-
Fra jeg begynte med medisiner til jeg ble dårlig gikk det ca 4mnd. Er ikke vanlig å få slik reaksjon, men noen kan få det. Poenget er at de gikk for fort frem til å ha hatt så lavt stoffskifte, jeg skulle egentlig ha hatt doseøkning en gang hver 6-8uke og ikke hver 4 uke. Kroppen min taklet tydlig ikke forandringen.. Etter nedtrappingen måtte jeg holde meg på 25mikrogram frem til jeg kom inn på sykehuset, og det gjorde jeg først i desember 04(var ikke ett haste tilfelle). Gikk på 25mgram fram til mars 05 og da økte jeg den ene dagen i uken til 50mgram. Så slik er det gått fram til nå. Har vært sykemeldt i ett år og har startet yrkesrett attføring, men har fremdeles problemer med depresjon, trøtthet osv.
Skal på sykehuset å ta prøver denne uken og skal vel øke dosen igjen. Har mange spørsmål til legen..
-
Jeg er glad for å høre grunnen til at du tar så lav dose Levaxin. Legen din har nok gjort en brukbar jobb. I ettertid er det lett å si at dosen burde vært økt saktere. Du har mange spørsmål å stille legen, og kanskje han kan la deg prøve Armour? Du har ikke noe å tape på det. Du er så dårlig nå.
Det vanskelige med denne sykdommen, er at symptomene kan oppleves som så forskjellige, helt uavhengig av hva blodprøvene sier. Folk forteller at de har fått symptomer ved så lav TSH som 2. Så har de gått med symptomer på lavt stoffskifte i årevis, mens fritt t4 sakte kryper nedover og TSH sakte stiger. Endelig kommer et av tallene utenfor "den magiske" grensen og behandling starter.
Andre derimot, får målt stoffskiftet mere tilfeldig, og er utenfor referanseområdet uten å ha hatt symptomer. Eller de har hatt lite plager.
Det er leit at det er så liten aksept for å behandle etter symptomer, og at en blodprøve har så mye å si.
Etter 8 uker på Armour kjente jeg meg fin og optimistisk. Blodprøvene viste at jeg burde vært dårlig. Rart, ikke sant? Jeg går ikke med på at det bare er placebo-effekt. Greitt nok at en kan tenke seg frisk, men jeg har tatt så mye dyre helsekostpreparater og hatt store forventninger til det. Skulle tro at noe placebo-effekt skulle vist seg av det?
Her er blodprøven min etter 8 uker på Armour:
FT4 9,9 (11-26)
T3 4,5 (3,7-6,9)
TSH 16 (0,4-5,5)
:?: Da jeg hadde høyeste dose Levaxin, så var TSH rundt 1 og FT4 helt oppe i øverste grense. :?: Men jeg var dårligere da!
Jeg har ikke tatt nye blodprøver siden januar 05. De er dessverre kommet bort. Men tallene var akkurat innenfor referanseområdet for FT4 og TSH. Det beroliget legen min. Interssant var at FT3 hadde sunket litt, og jeg var dårligere rundt juletider.
Jeg tror den naturlige forsyningen av FT3 i Armour kjennes igjen og aksepteres lettere av kroppen min, enn syntetisk T4. Her kan du lese noe:
http://www.findarticles.com/p/articl...ch/ai_82881784
http://www.lef.org/protocols/prtcl-104a.shtml
An article in the New England Journal of Medicine described a study in which patients with hypothyroidism showed greater improvements in mood and brain function if they received treatment with Armour thyroid rather than Synthroid (thyroxine). The authors also detected biochemical evidence that thyroid hormone action was greater after treatment with Armour thyroid. The patients who were on Armour thyroid had significantly higher serum concentrations of sex hormone-binding globulin; having higher concentrations of sex hormone-binding globulin is not a favorable event (Bunevicius et al. 1999).
Jeg har ikke hatt antistoffer. Og jeg har aldri hatt reaksjoner ved økning av dose, hverken av Levaxin eller Armour. Jeg er glad for det. Jeg kan kanskje ikke være til stor hjelp for deg, da du har større plager enn jeg har slitt med.
Her er hjemmesiden til en med autoimmun thyreoiditt:
http://home.online.no/~meretlun/index.htm
Hun har gått noen runder med legene, og var til stor hjelp for meg da jeg startet med Armour. TAKK, Merete!
-
Marge, er det sannsynlig at jeg har en autimmun thyreoiditt når jeg først hadde for høyt stoffskifte og en etterhvert svær vitiligo? (Nå lavt) :?
Og hva heter prøven som viser disse antistoffene? Har prøven kanskje "flere navn" ?
:oops: Uff, dette har nok gått meg litt hus forbi - men gjelder den samme medisineringen i så fall??
-
Kirsten-TRAS er antistoffene man har ved hyperthyreose.
Anti-TPO ved hashimotos.
Man kan godt ha begge.
Mia-- det er typisk for svake binyrer det du skriver om.
Det er en masse om det i det gamle forumet www.toreolsen.com/forum
Det står jo til og med i paknigsvedlegget eller på internett ang. thyroxin at det ikke må gis før evt. binyreproblematikk er behandlet!
At det går an å være så blind--du hadde klassiske symptomer på lavt cortisol og addisonkrise. (oppkast--vekttap)
Og så var du ikke prioritert.
Si til dem at du hadde klassiske symptomer på addisonkrise og ikke ble tatt på alvor.
Du vil ikke kunne komme opp i normal dose før det er tatt hånd om.
Og ikke la dem ta blodprøven på morgen cortisol når du er stressa. Da vil cortisol være høyt uansett. Du må sitte og hvile i tre kvarter ville jeg sagt. Og hvis du spiser, går også cortisol opp.
Har du vondt i ryggen like over nyrene? salthunger? uvirkelighetsfølelse? lavt blodsukker, må kaste i deg noe? Det hjelper ikke å spise noe allikevel? Våkner til live om kvelden? Hodepine om morgenen?
Noe annet her er at dine prøver ikke helt samsvarer. Med en ft4 på 16 skal man ha en TSH på 1 eller 2, og med 19 skal TSH ikke være 8-noe. Da skal TSH være rundt 1. Aldri 8.
Du kan jo spørre om du har thyreoideahormonresistens. Det er en sjelden tilstand. Da vil man være hypo og hyper samtidig , fordi de forskjellige organer har forskjellig resistens. Hjertet har vanligvis minst, derfor må disse pasienter ha betablokkere for å minske symptomer fra hjertet. Normal TSH for dem er kanskje 3 eller 4 eller noe sånt.
Jeg synes du bør spørre om begge disse tilstandene.
nora
-
Er ikke den høye TSH-verdien under behandling en et tegn på at dosen er for lav, eller at det er svikt i pasientens evne til opptak? En indikator på mulig thyroideahormonresistens, slik du ber henne spørre legen om Nora?
Kirsten, jeg er veldig flink til å skrive og uttrykke meg. Derfor gir jeg inntrykk av å vite mye. Men ved Autoimmun thyreoiditt, så føler jeg meg ikke skikket til å gi råd om annet enn basics, som hva prøvene heter. Det har Nora svart på. Jeg har vært heldigere enn deg og Mia, og tør ikke gi nærmere råd enn Noras glimrende innlegg. Det sier 100% av det jeg vet+ekstra.
-
hei nora!
Virker som det er mye som ikke stemmer i kroppen akkurat nå. Enig med deg om de "merkelige# prøvesvarene. Men jeg tok cortisol prøver sist på sykehuset; kl åtte morgen og kveld- og der var det heldigvis normalt. Men må nevne at min vekt øker lett! og at jeg allerede er overvektig. Har tenkt å nevne insulinresistens..
-
Snille Nora - og dere andre! Jeg må mase mer... :oops:
I starten av "Kan noen tolke prøvesvarene?" tråden står de resutatene jeg fikk fra legen sist. Er noen av de event. antistoffene synlig der? Noen som orker å se på det??
Den forrige legen min sa for mange år siden (etter hyper og før hypo) at selv om jeg ikke lenger hadde for høyt stoffskifte så hadde jeg iflg. blodprøver en autoimmun sykdom, men det var ikke vanlig å få den behandlet.... eller noe i den retning. Jeg følte meg den gang frisk og tenkte ikke så mye på det da, bare at det sikkert hadde noe med vitiligoen å gjøre. Går fortsatt til samme legekontor, men nå med en annen lege, så det ligger vel i journalen min, men jeg ble veldig nysgjerrig på om det han henviste til var antistoffer. :?
Jeg får noen sjeldne ganger et lite herpes utbrudd på en finger, og er både i forkant og etterkant av det fullstendig utmattet.
Kan det ha noe med det å gjøre :roll:
-
Må visst prøve en litt bedre forklaring Kisrten.
Du har høyt prøvesvar på anti-TPO - altså har du mye antistoffer.
Dette betyr at kroppens eget forsvars-system går løs på kjertelen og ødelegger denne med en slags betennelse. Dette gjør de ingenting med, og dette fører jo til at kjertelen blir ute av stand til å produsere stoffskiftehormoner. Den "dør". Da må man spise dem isteden, og passe på at man får riktig mengde.
Til det bruker man blodprøver, særlig fritt T4 som regnes som det som avspeiler stoffskiftet best. TSH kan også brukes av noen, men dette er ikke et stofskiftehormon.
Ser at det nevnes thyreoideahormonresistens som er svært sjelden, men kjennetegnet her er høy TSH og høy fT4 og ikke nødvendigvis antistoffer.
Min egen situasjon bedret seg ikke før jeg fikk Armour. Tror jeg kan si at hvis tempen er lav og vekten stiger - så virker ikke den thyroxinen du spiser.
Da skulle det ikke være noe i veien for å få prøve en annen vel ?
-
Funker visst ikke helt i dag jeg heller - jeg så på tråden din nå Kristin.
Du har ingen prøver på antistoffer. Disse heter TRAS of anti-TPO.
Les på www.furst.no
Finn blåbok og velg analyseliste. LEt opp prøvetypen og klikk i vei.
-
Takk n`finn :D
Du forklarer glimrende du! Men hodet mitt melder fort pass. Tusen takk :D
Skal be om ny blodprøve for antistoff. Er det vanlig å måle dette når stoffskiftet ikke funker??