-
Hei igjen :) Så godt at du føler deg bedre :) Dess lengre man har hatt denne sykdommen dessto mer blir man kjent med symptomer og vet at nå er det slik eller sånn :) Da betyr egentlig ikke blodprøver så mye lengre, så man tar de sjeldnere og føler i stedet på sin egen kropp.
Jeg er ikke stabil etter 5 år, men jeg begynte med høyt og har tatt radioaktiv jod og fikk deretter lavt. Mitt stoffskifte svinger også med årstidene. Jeg blir gjerne litt høy om sommeren og lav om vinteren. Så jeg doserer litt opp og ned etter hva kroppen sier.
Ha en fin søndag :)
-
Jeg har møtt noen hvis hele familie har en normal TSH på 20 og jeg tror ikke at noena v dem har problemer med å bli gravid.... hos dem er det også ft4 og ft3 som teller, slik som hos oss.
Men det med TSH kommer fra noen spesialister og det bel vedtatt i deres konferanser , og har med økonomiske aspekter av massundersøkelser å gjøre, altså retningslinjer som allmenleger skal teste etter når en vanlig pasient kommer for en sjekk. I USA er det pga de høye kostnadene mest økonomisk å bare teste for TSH når man krysser av på labarket hvis man mistenker littegrann stoffskiftet. (og jeg har lest på forumene at de ofte må trygle i årevis for å få målt TSH)
Her koster stoffksifteprøvene rundt 6 kroner synes jeg å huske mens de i USA koster flere hunder dollar har jeg lest. Da begrenser man seg til TSH siden den hos mange rekker.....og legene her leser amerikanske legeartikler og leser at TSH er viktig.
De legene som virkelig forsår stoffskifte, er uten unntak har jeg hørt leger som sliter med lavt stoffskifte selv,eller deres mor eller kone sliter med en vanskelig variant. Det fins nemlig mange pasienter som blir 99% bra på bare levaxin. Man må selv være en som sliter , elelr hvis mor elelr kne sliter, for å forstå at det ofte ikke er så enkelt som å gå etter TSH.
Den legen som er på 4M-klinikken, har selv sagt at hun har hatt graves og nå har de mange stoffskiftepaseinter under behandling der for stoffskiftet. Hun innrømmer på direkte spørsmål at de også går etter klonisk respons og ikke bare TSH men offsielt så går de etter TSH på 0,5-1,5 under behandling som er retningslinjene i Norge.
Andre leger sier som kjent at det feiler deg noe i hue hvis du ikke er bra når TSH er normal....
nora
-
tsh skal ideellt være rundt 1 for å bli gravid - MEN når man har lavt sotffskifte er det bedre å være for litt for høy enn for lav i følge gynekologspesialisten min.
-
Det er ikke TSH i seg selv som er avgjørende. Den påvirker ingen ting, og er ikke avgjørende. TSH verdien viser hva hjernens kontrollsenter mener om stoffskiftet.
En må være obs på at dette er en meget forenklet tolkingsmodell og den har store feilpotensialer.
De mengdeverdier som best sier noe om stoffskiftet er fT3 og fT4.
Det er også disse som er av betydning i denne sammenheng - som i alle andre.
-
Så da er det slik at TSH egentlig ikke har noe særlig å bety for en evt. graviditet?Men de oppererer jo meg at hvis ikke tsh er rundt 1-2 så vil fosteret få skader.. Mens gynekooger sier det ikke har noe bety hva tsh er, bare ft4 og ft3 er stabile i øvre nivå?
Dette er inviklede greier,og alle sier jo noe forskjellig...
Bare tsh er innenfor normal verdien 0,5 - 4,5 så bør jo ting gå greit?
-
Det er nok helt andre kriterier som blir avgjørende enn TSH.
Men ikke misforstå meg dit hen at TSH ikke er med i en samlet vurdering - det er den fordi den gir en pekepinn på hva hjernens kontrollsenter mener om stoffskiftet.
Den vurderes altså ikke som en del av stoffsklftet - TSH gjør jo akkurat det samme som oss når vi vurderer fT3 og fT4 - den vurderer disse to tall og sier hva den mener om dem ved å gi ut en TSH-verdi.
Det nåværende stoffskiftet er fT3 - det kommende er fT4.
-
Hos flertallet så betyr en TSh på 0,5-1,5 mens de er under medisinering, at de er fysisk euthyreote, altså ikke har hyposymptomer eller hypersymptomer.
Vi på forumene vet at det ikke er så enkelt, og at ft4 og ft3 er bedre parametre på thyreoideastatus.
Så hvis din normale TSH er på 20 eller 10, så skal de tikke spille noen rolle bare du er euthyreot.
Et annet eksempel er de med genetisk thyreoideahormonresistens, de trenger høyere ft4 og ft3 enn oss og samtidig er TSH da ikke lav, jeg har sett tall på TSH på 3 og sånn hos dem med høy ft4.
Så fins det mange med litt blokkerende TRAS som får lav TSH når de er på riktig dose levaxin. De er da ikke hyper enda TSH er på 0,02. Og TRAS-prøven slår ikke engang ut på dem fordi den er lavere enn labbens nedre detekjonsområde. (har hørt det fra både Elaine Moore og det tyske forumet)
Det som egentlig menes med at man har vanskelig å bli gravid med høy TSH er at man har vanskelig å bli gravid når stoffskiftehormonene ft4 og ft3 er lave (og det influerer resten av hypofysen/hypothalamus og i det hele tatt alt, men de forsker kanskje om TSH isolert har noesomhelst å gjøre med det, kan ikke huske å ha lest noe om det ihvertfall)
-
Hvor lang tid bruker legene på å klare å medisinere riktig..?
Nå begynner jeg å bli lei av å være så ustabil i stoffskiftet. Fikk diagagnosen okt 07. Ã… ennå er det berg å dalbane..
De siste 2 målingene:
Tsh 22 da medisinering var 500 i uken.
Økte til 550, da sank Tsh til 13.
Skal jeg fortsettte å øke eller bare avvente og se om det synker?
Det som jeg synes er rart er da jeg gikk på 625 i uken, var tsh 0,003.
Men nå tar jeg 550 og tsh er 13.
Kan noen hjelpe meg å tyde?
-
Det er mye en må vite for at en sånn tyding/tolking skal bli bra.
Har du "nettopp" startet så er du i en fase hvor behovet for thyroxin øker og det må følges opp med doseøkninger. (nettopp betyr for få år siden)
Det er bare såvidt tarmene kan ta opp Levaxin så tarminnholdet har stor betydning. Hvis dette varierer for mye vil opptaket variere. Kalsium og jerm nedsetter opptaket kraftig.
Andre forhold i kroppen vil kunne gi nesten samme symptomer - som for lav ferritin og B12.
Obs også for D-vitamin - jeg tipper det er årsaken hos meg, men vet ikke sikkert enda.
Det er en fordel at vi lærer oss hvordan høye og lave doser virker på kroppen og hvilken tilstand vi kan oppnå som best - og hvordan vi skal gjøre for å holde på den.
-
Hei igjen :)
Det betyr ikke noe annet enn at 625 er litt for mye og 500 kanskje litt for lite. Du må smøre deg med tålmodighet. Hvis du øker på hele tiden får ikke kroppen tid til og stabilisere seg. Hvor lenge har du gått på 550? Du ser jo at tsh har sunket, og mulig vil den synke enda mer avhengig av når du økte dose.
Vi har jo alle fortalt deg at Tsh er av liten betydning, hva var dine verdier av FT4 og FT3 nå sammenlignet med forrige måling? Og hvordan er formen din? Det er det essensielle. Når du føler deg bra er du tilnærmet optimalt dosert.
Så mitt råd blir stå på de ulike dosene en tid, ta blodprøver og noter deg hvordan du har det på de ulike dosene. Dette vil være til nyttig hjelp i fremtiden.