Ninus: jeg tror kviser på dansk er filipens eller bums. Kan det være riktig? Slo det opp i en ordbok:)
Printable View
Ninus: jeg tror kviser på dansk er filipens eller bums. Kan det være riktig? Slo det opp i en ordbok:)
Akne kalles det på fagspråk :)
jeg er hypo , men lurer på om stoffskiftet har steget i det siste. De symptomene jeg har er skjelving på hendene ( noe som også kan skyldes andre medisiner jeg må ta) og i det siste har jeg hatt en forferdelig hodepine. Jeg har problemer med huden. Det kommer stadig nye urenheter, når noen går vekk kommer det nye. Jeg lurer på om de symptomene jeg har kan ha noe med høyt stoffskifte å gjøre , eller om det er helt tilfeldig. Tidligere har jeg hatt en fin hud og jeg er en voksen dame for å si det slik ( 37 år).
Myxødem er det tidligste navnet på hypothyreose.
Navnet ble valgt fordi dette var det synlige tegnet - men så at huden var hvit med et ørlite gulskjær og deigete.
Dette skyldes for lav proteinutskifting i underhuden og bare noen med hypothyreose får det.
Huden kan også bli litt småskrukkete og tørr.
Stoffskiftet sørger for virksomhet i alle celletyper i kroppen - noen mindre enn andre, noen får synlige tegn "her - andre "der". Huden er kroppens største organ og ikke så rart at den blir rammet både av høyt og lavt stoffskifte.
Har hørt om uren hud og høyt stoffskifte, akkurat som du beskriver.
Hos meg popper kviser store som fjell og masse, ekle småkviser uka før mensen ELLER når jeg er hyper/overdosert.
Jeg har også lav stoffskifte og har fått uren hud for første gang i voksen alder. Har aldri funnet direkte link til stoffskiftet, men den er der nok.
Det finnes jo andre autoimmune ting som følger stoffskiftet også hudsykdommer. Kanskje du kan søke litt rundt det? Mener jeg leste om det for bare noen dager siden da jeg var på jakt etter noe annet på nettet, men klarer ikke å ta det igjen.
Det med hodepine og skjelving er jo et typisk tegn på reaksjoner på for mye legemidler, så det bør jo tas med i bergeningen. Du bør oppsøke legen din og få han til å undersøke det skikkelig.
Tusen takk for alle svar.
Jeg har vært hos legen i dag. Kan jo ta litt tid før jeg får svar på stoffskifteprøvene da, skulle få brev om det var noe galt. Men jeg kan kanskje smugtitte på prøvene når jeg er på jobb i morgen, om jeg klarer å gå dit da. Har ikke vært så ille med hodepinen i dag. Legen mente det var spenningshodepine. Blodtrykket mitt var i alle fall fint som hos en tenåring visstnok.
Er spent på de prøvene.
Og så har jeg kjøpt noen veldig dyre anskiktprodukter for nå er jeg lei av den huden jeg har fått.
jeg får vondt i hodet når jeg er på økning/overdosert...
Nå har jeg fått svar på blodprøvene over telefon . T4 var på 26 så det er jo ikke ille det. Jeg tåler godt å ligge litt over standard verdi som er 24 om jeg ikke huser helt feil. TSH var jo ikke målbar da, men slik har det vært så lenge jeg har vært medisinert. Dette er ny lege, så jeg håper ikke han er av den typen som vil ha den opp. Jeg har det veldig bra nå og tror nok ikke hodepinen kommer av stoffskiftet. Så spørs det da om det kommer brev i posten.