Jeg ville ikke testet binyrene etc før jeg skaffet bedre lege.
En TSH på 5 er skandaløst høyt på en pasient, spesielt på en som har psykiske problemer.
De aller fleste leger i norge vil holde en stoffskiftepasient på en TSH veldig tett ved 1.
Hørte om noen franske leger nordpå som ikke har greie på stoffskiftet.
Ang. indremedisiner eller endokrinolog--det er lang venteliste og noen kan være skikkelig ille, de nekter for at men kan ha noen som helst symptomer med en TSH på 4,5....hendte meg.
Det er lettere å samarbeide med fastleger generelt sett.
Jeg vil fraråde alle å gå til leger som ikke gir en prøvesvarene og som sier at alt er ok.
Min eraring er at leger stort sett lar en bestemme dosen selv etter noen runder med krangling (i de tilfeller hvor TSH blir veldig lavt ved riktig dose)
Og de fleste leger sier stoffskiftet er bra hvis man har en TSH på 0,3 og FT4 og FT3 er i øvre halvdel.
Lavere TSH vil gjøre at legen reagerer, og det er fordi labben setter en * ved lavere svar.
Og det er noen dusteleger som lar en pasient ha en TSH på 3 eller 4 bare fordi labben ikke har satt en * på svaret.
Men man kan forbigående få en høy TSH også, som reaksjon på at FT4 har vært lav, etter en akutt sykdom. Da tar man flere prøver og ser hva det blir.
Og Heparin kan gi feil svar, men det er på FT4 men jeg tror ikke at TSH blir noe annerledes.
nora