-
Jeg vil sjekke boksen med Nutri Adrenal Extra for å se hvor mye binyre-ekstrakt det er der. Og det er jo forbløffende: 200 mg! Av: Bovine source from New Zealand. Men 200 mg binyre-ekstrakt er kanskje ikke det samme som 200 mg hydrokortison?
Synes noen sa at det var så lite i disse? Og jeg tar tre om dagen. Og kan ikke merke noen ting.
Det var nedslående. Har nettopp spist opp en boks med 60 tabletter. Men tre om dagen har jeg vel bare tatt i ei uke eller så.
-
Når det gjelder binyreekstraktet ""vårt"" ,har Anitab skrevet noe mer om det en eller annen plass. Jeg spurte henne nemlig om hun visste
hvor mye kortison det ga.. Etter et par dager svarte hun at hun hadde lest seg opp, og at det var SVÆRT LITE kortison i det binyreekstraktet. Derimot var det masse enzymer, og det var disse som gradvis skulle stimulere våre egne binyrer til normal produksjon igjen!
Personlig tror jeg ikke vi evnt. vil merke noe negativt ved bruk av syntetisk kortison heller, for vi fyller jo bare opp vårt eget lager.. Når det gis i andre sammenhenger, får vel de pasientene det på toppen av eget?Og da kommer vel alle bivirkningene fordi kroppen da blir utsatt for en stor dose(og i mange tilfeller brukes jo svært høye doser også). Jeg syns 5mg gir liten virknig, føles bedre på iallfall 10..og i løpet av et døgn produserer vi ca.20 mg, så da erstatter vi halv produksjon,hvis vi forutsetter at binyrene våre bare klarer det halve, eller?? Dette tror jeg vi rett og slett vil KJENNE.....(Mener legen i linken til Kris og legen til Anitab er en og samme person)
-
Gunnda - har du hodet på rett plass, for det har nemlig ikke jeg ;-)
Blir så forvirret... Og så attpåtil med den dårlige tenke-evnen som utgangspunkt...
Jeg leste anitab sin tråd i går, ja i alle fall skummet gjennom for å oppdatere meg igjen, husker jo ikke fra morgen til middag. Det var vel kanskje der det stod noe om det du nevner. Men kom det fram noe sikkert? Tror ikke det... ikke som jeg så... Men jeg forstår altså ikke. Den mengden som det står - 200 mg binyre-ekstrakt. Er ikke det rent ekstrakt da? Er da "annet" kortison konsentrert?
Ja, ja, ikke vet jeg. Kjenner ikke noe av det i alle fall, tror jeg...
Når du snakker om at 5 mg gir liten virkning, snakker du da om syntetisk kortison, så som Prednisolon?
Vi produserer 20 mg? Men det må da være naturlig kortison? Blir det det samme som hydrokortison og som Nora mener tilsvarer 5 mg Prednisolon? Ja, altså nå husker jeg ikke forskjell på hydrokortison og fysiologisk kortisol.
(Sorry, burde kanskje vite mer om dette enn jeg gjør nå, hodet er bare så absolutt ikke med meg. Må jo ha fått hjernesvinn eller noe.... :( )
-
Ja, vi produserer omtrent tilsvarende 20 mg hydrocortison men det kan være alt ifra 15-43 mg.
Jeg leser på forumene at en del får sånn 10 mg hydrocortison eller tilsvarende av legen sin i tilleg til thyroxin i variende dose og form.
i den dosen er det ikke noen bivirkninger. Det avlaster bare binyrene.
Forresten så trenger man nok cortisol for å kunne bruke thyroxin, og kroppen trenger cortisol for å kunne omdanne t4 til t3, osv.
Og det fins artikler på pubmed.com som sier at varierende TSH eller lav TSH kan komme av dårlig binyrebarkfunksjon. Og noen artikler sier at hypothyreosen forsvant som dugg for solen når pasienten ble behandlet for sin binyrebarksvikt. Bare som kommentar , cortisol synes å være veldig viktig i stoffskiftesammenheng.
-
Takk, Nora :) Godt med all informasjon fordi jeg pga tidligere erfaring er noe engstelig for å bruke kortison. Antakeligvis blir det først snakk om til nyttår, det var i alle fall det legen gikk med på. (Nå angrer jeg litt på at jeg ikke spurte om å få prøve nå, men jeg var ikke i stand til å tenke så veldig lurt akkurat da, men vi får se hvordan det går...)
Og ja, selv om jeg har vansker for å forstå alt med stoffskiftet og binyrene, så har jeg fått med meg mange ganger og grundig at kortisol er viktig i stoffskiftesammenheng.
Hjertelig takk for din vennlige tålmodighet og vilje til å "dele" ;-)
(Tror du forresten.... Når jeg "endelig" ble satt på thyroxin så var det jo fordi revmatolog mente jeg skulle ha det. Legen hadde ikke satt meg på det før fordi stoffskifteverdiene mine var "fine" - bortsett fra Anti-TPO. Siden jeg ikke har blitt bedre på thyroxin... Hvis jeg nå blir bedre av kortison, tror du kroppen klarer å gjenoppta thyroxin-produksjon etter alle disse årene? Vil ikke kjertelen være helt undertrykt av medisinen, hvis det er noe igjen av den etter alle årene med Anti-TPO? Hmm... har du hørt om slike tilfeller? Egentlig må jeg vel bare vente og se....)
-
Om kroppen klarer å lage thyroxin igjen hvis man egentlig bare feilte cortison? Tja, det heter at kjertelen blir omdannet til inaktivt bindevev hvis antistoffene har ødelagt den, eller hvis man har gått lenge (sånn cirka over halvannet år) med supprimert TSH (under 0,1 eller 0,01 eller sånn, man vet ikke helt tallet).
Det siste er altså blant annet grunnen til at man bestreber en ikke-supprimert TSH under behandling med thyreoideahormonsubstitusjon, for at thyreoidea skal kunne lage litt selv.
Men på den andre siden så er det ønskelig med lav TSH, for det senker antistoffene. Ilden eller stekepanna.
www.thyroidmager.org skriver faktisk litt om at det er ønskelig med lav TSH pga antistoffene.
Det var en her som skulle gå hypo i opptil 8 mnd for å se om kjertelen hennes ville slånn igjen. Det kan ta opptil 8 mnd.
-
Takk igjen, du kloke menneske ;-)
Har jo gått i mange, mange år med antistoffer. Men kun de siste månedene med TSH helt i bunn vel...., så det er vel lite trolig at det tar seg opp igjen da. Ikke at det er så forferdelig viktig, ser bare noen ørsmå glimt av håp av og til: frisk og pillefri. Det må være hallusinasjoner :lol:
Skulle nok ha spurt legen om å få prøve kortison nå, søren også at jeg ikke gjorde det. Tror ikke jeg tør, føler meg så hypokonderisk og masete...
Vi får se...
Hjertelig takk for all hjelp i alle fall :)
-
Du kan jo smøre på en arm eller et bein med 2 cm hydrocortisonkrem eller litt mindre, alle 4 timer hvis du absolutt vil prøve. Du kan regne ut hvor mye som er i en tube (står på tuben) og så tippe hvor mye det er i hvor mye og jeg synes jeg husker det var 2 cm man skulle prøve alle 4 timer.
-
Selv om jeg har lest nesten alt her om slitne binyrer er det veldig innviklet for meg...
Det jeg ihvertfall vet er at kortison er en medisin man helst bør unngå hvis man kan det. Bivirkningene er noe dritt.
Finnes det ingen andre måter å behandle trette binyrer på?
Jeg leste en artikkel om en som var behandlet for dette, og skal prøve å finne igjen artikkelen. Hun var hos en dame som... husker ikke, men det var ikke medisiner.
Har du forresten prøvd kvantemedisin? Søk på nettet på det eller SCIO.
Dette har jeg tenk å prøve.
-
Snille Nora, tror du at jeg kan regne meg fram til det? Ikke som hodet er nå i alle fall... Gulp. Og jeg beklager så mye... Jeg forstår ikke helt hva du mener :oops: Ang hydrokortisonkrem så bruker jeg jo dette hver dag, tror den varer i ca 20-25 dager. Men dette lindrer jo bare litt der og da, har ikke gitt noen langtidseffekt, så jeg må evt jo ha mye mer enn det.
(Men det ligger resept til meg hos legen - er skikkelig "redd" nå, nå sovner beina også hele nettene... Har ikke orket å hente den enda.)
Og også snille camomilla. Synes også slitne binyrer er innviklet, selv om jeg har lest mye etterhvert. Tror ikke leger eller noen vet nok enda, for noen ganger skriver de f.eks. opp samme symptomer på slitne binyrer som på lavt stoffskifte - en og samme lege. Tror det var eksempel på det i binyretråden min som nettopp ble stengt. Det kan være fordi alt henger sammen, alt er avhengig av hverandre - og ikke bare binyre-hormoner og stoffskifte-hormoner, men også andre hormoner i kroppen. Og enzymer og masse. Nei, skjønner ikke så mye, men litt, og aner enda mer enn jeg forstår ;-)
Men ang kortisol - som alle andre hormoner og annet også, både for lite og for mye blir feil. Så da er jo den store utfordringen å finne ut hvor mye man skal ha. For det er jo ingen fasit på det, siden alle mennesker er forskjellige og at man f.eks. har ulike egenproduksjon og kanskje ulike ting som forbruker hormonene. Men jeg må jo bare for alt i verden forsøke å unngå en dose som kan gi meg mer skade.
Andre måter å behandle binyrene på? Det er jo det jeg har forsøkt så godt jeg har kunnet og hatt råd til. Har ikke skjedd noe mht det.
Nei, har ikke forsøkt kvantemedisin. Har ikke penger til å forsøke mer heller nå. Sitter i veldig dårlig bolig, må ta opp lån til å utbedre, så da kan jeg ikke kjøpe/benytte meg av diverse medisiner og vitaminer m.m. Da må det kuttes til beinet ;-)
Hjertelig - for alle gode innspill :)