-
sykdomsprat
jeg ler litt når jeg tenker på en gruppe med sykdomsprat.... men jeg er så hjertens enig. Vanskelig å snakke med noen som ikke selv har denne sykdommen om hvor fælt man har det , og ikke minst om alle de tingene man lurer på om kan være relatert til sykdommen.
Vi får syte litt her da.. :wink:
-
Tone Tone, du skal ikke leve livet med lavt stoffskifte, du skal ha et stoffskifte som er akkurat så det passer deg, men for å få til det må du ha en lege som kan og vet at det er du som sånn sett kan det best og bestemmer. Når du mister selvtilliten og ikke orker å ringe venner, da må du øke dosen med Levaxin. I samråd med lege og sakte sakte. Og spør her inne på forumet eller send en PM.
-
Takk for gode ord. Jeg er veldig glad for at det finnes et så bra forum her.
-
Ville bare fotelle at nå har jeg fått prøvesvarene etter at jeg kuttet ut med for ca 1 mnd siden.
På et merkelig vis har prøvene godt ned, T4 fra 49 til nå på 12. Ut fra all fornuft skulle prøvene ha skutt i været. Legen forstod ingenting...
Føler meg ganske dårlig nå , slapp, trøtt, folkesky, gråter lett og går opp i vekt.. :lol: jippi! I det hele tatt alt som tyder på at jeg ligger for lavt. Men det var jammen verdt å prøve før ev operasjon. Kanskje har det ikke lenger noen hensikt men at jeg heller skal få Levaxin for å holde stoffskiftet oppe... Hm, ikke lett å bli klok på dette her.
Ingen som vil være med i hyper-gruppe altså? Forresten, kanskje jeg må starte hypo-gruppe nå da :wink:
-
Høres rart ut, men går det ann å bare bli hypo etter å ha vært hyper sånn da? Håper uansett at det ordner seg for deg. Jo, jeg ville gjerne ha vært med på en sånn gruppe. Problemet mitt er TIDEN! I øyeblikket er tiden min svært så presset så da må nok jeg vente til nyåret. Jeg bor i akershus, hva med deg?
-
Jeg er ganske sikker på at jeg ble hyper før jeg ble hypo. Dette var lenge før jeg fikk diagnosen så jeg har ingen blodprøver, men de symptomene jeg fikk er typiske for høyt stoffskifte iallfall. Har også lest om andre, både på Norske og Engelske fora, som forteller lignende historier.
Har ikke sett noen medisinsk forklaring på dette, har noen ?
-
Det er vel ikke så uvanlig at man har perioder med hyper når man har Hashimotos - særlig i begynnelsen av sykdomsforløpet. Det kalles Hashitoxicose, og skyldes at når cellene i skjoldkjertelen dør på grunn av den autoimmune sykdomsprosessen, vil de slippe ut alt opplagret stoffskiftehormon i blodstrømmen. Dermed kan man få plutselige "utbrudd" av symptomer på høyt stoffskifte.
Les her for mer informasjon (på engelsk):
"What is Hashitoxicosis?"
Jeg ser i ettertid at jeg nok har hatt et svingende stoffskifte i minst ti år før jeg oppdaget at jeg var syk i vinter. En stund før jeg ble gravid i 2001 har jeg antakelig hatt en lengre periode med ganske høyt stoffskifte - og det forklarer kanskje hvorfor jeg ble gravid...?
-
Den linken ga jo en god forklaring.
Men jeg har aldri fått påvist antistoffer, og dette er jo enda et moment som peker i retning av at det har jeg likevel.
-
Vet ikke om det går ann å bli hypo etter å ha vært hyper uten at medisinen er skyld i det, men det ser jo slik ut da... Tror alt er mulig med denne sykdommen :wink: Forstår godt det med tiden altså selv om jeg ikke har barn selv. Poenget var bare at noen ganger tror jeg det kunne vært så godt å prate med noen i noenlunde samme situasjon. Er enig at det kanskje kan bli litt komisk men men :shock: Bor i Oslo forresten..
-
Ser at flere har opplevd perioder med hyper når de har hypothyreose. Det har jeg hørt om før men ikke det motsatte. Er det mulig at jeg kan ha fått så høye doser Neo-M over mere enn 4 år at kjertelen på en måte slutter å fungere? Hm..... :idea: