-
mr av hodet er tatt for ikke lenge siden, ingenting galt der....
Har også høyt kolestrol og har vært plaget av dette leeenge. og har alle symptomene på hypo. Prolaktin er ikke tatt. sitter med prøvesvarene foran meg her...TRH er heller ikke tatt..
Jeg ville jo også trodd at TSH skulle vært høy, det er jo grunnen til at han ikke har satt meg på behandling....for ft4 har ligget på 9 i over ett år....men han har sagt at TSH var jo normal og da viste han ikke helt hva han skulle gjøre..... Men nå sier de at de må se bort i fra den lave TSH for det var viktigst at FT4 måtte høyere...
Jeg skal ligges inn på ullevål nå om en mnd, kan jeg ikke spørre der inne om de kan ta utvidet prøver av stoffskifte der inne før jeg skal opereres?for det er ikke for sent å ta det selv om en har begynt med levaxin?
-
Nei, du må jo bare begynne med Levaxin. Kan ikke somle mer med det, men det skulle jo vært gjort noe for lengst.
Det er vel også en fordel å ha normalt stoffskifte når man skal opereres tenker jeg.
-
jeg blir hyper(hodepine, uren hud osv) når jeg ligger med t4 over 20, men føler meg rakst dårlig igjen når jeg er under 16-17. andre jeg kjenner må ligge lavere, eller høyere. så det er altså individuelt:)
jeg er helt kake på 8.....er jo så distre og dott i hodet at jeg knapt orker å tenke, langt mindre gjøre ting.
-
Rebecca..som n,Finn er inne på; skal du i narkose, må du forsikre deg om at anestesilegen er klar over dette. Ikke nok å nevne det i forbifarten. Du vil sikkert få snakke med vedkommende, hvis ikke skal du spørre om det, for det er meget viktig at de vet det . Ubehandla hypotyreose(fersk, som din er), tåler IKKE vanlig styrke på narkosen. Det må følges nøye... Dette har jeg fra anestesilege!!!
Og selv på sykehus viser det seg at vi må passe på oss selv!
-
Hei Rebecca :)
Du har jo mange kroppslige symptomer på et lavt stoffskifte, og den lave FT4, så de gjør helt rett i og starte opp med Levaxin - selv om TSH ikke er høy.
Forhøyet kolestrol er vanlig ved lavt stoffskifte - dog kanskje ikke så høyt som 9 (kan dette ha noe med at du har flere i familien med høy kolestrol?) Mulig det stiger hvis man går lenge uten behandling for hypo.
Du får kjøpt en del matvareprodukter nå som aktivt demper kolesterolet, kanskje en ide og bruke litt av dem en periode, aktivitet er også svært viktig. Noe som kanskje er vanskelig for deg akkurat nå - men ha det i bakhodet på sikt.
Jeg hadde forklart situasjonen på Ullevål og bedt de ta disse prøvene som ikke er tatt når du er innlagt der. Det gjør de garantert. Og du kan fint ta både TRAS og anti-TPO selv om du har startet med Levaxin :)
Når det gjelder hvor fort man føler seg bedre etter oppstart av Levaxin - så er dette svært individuelt. Jeg vil allikevel si at det gjerne tar litt tid.
Lykke til med operasjonen :)
-
Jeg må også nevne at jeg har struma og det har jeg hatt siden jeg var 22, og jeg er i dag 37 år. Jeg skjønner i dag at dette har vært et problem i utrolig mange år, men de siste årene har jo selvfølgelig jeg regnet med at det er smertestillende som har gjort at jeg har vært så trøtt. Men i dag så skjønner jeg at det ikke bare er det.
Legen ringte i går og beklaget at de ikke hadde startet behandling i før, for de regnet jo med at grunnen til at jeg var så trøtt og tiltaksløs var jo fordi jeg gikk på så sterke medisiner(for ikke å nevne hukommelsen...slett ikke noe godt med dårlig hukommelse når en er student)...Jeg har en skade i ryggen etter en prolapsoperasjon i 2005 og hadde i det året to ryggoperasjoner. Nå skal ullevål inn og fikse på skadene som har skjedd i tønsberg.
Takker for gode svar, jeg skal ringe inn å høre om de kan utsette operasjonen en mnd uansett pga at jeg er i praksis og jeg er ferdig med skoleåret den 06 juni. Kan jo være det er en fordel med stoffskifte også....
Er det derfor jeg har blitt så dårlig hver gang jeg har operert da?? fordi stoffskifte mitt har vært dårlig?? Jeg har jo sluttet å puste hver gang....
-
Ja, (mest sannsynlig)... du kan i verste fall få hjertesvikt........og respirasjons vansker.
P.g.a. nedsatt leverfunksjon,hjertefrekvens, ja, alle funksjoner ( i forhold til medisiner generelt), går alt tregere der. Vi kan rett å slett få en skikkelig overdose, ...men for friske helt normal! Dette enkelt og stykkevis forklart... Lykke til iallefall; OG- selv om du vil bli medisinert en stund før operasjonon nå, er stoffskiftet ditt ikke godt nok på den korte tiden.....
Jeg og hadde kolesterol på 8,9.. og har hatt et BRA kosthold......
-
vil den store skjoldbrusk-kjertelen min bli mindre nå som jeg har begynt med levaxin? Eller vil den være like stor som den har vært siden jeg fikk det når jeg var 22?
Leste et sted her at temperaturen hadde noe å si, de siste årene har jeg fryset og fryset....og temperaturen min har ikke vært over 37, ikke på kvelden heller....rektalt..
-
Struma er en ofte en følgestilstand og ikke en årsak.
Tistanden følger både lavt og høyt stoffskifte, og det er flere typer.
Det er flere grunner til at det kan utvikle seg struma, som jo er at kjertelen, eller deler av den, vokser såpass at det syns på halsen.
Noen ganger gjør den det av seg selv (automatisk), altså at årsaken er å finne i kjertelen.
Andre ganger fordi den blir stimulert til det av yttre årsaker. Disse kan være andre feil i hormonsystemet - eller mat.
Tidligere var for lite jod i kosten en årsak, iallfall tror man det idag ......
Men for mye jod er også en årsak til struma.
De (vi) som ikke har kjertel har ikke bruk for jod. Noen av oss utvikler også overfølsomhet for jod. Den har jo ikke lenger har en forbruker i kroppen og da kan jod hope seg opp og bli for mye. (kjertelen er eneste forbruker, og de som har kjertel må ha).
Jod er jo en bestandel i produksjonen av thyroxinet og hos de med høyt stoffskifte kan lett tilgang til jod føre til at overproduksjonen blir enda høyere.
Matvarer kan igangsette kjertelvekst.
Det er kjent at kålsorter og andre grønnsaker kan sette igang struma både hos de med for høyt og for lavt stoffskifte.
Fluor kan gi det, gluten, mm.
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1525670
http://www.forskning.no/Artikler/2002/o ... 4947230.13
Hvis det er slik at du har lavt stoffskifte og struma kan kjertelen være iorden. Ofte er det slik at de med lavt stoffskifte mister kjertlen i atrofi, og de kan jo da ikke utvikle stuma.
Du må få en utredning !
Ett eksempel på hvorfor det er viktig :
Ã…rsaken K A N være blokkerende TRAS + struma - noe som er sjelden, men da kan dette være en tilstand det er mulig å helbrede.
-
er det lurt å kanskje dra til en privat praktiserende lege? sånn som på volvat?
Jeg har også vært hos en revmatolog som utredet meg for fibromyalgi, på de autoimmune prøvene så gjorde det utslag men de var ikke spesifikk på noe revmatiske sykdommer. men jeg hadde alle tegn på FM. Kan det autoimmune utslaget være et tegn på at stoffskifte mitt er i ulage?
Kanskje jeg kan ta en tur til han revmatologen og høre om han kan ta noen stoffskifte prøver for jeg tror han kan en del om det, han er jo indremedisiner.