-
Prøvene du viser her er tatt for å utrede kalkstoffskiftet som styres av parathyreoideakjertlene. De lager hormonet PTH som du har "normalt" av. Ionisert kalsium er det aktive kalsium, og dette er på vei inn i skjelettet ved hjelp av magnesium og D-vitamin.
Ingen av prøvene avslører noe feil så vidt jeg kan se da.
Du har da nok D-vitamin du ? 108 er en normal verdi.
-
Hei n'Finn :)
Og takk for avklarende svar på hva de ulike tingene betyr :)
Det står på arket S-25 (OH) vit D Resultat 28 (ref.område 37-131)
Så står det S-1.25 (OH) vit D Resultat 108 (ref.område 42-169)
Dette er tydelig 2 ulike prøver av D-vitamin altså 25 og 1.25), den ene er jeg innenfor normalen - den andre er for lav, for under faglige vurderinger står det: Lavt 25-OH-vitamin D gir mistanke om vitamin D-mangel???
Hva som er forskjellen på disse 2 vet jeg ikke? Men det er jo en lege ved Aker som har skrevet faglig vurdering her.
Så jeg får vel bare få i meg mer antar jeg :)
-
25(OH)-prøven er den som forteller om D-vitaminstatus i kroppen, og det er den du skal følge med på videre. (1,25(OH) måler det aktive hormonet i kroppen, og dette nivået vil holde seg innenfor normalen - i noen tilfeller til og med øke - selv om man har for lite vitamin D.)
Som bambi beskriver over her, må man opp i store doser vitamin D. Du har et veldig lavt nivå, og kan trygt ta 6000 IU daglig. Det kan være en god idé å begynne med lavere doser, f.eks. 1000 IU, og så øke gradvis. NB! Forviss deg om at det er D3 (kolekalsiferol) du tar!
Så store doser kan man ikke få fra tran el.l., fordi tran inneholder altfor mye vitamin A i forhold til D. En mulighet er å be legen din om å skrive ut tilskudd på registreringsfritak, slik bambi har fått. En annen mulighet er å kjøpe tilskudd fra utlandet - for eksempel her:
http://www.vitaviva.com/Store/product/V ... 40,da.aspx
(Jeg har forøvrig samlet en god del informasjon om nettopp D-vitaminmangel på Oasen, se signaturen min.) ;)
-
Det er vel sånn at 25(OH) er lageret og omdannes til 1.25 (OH) i nyrene.
Det er altså 1.25 som det koker ned til og som kroppen bruker.
Så er det vel ikke helt uvanlig å ha noe lavt lager på denne årstia like før en kaster vinterbroka.
Men det dannes nok aktivt D-vitamin enda, men lageret bør sikkert få påfyll, og det skal ganske store doser til som det skrives over her.
-
Noen legebetraktninger omkring D-vitaminet kan være nyttige.
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 7_17_50679
Her er hva analyselaboratoriet www.furst.no sier om analysen de utfører :
fS-Vitamin D3
En liten mengde av kroppens kolesterol utgjøres av 7-dehydrokolesterol. Ved bestråling av huden med UV lys, omdannes dette til cholecalciferol (vitamin D3) som transporteres til lever og hydroksyleres til 25-OH-cholecalciferol. Det er denne komponenten som måles i serum som vitamin D3 og gir uttrykk for vitamin D-status i kroppen. 25-OH-Vitamin D omdannes i nyrene til 1,25-dihydroksy-cholecalciferol som utøver hovedvirkningen av vitamin D som er å øke resorbsjonen av kalsium fra tarm. I planteverdenen foreligger ergocalciferol (vitamin D2) som vitamin D-kilde. Det gjennomgår samme metabolisme som Vitamin D3 i kroppen og anses likeverdig med D3. AFI-D2 forte inneholder Vitamin D2. Ved bruk av dette preparatet er det summen av vitamin D3 og D2 som utgjør vitamin D-status. Det er vanlig at konsentrasjonen av vitamin D faller i vintermånedene når det ikke inntas tran. For å avgjøre om det foreligger en vitamin D-svikt, kan parathormon måles. Finnes en høy verdi i forhold til kalsium-verdien, vil dette kunne skyldes at kroppen ikke er sikret nok kalsium fra tarm og mobiliserer det nødvendige fra skjelettet.
-
Heisann alle sammen :)
Det var som jeg sa innledningsvis utrolig mange kloke hoder her inne :) Så helt klart rette stedet og spørre - tuuuuuusen takk :)
Nå har jeg lest linker om viktigheten av D-vitamin, fått forslag til bøker, mat, lært hva verdiene betyr og hvordan dette fungerer i kroppen, og til og med en link hvor jeg kan få kjøpt nettopp det jeg ser ut til og trenge :)
Jeg er jaggu blitt klokere jeg også :)
Dette var jo bare suverent - tusen takk igjen til dere alle :)
-
Jeg har påvist kalsium mangel, og lav vitamin-d. Har fått kalsium tabletter med vitamin-d på resept. Ennå ikke hentet den ut, men regner med at det kan hjelpe litt på :-)
-
D-vitamin mangel
Hej!
Jeg prøver igen, har lige skrevet et laangt inlægg der forsvant, typisk!
Jeg har fået konstatert D-vitamin mangel. 38 (ref.omr.50-160)
Beskeden fra legen var at jeg skulle gå ned på apoteket og købe Unikalk Forte, og ta 2 om dagen. Har så lest at i mediene her i danmark at kalktilskudd ikke hjelper, da kroppen ikke optager dette. Her ble specielt produktet Unikalk nevnt.
Har vært ved øyenlege og fått konstatert ekstremt tørre øyne og Episcliret.
Har lidt av Lichen sclerosius i ca. 20 år. Legen sier at mange mennesker er plaget med tørre slimhinder og mener ikke det skal undersøges nærmere.
Nå de siste par mnd. har jeg fået tiltagende muskelsmerter, konstant hodepine, influensalignende symtomer, med feber følelse.
Blodprøver viser stoffskifte ref. indenfor normal omr. TSH, tf3 og tf4
Men forh. verdi av Immunglobelin 4,2 (0,4-2,3)
Kalium ion 3,5 (3,5-4,4)
Leukolytter B 5,0 (4,0-11,0)
Ferritin 29 (10-150)
Har det ad h.... til og bliver frustrert når legen ikke finder noget galt ved og se på blodprøvene, kanskje jeg ikke får tatt de rigtige eller så er jeg bare hypokonder.
Jeg ved dette er et stoffskifte forum, men jeg leder efter en forklaring.
Håber der er noen der har overskudd og lyst til å komme med en kommentar.
(Ps. har tatt min morgentemp. en uge og den ligger på 36,2-36,4)
Har lest mye på sidene deres og det skulle prøves.
MVH
marie66
-
Hei Marie.
Her går det ad H....til for de fleste, så du er i godt selskap.
Hvis det kun er D vitamin du mangler er det ingen grunn til å spise kalk.
Men hvis det er for å styrke benbygningen skal du også ha kalk og magnesium.
Det tar lang tid og krever realtivt store doser D-vitamin for å komme opp på normale verdier. D-vitamin måles enten i µG eller IE (1µG=40 IE)
Og det kan du få i Matas eller på Apotek.
Har sett at flere tar opp til 50µG/dag så det kan du nok til solen kan gjøre arbeidet.
-
D3
Har du fått beskjed om å ta D-vitamin fordi du har for lite kalsium? Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Jeg har ihvertfall for lite kalsium og må ta vit D3 for at dette skal tas opp bedre. (og magnesium) Tar også litt solarium innimellom for å få D-vitamin gjennom huden.