Sv: Re: Luft i systemet....
Jeg har samme problemer som deg, og har hatt det i snart ett år. Har både luft, diare, forstoppelse og diverse om hverandre, og jeg dro til legen fordi jeg trodde jeg hadde fått cøliaki. Det viste seg at jeg hadde lavt stoffskifte, og legen mente at jeg sikkert hadde hatt en stigning i stoffskiftet før det ble lavt, og at dette var grunnen til mageproblemene. Nå har jeg gått på Levaxin siden mars, og magen har ikke blitt bedre. Av og til kan jeg også føle at det topper seg på en måte i mellomgulvet, men det er bare når jeg har dager der stoffskiftet er ekstra lavt (tror jeg).
Har testet ut å kutte diverse matvarer og greier, uten at jeg har funnet ut noe mer. Begynner å bli litt frustrert, men tør nesten ikke si til legen at diareen er der fortsatt, i frykt for at hun skal tro at stoffskiftet mitt er for høyt (noe det absolutt ikke er), og kutter ned på dosen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
NoraH
Jeg har samme problemer som deg, og har hatt det i snart ett år. Har både luft, diare, forstoppelse og diverse om hverandre, og jeg dro til legen fordi jeg trodde jeg hadde fått cøliaki. Det viste seg at jeg hadde lavt stoffskifte, og legen mente at jeg sikkert hadde hatt en stigning i stoffskiftet før det ble lavt, og at dette var grunnen til mageproblemene. Nå har jeg gått på Levaxin siden mars, og magen har ikke blitt bedre. Av og til kan jeg også føle at det topper seg på en måte i mellomgulvet, men det er bare når jeg har dager der stoffskiftet er ekstra lavt (tror jeg).
Har testet ut å kutte diverse matvarer og greier, uten at jeg har funnet ut noe mer. Begynner å bli litt frustrert, men tør nesten ikke si til legen at diareen er der fortsatt, i frykt for at hun skal tro at stoffskiftet mitt er for høyt (noe det absolutt ikke er), og kutter ned på dosen.
Jeg hadde også diare og problemer med løs mage daglig i ca 14 år. Hadde lavt stoffskifte hele denne tiden, og fikk ikke Levaxin før de siste årene. Innimellom hadde jeg også B12-mangel, men det noen lege aldri fortalte meg, var at også mangel på B12 kan gjøre utslag i tarmene. Jeg fikk sprøyter med B12 i flere omganger, men siden jeg ikke visste at dette også hjalp på mageproblemene, koblet jeg ikke de to sammen.
Ikke før jeg en gang hadde vært igjennom en tid med ekstremt mye diare, hvor jeg samtidig fikk påvist for lavt B12 og fikk sprøyte for det. Et par dager etter at sprøyta var satt var det full stopp i diareen, og jeg begynte å tenke over hva i all verden dette kunne skyldes. Jeg tenkte jo først på matvarer, men jeg hadde ikke spist noe jeg ikke pleide, så det slo jeg fra meg. Men plutselig kom jeg på at jeg hadde jo fått B12, og da jeg begynte å undersøke det nærmere på nettet, fant jeg ut at B12 påvirker nervene som styrer tarmene og tømmingen.
Det samme gjentok seg senere da B12 var blitt for lav og jeg fikk ny sprøyte; diareen stoppet omtrent på dagen etter at sprøyta var satt.
Det som skjer er at når jeg har lav B12, så registrerer ikke nervene som styrer tarmen at den må tømmes, før det nesten er for sent. Og da må jeg springe på do noe voldsomt fort! Enkelte ganger har jeg ikke mer enn to minutter på meg fra jeg merker at jeg må på do og til jeg må sitte der. Det er jo ikke bestandig man er så kort tid unna et toalett, så det er vanskelig å leve med. Har ikke tall på hvor mange rasteplasser og bensinstasjoner og butikker jeg har måttet bråsvinge innom...
Nå har jeg vært så godt som frisk i flere år, har bare tilbakefall en sjelden gang. Men da tar jeg bare en B12-tablett, så går det over i løpet av minutter. Bruker B12-sugetabletter som jeg bestiller fra VitaViva.
Det er jo bra du fant ut hva det skyldtes, slik at du vet hva du kan gjøre når magen blir dårlig:)
Selv har jeg mer enn nok av b-vitamin i kroppen, så det er nok ingen løsning for meg, dessverre.
I dag var jeg hos legen igjen, og ba om utskrift på alle blodprøvene jeg har tatt. Det viste seg at de ikke hadde testet b-vitaminstatusen likevel, selv om legen min sa at den var mer enn bra nok i januar(!). Så nå tenker jeg å teste litt b-vitamin likevel og se om det hjelper. Tenker i første omgang å kjøpe tilskudd på apoteket, men er det nok med de tablettene man får der? Har du noe å anbefale bortsett fra de du kjøper på internett?
Må bare nevne at jeg går til en av stoffskiftespesialistene på Volvat, som det forøvrig var en artikkel om i siste utgave av Thyra, og kan ikke si jeg er så kjempeimponert. Mye av det som sto i artikkelen var også bare tull. Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen.
Hei NoraH! Jeg synes min mage fungerer bedre nå. Mindre luft og annet ubehag.
Jeg spiser nesten ikke brød, tror jeg har smakt brød ca en gang i uka siste tida, og da en til to skiver hver gang. Mine matvaner den siste tida ser omtrent slik ut: Spiser havregrøt en gang pr dag. Mye frukt og grønt, yoghurt, cottage cheese, frø (tåler ikke nøtter) av ymse slag(sesam, pinje, gresskarkjerner, reagerer allergisk på solsikkefrø og har kuttet ut det, har tenkt å legge til linfrø, men glemmer det!) mye egg, fisk og kjøtt. Og tar B-vitaminer, foreløpig de fra apoteket. Og jeg regner med at ved å kutte såpass dratisk i inntak av kornprodukter, så er det lurt å spise B-vitaminer. Uansett mangel eller ikke. Men, jeg merker at når jeg ikke spiser B-vitamer noen dager, så er det mer løs mage enn ved inntak av B-vitamin.
I vinter syntes jeg at magen min ble større og større (sånn konemage, om du forstår).
Nå er magen temmelig flat i forhold! Så jeg regner med at den "oppblåstheten" kanskje hadde noe med mye korninntak å gjøre. Og kanskje gjær? Selv om jeg ikke testet positivt med cøliakireaksjon, så er det kanskje en overfølsomhet for korn og gjær?