-
Min oppfatning av det er at det er din egen kjertel som trigger stoffskiftet ditt . Den vil produsere, men som n'Finn sier gjør Levaxin tilførselen at den får beskjed om ikke og gjøre det den er ment og gjøre (hvis jeg oppfattet riktig)
Jeg ville bedt om en time hos en endokrinolog eller i hvertfall hjelp til og tolke om dine prøvesvar egentlig betyr at du kan produsere nok selv uten tilførsel av Levaxin. Jeg tror (og dette blir tror), at du rett og slett får trøbbel pga av dette. Du har en levende kjertel, som vil fungere, men den får ikke gjort det den skal. Med Levaxitilførsel får den på en måte beskjed om og "roe seg". Blir kanskje litt merkelig formulering dette her.
Dette skaper selvsagt ubalanse og du får masse symptomer i kjølvannet av dette.
I tillegg påvirkes stoffskifte av matinntak, grad av aktivitet og årstider. Så det blir vanskelig for deg og finne en korrekt dosering, hvis du i det hele tatt trenger Levaxin???
Jeg har selv aktivt vev og det er rett og slett nesten komplett umulig og følge dette stoffskiftet og dosere gjennom året. Men min er ikke så aktiv som din, så jeg står overfor valget og enten slå den helt ut, med en dose radioaktivt jod til, eller leve med disse svingningene.
Foreløpig har jeg valgt det siste, fordi jeg tror kroppen min har godt av det egenproduserte - men fortsetter disse svingningene har jeg vel ikke noe annet alternativ enn og knocke den helt ut.
Hva som blir riktig for deg er jo vanskelig og si, men en spesialist ville jeg nå snakket med, selv om de heller ikke alltid kan si hva som er det beste. Jeg tror faktisk litt på n'finn sin teori her om at Levaxinen kanskje klusser det litt til når du fortsatt har friskt vev. Det ser ut til at det er slik for meg også. Jeg trappet ned for 3 mnd siden og har nå en Tsh på 19.7 FT4 17 og FT3 på 5.8, da jeg hadde hypersymptomer og FT4 på 22 og FT3 på 6.9 (tsh var merkelig nok 10.2?)
Jeg har det nå bedre, selv om min tsh jo ser helt villt gal ut, men denne gangen skal jeg stå i det litt og se om tsh'en synker igjen - slik n'finn sier kan skje :)
Jeg har det uansett bedre som hypo enn hyper :)
Jeg håper virkelig du finner ut av dette med tid og stunder, man kan jo bli litt småtussete av dette her, huff!
-
Hei :D
Jeg er helt enig med Hildemor at hvis det er fastlegen som behandler deg at hun kanskje skulle henvise deg til endokrinolog. Tenker da særlig på at alle antistoff prøvene dine er normale. Det vil kunne indikere en annen type stoffskifte problematikk enn den vanligste autoimmune. Ville tro det var et mysterium for endoene skulle forsøke å løse.
-
HEI alle
og takk for gode innspill.
Jeg har og sagt tidl at kanskje knocke ut kjertelen-men da misser jeg den lille muligheten for at et lite mirakel kan skje?
Nemlig at sykdommen brenner ut,og kjertelen min klarer seg selv...Lov å håpe!
Har ikke hatt så store svingninger tidl år,vært værst siste 8 mnd.Kanskje mere produksjon selv?
Når det gjelder antistoffer og Tras har jeg leita fram de første prøvene-de var alle negative.
Derfor ble det tatt røngten av kjertelen og de fastslo at det var Graves der.
Men jeg tror og at jeg hadde hatt stoffskifte iallefall 5 år før diagnosen,når jeg tenker på alle symptomene og legebesøk-de trodde nok jeg var hypokonder...
Endokrinologene i Norge vil ikke ha meg!!
Stavanger og Haukeland sa nei før jul-mente pasienten var nok utredet.
Jeg skrev 2 brev selv ,et tidl til Aanderud-som skrev tilbake at jeg tydelig led av svingende stoffskifte,men at det gjerne brente ut etter hvert..
Det andre sendte jeg til Svartberg i Tromsø nå før jul som svarte at han hadde lest brevet nøye og forsto mine plager-men sa han ikke kunne gjøre noe for meg :cry: .
Så jeg tenker skrive et brev til-men hvem søren skal jeg da sende det til??
Jeg forstår og at de ikke kan gjøre noe mer med stoffskifteprøver-alle er tatt og jeg spiser den eneste medisin Norge kan tilby.Bortsett fra Armour da-som ingen går god for,ikke dem jeg har spurt iallefall.
Så det føler jeg står igjen med er:
Andre prøver som kan taes?
Noe som er i ubalanse som igjen gir ustabilt stoffskifte.
Blir sprø av det her,særlig siden svaret kan ligge en helt annen plass enn i Tsh og T4!!
-
" Jeg har og sagt tidl at kanskje knocke ut kjertelen-men da misser jeg den lille muligheten for at et lite mirakel kan skje?
Nemlig at sykdommen brenner ut,og kjertelen min klarer seg selv...Lov å håpe! "
Den undersøkelsen du refererer tolker legene slik at du har ikke sykdom i kjertelen. Nærmest som at miraklet har skjed alt......
Og de er ansvarlige for at alle prøver som tenkes å ha betydning for din situasjon er tatt - men har de tatt dem ?
Du vet jo anderledes, du kjenner det på kroppen og bør vel formidle dette så de ikke sullrer seg inn i sin egen ufeilbarlighet.
Men hvem vil ta imot ? Fastlegen ?
Du har jo igjen http://www.balder-klinikken.no/ da - de tar imot brevet ditt.
-
Du kunne jo skrive til Thyreoidea poliklinikken på Aker, men du må ha med rekvisisjon av legen, ellers tar de ikke imot. En tanke i hvertfall :)