Ikke for å ødelegge tråden - men blir bare så nysgjerrig på hvorfor Hildemor avskyr kunstige søtningsstoffer som pesten :? ? Noe kunnskap du har lyst til å dele med oss andre?
Printable View
Ikke for å ødelegge tråden - men blir bare så nysgjerrig på hvorfor Hildemor avskyr kunstige søtningsstoffer som pesten :? ? Noe kunnskap du har lyst til å dele med oss andre?
For min egen del vil jeg gjerne være på den sikre sia.
http://matportalen.no/artikler/2006/5/m ... m_er_trygt
Her er det uenighet - og det holder for meg iallfall.
Hei Berit S :)
Jeg sitter ikke på noe mer kunnskap enn det man kan tillegne seg ved å lese litt rundt på nettet. I tillegg så jeg et program å tv for noen år tilbake hvor Aspartam spesielt var i fokus. Uttrykket værre enn rottegift var nok til at jeg unngår det så langt det lar seg gjøre hehe. Det er dessverre ikke helt til å unngå, da det skjuler seg under en del navn jeg ikke kjenner til og befinner seg i mye av det vi drikker og spiser. Men da får jeg i tilfelle i meg minimalt. Aspartam er kunstig fremstilt og en del av molekylet det er bygget opp av er faktisk giftig. Jeg ser ingen grunn til å putte slik i kroppen hvis jeg kan unngå det :) Selv om de hevder at det må store doser til for at det skal være skadelig. Men dette er det ingen som vet med sikkerhet. Og små doser hver dag, blir store doser over tid :)
Jeg er ingen sukkerfanatiker lengre (sluttet med cola for en god tid tilbake) og som en ernæringsfysiolog sa til meg på et kurs: Jeg tar heller sukker i teen hvis jeg vil ha den søt, da vet jeg i hvertfall hva jeg får i meg :) Jeg følger den tanken...Litt sukker har jeg nemlig aldri hørt at noen tar skade av :)
Ser ut som det er nettmøte om Aspartamsaken :
http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6217715
Det er bare å sende inn spørsmål !
Jojo, kjente forsåvidt til det med kreftfaren, men trodde kanskje det var noe med kunstige søtningsstoffer som påvirket oss med stoffskiftesykdom særskilt. Så liksom for meg at det var helt slutt med Pepsi Max en gang innimellom :o . Det er dessverre andre andre uvaner som antagelig utsetter meg for større kreftfare enn mitt lille inntak av kunstige søtningsstoffer :?
Da har vi oppklart den saken - og takk for det :wink: !
Her er Puls-programmet. Varer i ca 10 min.Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/143494
Og Scrødingers katt
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/143754
Har vært hos legen å tatt prøver nå. TSH 0,11 (0,3-4,5) FT3 4,6 (3,5-7,0)og FT4 18 (11-24). Knasker 100 mg Levaxin daglig. (satte ref.verdiene i parantes)
Legen sier at alt er supert og jeg ikke har noen stoffskifteproblemer nå, evntuelle plager jeg har må skyldes andre ting. Blir lettere fortvilet, føler at jeg bare må akseptere dette og slutte å syte..
Er det noen som vet litt mer enn meg som har lyst å gi meg noen kommentarer? Hva kan jeg gjøre videre? Ser at TSH'en er lav, hva vil dette si? Ubetydelig sa legen. :?:
Det legen og du må ta hensyn til er jo hvor lenge du var syk før du begynte behandling og hvor lenge du har gått på medisiner nå.
Jeg fikk klar beskjed av legen min i Nederland at det kunne ta flere år før jeg begynte å følge meg sånn passe oppegående. Og han hadde rett.
Ikke alt er fryd og gammen, men jeg er bedre nå enn når jeg ble diagnosert i mars 2005.
Også er det de som ikke føler seg bedre da. Kroppen jobber sikkert fremdeles med det faktum at den ikke produserer hormonene selv.
Har vært hos legen å tatt prøver nå, og fått med meg utskrift slik jeg be anbefalt her. Så sitter jeg da her og prøver å finne ut hva, hvilket og hvorfor..
TSH 0,11 (0,3-4,5) FT3 4,6 (3,5-7,0)og FT4 18 (11-24). Knasker 100 mg Levaxin daglig. (satte ref.verdiene i parantes)
Legen sier at alt er supert og jeg ikke har noen stoffskifteproblemer nå, evntuelle plager jeg har må skyldes andre ting. Blir lettere fortvilet, føler at jeg bare må akseptere dette og slutte å syte..
Er det noen som vet litt mer enn meg som har lyst å gi meg noen kommentarer? Hva kan jeg gjøre videre? Ser at TSH'en er lav, hva vil dette si? Ubetydelig sa legen.
:?
Hei..nå svarer jeg ikke på det du er på jakt etter, men kort fortalt er det IKKE blodprøver som sier hvordan du føler deg. 10-12% blir jo heller aldri bra på "Levaxin". Du skal bygge opp igjen en cellestruktur som har hatt dysfunksjon i laaaang tid, og det skjer ikke ved at en blodprøve er såkalt "bra". Haug sier iallfall at når vi kommer på den dosen vi evnt. opplever som ok, skal vi stå uendret på den i minst 6mnd. før vi i det hele tatt vil føle oss" friske"..Og så er det flere av oss som ikke har funnet den dosen enda, selv om vi har gått på medisiner i flere år.
Men det jeg egentlig hadde lyst til å fortelle er om et møte med en indremedisiner som har minst 30 års fartstid..Han innrømmet at det leger visste om stoffskiftet var faretruende lite!! Han burde nevnes ved navn, men kan jo ikke det.
Her gjelder vel som ofte ellers i livet, at de som sier de ikke vet, egentlig kan mere enn dem som skal vite best ,mest og alt. Skal en viss oversikt til,for å innse sin egen begrensning!!
Som sagt, ikke mange lovord om kunnskapen om stoffskifte i legestand(tenkte vel på primærhelsetjenesten- dog mange av oss har ulik erfaring fra endokrinologer og).
Så..føler du deg ikke bra, så "syt" uavhengig av blodprøvene dine. Det må være begrensa for hvor mange som er syke mellom ørene..hvis vi klarer å holde stand og fortsette å si at, nei, bra blir vi ikke av dette opplegget deres!!