-
Den eneste forbruker av jod i kroppen er thyroidea. Denne kjertel bruker fire jodatomer til å lage ett hormon.
De som spiser Thyroxin får jo i seg dette fix ferdig. Kroppen fjerner ett og ett jodatom som så svever fritt omkring til det skilles ut av oss.
Jeg leste artikkelen, og prøvde å finne artikkler som mer er på linje med det jeg tror, men fant ingen. ( skal prøve mer )
Det er lett å finne faglige utsagn som sier at den eneste jodforbruker i kroppen er skjoldkjertelen.
Når ikke denne funker og vi får et ferdig hormon inn - hva skal vi da med jod ?
-
Men så lenge skjoldkjertelen i det hele tatt har en rest av funksjon (og det har den vel hos de fleste av oss lenge etter vi begynner med tyroksin i pilleform, med mindre den er fjernet kirurgisk) - så vil den vel trenge jod? Og målet er vel å opprettholde så mye som mulig av kjertelens egenproduksjon, slik at det kunstige tyroksinet blir et 'tilskudd'. Eller har jeg misforstått?
-
Der det er mulig er det klart et ønske om å opprettholde mest mulig kjertelfunksjon.
Men det er nok slik at de fleste får dette av en autoimmun reaksjon som tar livet av kjertelen iløpet av relativt få år. Etter dette får vi all den jod vi trenger i thyroxinpilla.
Den jod vi spiser blir ikke brukt til noe og går ubrukt ut av systemet. Jod er et flyktig stoff og er ikke lenge i kroppen, men man vet at noen kan være overømfintlige for jod likevel.
Det er visst relativt få som har en langvarig nedsatt funksjon. De som går på 50µG om dagen har det, og vil trenge jod for å oppretthole dette.