-
Jeg trener masse. Tvinger meg til det selv på dårlige dager. Mye for å gjøre et fattig forsøk på å holde vekten nede, men det er utrolig deilig bare med frisk luft - enten en spinningøkt på altanen eller en fjelltur. Lang eller kort. Jeg er hekta på frisk luft og får "abstinenes" om det går for lenge mellom hver tur. Får som kris skriver muskel- og leddsmerter, men det får bære eller briste. Jeg er glad jeg ikke er SÅ dårlig at jeg spinner i sovemodus.
Egentlig har jeg tenkt lenge og lurt på om treningen gjør noe positivt for kroppen lenger?? I og med alle smertene. Kanskje bruker jeg mye tid på et allerede mislykket prosjekt?? Men det gjør egentlig ingenting om jeg ikke får så stort utbytte av treningen sånn rent fysisk. Det er vel den mentale delen jeg ikke greier å gi slipp på. Velværet ved å være ute. Trener inne også, men den treningen vil være lettere å gi slipp på.
-
Det blir vel rundt 6-7 timer i uka med vanngymnastikk og svømming. Jeg jobber for tiden som instruktør for 5 vanntrimpartier i mitt eget firma XLpluss, http://www.xlpluss.no.
Med den vanntrimmen får jeg både trent kondisjon, styrke og balanse ettersom vi jobber en del med plastkanner.
Joda, jeg blir sliten, og jeg sovner ofte etter treningen. Men jeg må si at jeg føler meg mye friskere.
-
må si jeg blir imponert!! Mange som trener jevnt og trutt. Da er det bare å komme igan- sakte, men sikkert. Man bygger jo opp kroppen etterhvert, selv om fysikken er dårlig nå.
-
Har akkurat samme erfaringen med trening som deg kris. Har tenkt at det var fibromyalgien som gjorde dette, men faktisk så blei det stopp med trening når jeg begynte med Levaxin :? Håper stadig at jeg skal komme i gang med trening igjen, om ikke annet enn turgåing. Men, nei, - er jeg i litt ekstra aktivitet (f.eks. passe barnebarnet) "straffer" det seg alltid , og det tar laaang tid før straffen er ferdigsonet... Og da er det kun hvile, mye søvn og full dose med smertestillende og muskelavslappende som hjelper. Føler jeg presser kroppen maksimalt for å klare å jobbe 4 timer 4 dager i uka :oops: og all aktivitet utover det er fysisk nedbrytende.
Faktisk er savnet av treninga like sårt som savnet av "gamle"jobben... :cry:
Men det er jo takk og pris noe i det at "der noe slutter begynner det noe nytt" - og for mitt vedkommende har det "nye" blitt mange typer håndarbeid, noe jeg stortrives med :D
-
Sånn virket det på meg også. Jeg fikk "straff" , men bare av og til og det var ikke mulig å si når på forhånd.
Jeg tror dette må komme av at Levaxinen ikke virket som den skulle på meg. Dette (og mange andre symptomer) ble jo borte når jeg begynte med Armour.
-
Har tatt noen mageøvelser de site årene, bare litt, men skal nok ta flere gym-øvelser fordi jeg har lyst. Har noen treningsvideoer og fått ball (Den store til å gymme med)
Kjøpte et pat yoga-bøker på salg på Tanum, og de ser spennede ut. Surfet på blogger sidt uke og det er mange som driver med trim og yoga og power yoga slik som ashtangi.
Jeg er blitt så tiv og støl. Var helt bøyelig før , for ti år siden. Bare å sette seg ned på gulvet med bena rett og litt ut strekker noe voldsomt. Musklene blir stramme og korte når man ikke trimmer og strekker.
-
Tar opp igjen tråden her jeg. Og nå trenger jeg virkelig gode råd. Håper noen av dere har greie på dette. Nytter ikke å spørre legen. Jeg har tidligere postet at jeg har høy max puls i forhold til alder (50 år), men i dag slo jeg alle rekorder. 209!! :shock: Men nå ble jeg redd altså! Er det sykdommen eller medisinen?? Nekter å tro at jeg er i SÅ god form! Kan jeg i verste fall falle død om? Dette er IKKE normalt! Det er jeg helt sikker på. Alt tilsier at jeg bør slutte å trene så hardt - så jeg føler meg ikke særlig smart som forteller at jeg utsetter meg for slike ting, men jeg har så lyst å trene! Men ikke for enhver pris.
Kan noen hjelpe meg? Mener å ha lest at enten hypothyreosen eller Levaxinen er belastende for hjertet. Men kan man dø av dette??
Gir sykdommen generelt høy puls? Eller er jeg kanskje over på hyper? Har en del skjelving, og følte meg svimmel når jeg trente. Dette var en veldig ubehagelig opplevelse. Har en indre stemme som sier at jeg bør lytte til kroppen. Har noen av dere hatt forbigående lignende opplevelse under trening. Håper at det var et engangstilfelle.
Sitter her og ber om råd, men det føles dumt. :oops:
-
Alle - er det meg Yvette ?
Hard trening er det som bygger oss bedre, men vi må lage grunnlaget for det først. Du har vel "avslørt" at du bør bygge dette, men det inngår også i slik trening en hardkjøringsøkt i ny og ne. Jeg tror også at vår situasjon gjør at vi ikke får særlig nytte av for mye hard trening.
Nytten av mye lavnivåtrening er at det går fortere også på lave pulsnivåer, og det er gunstig for oss.
Det er ikke unormalt å bevare en høy maxpuls oppover i alder når en trener. Jeg tror du bare kan se positivt på det. Særlig hvis du er istand til å utvikle litt energi på den høye pulsen. Altså at den ikke bare flyr i været uten grunn nesten. Medisinering kan gi høy maxpuls, men da er det ikke noe "saft" i den samtidig som hvilepulsen også blir høy. Ofte er det når den forhøyede hvilepulsen begynner å banke at dette registreres.
Ubehandlet fører hypothyreose til høyere belastning på hjertet. Dette fordi den lavere frekvensen gjør en høyere fyllningsgrad nødvendig. Om thyroxinet som forskrives virker er faren over.
-
Takk n`Finn. Jeg håpet at du ville kommentere dette, og du beroliger meg. Ja jeg driver lite lavnivåtrening. Har nok "avslørt" meg her ja - skjønt jeg er blitt flinkere etter at du forklarte dette. Og ikke minst at jeg forstod det, og oppfattet det som svært logisk. Utrolig at jeg ikke har kommet over det før :shock: I alle disse årene som jeg har trent, men har aldri før hørt om trening av hjertet på alle nivåer.
Så du mener at det ikke er farlig dette jeg driver med. Merkelig at jeg får så høy puls på denne formen for trening. Det er step, og mulig fordi armene er ofte over hodet slik at alle de store muskelgruppene jobber samtidig?? Men så kan det også være medisinering?? Hmm..haller litt i den retning. Hvilepulsen min får jeg ikke registrert med pulsklokken, men jeg har ikke hjertebank. Skulle jeg merke det på det kanskje?
Så det er ubehandlet hypothyreose som fører til høyere belastning på hjertet?? Hva da om medisinen (Levaxin) ikke virker slik den skal? Er ikke det en form for ubehandlet hypothyreose? Ja du skriver jo dette. Dette er jammen ikke til å bli klok på. :oops:
Nei den fløy ikke i været uten grunn. Det var i programmet på en "normal" pulstopp at den toppet seg.
-
Dr. Lowe har mere om trening og store doser stoffskiftemedisin.
Det er slik han behandler fibromyalgi-pasienter.
Hvis man skal ta store doser, så må man trene, ellers er det farlig for hjertet det og.
Hypo er jo veldig farlig for hjertet, det er jo beskrevet allerede på 1800-tallet.