fT4 på 23 er ikke lavt stoffskifte og det tyder jo på at kjertelen er ok.
Det tyder jo på at du kan redusere dosen litt, men du bør nok sette deg i ventemodus.
Prøvevalget synes jeg også ser bra ut. Det vil danne et bra grunnlag for en analyse.
Printable View
fT4 på 23 er ikke lavt stoffskifte og det tyder jo på at kjertelen er ok.
Det tyder jo på at du kan redusere dosen litt, men du bør nok sette deg i ventemodus.
Prøvevalget synes jeg også ser bra ut. Det vil danne et bra grunnlag for en analyse.
Sist jeg tok blodprøver tok vi anti-TPO test og den slo ut på over 300. Betyr det at jeg kommer til å få lavt stoffskifte etter hvert om jeg ikke har det nå? Eller kan jeg ha de uten at det fører til lavt stoffskifte? Nå mener jo legen min at jeg har lavt stoffskifte selv om FT4 er høy, og sist mente hun (etter å ha rådført seg med en spesialist) at jeg ikke skulle slutte med Levaxin men fortsette med den dosen jeg tok.
Og resistens betyr det at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av de hormonene som er i kroppen?
Jeg tipper at du har thyreoideahormonresistens og trenger den høye ft4. Spesielt fordi du har det bedre med levaxinen.
Symptomer teller alltid mer enn tallene.
Du virker ikke hyper, med adenom vil jo ft4 bli høy men man får hypersymptomer fordi ft4 blir for høy. Ved resistens så trenger man den høy ft4.
Jeg har sett at andre får en høy ft4 da, samt TSH ikke lenger ned enn til 3,5 hos den jeg har sett tallene på. Men det vil jo variere hvor tallene havner når man er riktig medisinert.
Du har muligens flere i slekta med dette.
Det fins forresten en yahoo gruppe hvor de prøver å holde en viss kontakt samt oversikt over hvor mange det er i verden med dette sjeldne syndromet. Det var en som postet på thyriod.about.com forumet, eller var det på google gruppen alt.support.thyroid, om at de holdt til på yahoo tror jeg at jeg husker.
nora
Med resistens mener man at cellene har vanskelig for å slippe inn fT3 - kroppens stoffskiftehormon.
Stoffskiftet foregår inne i cellene ved at fT3 kommer inn gjennom cellemembranen og åpner for oxygentilgang til cellen. Da først kan forbrenningen foregå normalt.
Resistens betyr at det er en viss motstand fra celleveggen i å slippe inn fT3. Hvis det er mange slike i blodet vil det øke trykket på celleveggen og da slippe igjennom.
Det er en viss problematikk med at vi har mange celletyper i kroppen og at disse ikke reagerer likt. Også som nevnt at hjertet kan få for høy hvilepuls og begynne å banke, noe som kan påkreve bruk av betablokkere.
Ellers var det ei som skrev om dette her for noen år siden. Prøv et søk i det gamle forumet ?
Maria, håpe det ikke gjør noe at jeg låner tråden din?? Håper at du snart får svar og hjelp!!!... Tilbake til betablokkere(n,Finn) nevnte det i et svar her. Jeg vet at de blir brukt vet hyper for å få ned hjertefrekvensen. Men- hvilke utslag gjør de i en hypokropp.. Vil de ha direkte innvirkning på selve metabolismen?
Legen sa jeg skulle fortsette med Levaxin når jeg hadde time til henne i dag. Ble sent til sykehuset for å ta hormonprøvene, og MR var bestilt. Så da er det vel egentlig bare å smøre seg med tolmodighet å vente på svarene.
:)
om betablokere, så kan de senke stoffskiftet noe, jeg mener å huske at de brukes noen ganger ved hyperthyreose og senker ft3 noe. Husker ingen referanser men det står vel noe i www.thyroidmanager.org . Men er ikke sikker.
Om resistensen, eller om det er noe med hypofysen, det er spennede å finne ut. Står også en del ting om dette på www.thyroidmanager.org .
http://www.thyroidmanager.org/Chapter16/16d-frame.htm er ihvertfall kapittelet om resistens.
Ja har lest den siden også :) Har lest det meste jeg har kommet over å skjønner mye mer nå. Men blir spennende å finne ut, tror heller det er resistens enn hypofysen.
Og hvis det er det så må jeg vel gjennom en lang prøvetid for å finne den perfekte dosen med Levaxin til meg, skjønte såpass at det kunne by på litt problemer hvis man har lavt stoffskifte siden det da er vanskelig å finne rette dosen. Kan jo ikke støtte seg så mye på prøvene da for de blir jo feil uansett.
:roll:
Men jeg synes heldigvis dette er interessant, blir alltid like forundret over alt som kan skje med kroppen hehe :wink:
Jeg antar at det kan være lurt å lage et excel-ark og skrive ned TSH og ft4 og ft3 og doser .
Jeg og andre synes at ft4 og ft3 stemmer best overens med hvordan en har det, og vi trenger ofte ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet, ofte to trrrredeler opp eller tre fjerdedeler. noen få trenger dem helt oppe og enda færre akkurat over.
Du trenger dem ett eller annet sted over refernseområdet, og TSH går da litt ned men blir fremdeles på 3-eller 4- eller 5-tallet eller noe sånt. Jeg har sett 3 hos noen.
nora