Ang. prøvesvar som ikke henger på greip:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...06&query_hl=21
Har du fått tester på bare en lab, med bare en metode?
Printable View
Ang. prøvesvar som ikke henger på greip:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...06&query_hl=21
Har du fått tester på bare en lab, med bare en metode?
endokrinlogen har jeg ennå ikke vært hos, jeg ble henvist til sykehuset i fjor når jeg ble dårlig, men havnet hos en assistentlege. Hun har aldri sjekket ang. gluten, men det gjorde de hos fastlegen. Den var ok var beskjeden da.
Min ferritrin varierer fra 32-75.
At rug inneholder hvete var en stor overraskelse for meg :shock: hva kan man da spise; speltbrød og knekkebrød. Det står jo ingenting om hvete på verken rugbrød eller rugsprø knekkebrød..
Grønnsaker er jo godt så det er jo greit,, mye salater og Wok-mat er greit for meg. Jeg gjør hva jeg kan for å bli bedre, det skal ikke stå på det!
mia over igjen, skal nå lage meg profil :D
Leser ikke veldig godt engelsk, datt ut midtveis.. Jeg hadde tester fra tidlig 2003 som viste TSH på 16,51, T3 på 2,6 og ft4 på 13 så dette har foregått en stund.Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Har tester fra sykehus og fastlegen. Lurer på om spesialisten kommer til å sjekke mer. Er mest redd for at de kun tenker psykisk, at dette kun er depresjon osv.
Det er visst ikke gluten i havre når den står på åkeren, men fordi maskinene som behandler den før vi får den i butikken også behandler kornslag som innholder gluten, finnes det litt der.
Rug inneholder lite gluten. Ikke nok til å danne glutengitter når man baker, men mer enn nok til at følsomme mennesker reagerer.
Noen som ikke er så veldig følsomme kan bruke havren. Noen også litt rug.
Spelt er vikingenes hvete og inneholder mye gluten.
Jeg var inne på tanken om at dette kunne være årsaken hos meg selv om tester var negative. Derfor prøvde jeg å leve glutenfritt, men holdt ikke ut mer enn to måneder. Det ble ikke bedre og det var godt å slippe !
Maven ble ikke bedre før jeg begynte med Armour og kom litt opp i dose.
Mia; har du fått sjekket B12-nivået ditt? Lavt nivå av B12 kan gi plager med tarmene fordi det angriper nervene i tarmen slik at den ikke jobber som den skal og man får diare eller må hurtig på toalettet.
Det er ikke slik at det er sukkerholdig mat som gjør deg trøtt da? Sånn har jeg det. Jeg har insulinresistens, og da blir jeg trøtt etter karbohydratrike måltider. Ofte kan jeg blir så trøtt at jeg sovner, fordi jeg får en kjapp topp i blodsukkernivået som så faller fort igjen. Langsomme karbohydrater og å unngå raske karbohydrater (Atkins og Fedon) er best for meg. I teorien. Å få det til i praksis, er noe helt annet...
Jeg er nemlig også glad i raske karbohydrater som pasta og ris og sånt.
:(
b12 ligger rundt 280. Jeg har planer om å kutte melk, hvete og sukker igjen. Men er for tiden helt utmattet, og deppa. Jeg kommer til å begynne på antidep. til uken. Er forsøket verdt nå, synes jeg.
280 er lavt - selv om mange leger vil si at det er godt innenfor referanseområdet. Min lege gir B12-sprøyter dersom verdien er under 300. Det skader ikke å prøve!
Jeg fikk sprøyter på 430, etter å ha tatt TrioBe ganske lenge uten særlig effekt. Etter sprøyter annenhver uke, 6 stykker, spratt B12 opp i 960. Så nå får jeg ikke flere... :)
Blir man ekstra sulten av sprøytene?
Hei
Jeg hadde 290 i fjor - ble da satt på B12 sprøyter, tok 10 stk over 10 uker. Sist jeg tok prøver var den 705. Tar fremdeles 1 tabl B12 i uka.
Sukker slår meg helt ut - blir utrolig trett og uopplagt. Stortsett er jeg flink og holder jeg meg til diett, uten sukker - hvete og gjær. Formen er som natt og natt mot hva den er med vanlig kost. Må unngå masse - men i det lange løp er det virkelig verdt det. Skeier selvfølgelig ut av og til - er jo så utrolig glad i sjokolade og is :-) ....men får li for det etterpå.