EDTA-blod 1 ml beskriver bare hvilket prøvetakningsrør de skal bruke. Det pleier faktisk å være dette for de andre gentester jeg har skumlest.
Jeg har funnet advarsler om at hemoromatose er veldig under-diagnostisert på thyreoideasider, samt de siste mer spesifikke på cøliakisider. Genet for cøliaki og hemokromatose følger hverandre. Cøliaki beskytter for den fatale effekten av hemokromatose ved at man blir anemisk av cøliaki slik at hemokromatosen ikke gjør en syk.
Går en slik cøliaker over til glutenfri kost, slår hemakromatosen ut fordi han da ikke er lenger beskyttet av anemien som kommer av totteatrofien.
Det med at man skal helst ha ferritin på minst 50-70 gjelder for andre, ikke for dem med hemokromatose hvor de vil ha ferritin lavere. Jernet sniker segg ellers inn i organene hvor det lagres men du ser det ikke i blodprøvene, det lagres fortere enn su kan se det i blodprøven, svupp så er det lagret.
det er to gen or hemokromatose, og man kan ha dem homozygote eller heterozygote, eller bare en allel og da er man bare bærer. Jeg vet fra cøliakiforumene at når de ringer labben og spør om resultatet kanskje er feil, fordi de har så mye cølaiki i nær familie men prøven var negativ for DQ2 elelr 8, da kan de allikevel få resultatet D2 eller 8 hvisn labben sender prøven til en annen lab. Lurer på om hemokromatosegenprøvene også er like usikre.
Tilføyd: du skal jo spise gluten nå for å få en positiv biopsi. Jeg vil minne deg om at det vil ta minst seks uker, ikke fire som suskrev et annet sted. Hvis prøve blir neativ etter fire uker, ikke gi opp men fortsett i noen uker til.
Og hemokromatosetestene (blodprøvene, ferritin osv) vil da bli annerledes en god stund fremover.
Jeg måtte mye opp i levaxindose etter min glutenprovokajson. Jeg skulle fortsatt med gluten og tatt en ny prøve, istedenfor proklamerte alle at de hadde bevist at jeg umulig hunne ha cøliaki etter en negativ biopsi etter fem uker på gluten. den misnte tiden beskrivet i litteraturen er seks uker. det er så teit at man må gjøre legenes jobb, de som får betalt for å holde seg oppdatert men det gjør de ikke og vi må følge med selv.
Vondt i nakken og kanskje ryggen er ellers typisk for lyme borrelsiose og the OMG thread på www.glutenfreeforum.com i Other food intolerances-folderen er nettopp om tungmetallforgiftning blant annet pga lyme. akkurat dsikuterer de hva som holder en fra å i slipp på tungetaller, det kan være psykisk også og det fins metoder.