Meget sannsynlig sammenheng
Hei!
Min debut på dette forumet skulle egentlig være et spørsmål, men jeg kom aldri så langt.
Jeg har hatt tett nese i åresvis. Alltid et nesebor som er tett selv om jeg ikke er forkjølet. Artikkelen til n'finn var en god forklaring.
De siste fire årene hvor den uttalte slitenheten kom inn i bildet, har jeg
også hatt tre kraftige forkjølelser eller influensa i året. Med bihulebetennelse og bronkitt i tillegg. Full pakke hver gang - langvarig.
Nå som jeg har fått hvilt, fordi jeg har vært sykemeldt (endelig!) i tre måneder, har jeg ikke hatt et snev av forkjølelse.
Stress, setter ned immunforsvaret. Jeg tåler ikke stress. Jeg har også litt høyt kortisol, noe som også svekker immunforsvaret. (?) Avfallstoffene kommer også tregere ut av kroppen.
Bøtter med vitaminer har ikke forhindret mine infeksjoner. Men å fått hvile en presset kropp har hjulpet.
Jeg er helt overrasket over at jeg har gått gjennom vinteren uten å bli forkjølet. (Det er ikke Levaxinen som har hjulpet med dette, for det har jeg bare tatt i syv uker.)
Vi trenger vel litt mer hvile enn andre. Kanskje vi har en tendens til å hvile "etterpå" - når det er for sent. Det er viktig å hvile seg opp før man gjør ting også.