? :?:
Regner med at Nora eller andre har noen kloke ord å komme med, når hun kommer på banen.
Jeg kan jo sitere hva dr. Shames og konen sier om selen (og sink/kobber).
Hele artikkelen kan du lese her.Sitat:
Selenium is crucial in both the production of T-4 thyroid hormone (thyroxine) in the thyroid gland, as well as in the conversion of T-4 to T-3 thyroid hormone, the active form (thyronine). Zinc is needed both before and after these production and conversion processes. Zinc is necessary for the TRH hypothalamus hormone to stimulate the pituitary gland, which signals the thyroid gland to produce thyroid hormone.
Moreover, zinc is needed at the intracellular level to help the thyroid nuclear receptors attach and drive the reading of the DNA genetic code. Keep in mind that the main function of thyroid hormone is to help put the genetic code into action.
Regarding selenium, we suggest 200 mcg (micro-grams) per day. This is, again, more than is contained in the common multiple mineral products. For zinc, we believe you can take at least 10 mg per day; please keep in mind that when taking 10-25 mg. of zinc, you need to balance that with one mg copper for the zinc-copper ration so useful for thyroid patients. Therefore a good product would contain 1-2 mg of copper in addition to the zinc.
Det står ingenting om antistoffer - men de sier jo at selen er viktig både for kjertelens egenproduksjon og konvertering fra T4 til T3.
Vil nesten tro at selen ikke er så viktig for deg, Marge - siden du får T3 rett fra Armour'en, og siden du ikke har noen egenproduksjon å ta vare på.
(Nå spør jeg kanskje dumt - men har du antistoffer? Går det i det hele tatt an å ha antistoffer hvis kjertelen er fjernet...?) :oops:
Og så fant jeg noe her:
http://www.mercola.com/2001/jul/11/selenium.htm
Kanskje ikke verdens mest etterrettelige kilder jeg kommer med her, men... Skal lete mer! :D
Her fant jeg noe fra PubMed! Det burde til og med være godt nok for endokrinologer... :lol:
(Endoen jeg var hos på mandag hadde aldri hørt om bruk av selen - og ga meg en formanende preken om hvor skeptisk man må være når man finner informasjon på nettet...) :roll:
Her er linken, ja:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract