-
Hei Alice :)
Legen din håper nok på at utslagene skal bli borte av seg selv. Ikke vent for lenge med å ta ny blodprøve, for det vil jo vise om det er på vei bort. Det hender at det bare forsvinner. Men, legg deg symptomene på minnet, sånn at du kan si at du vil behandles om de dukker opp. :)
-
Heia Alice :)
Din høye Anti-TPO indikerer begynnende ødeleggelse av skjoldbruskkjertelen, men det kan ta tid før andre verdier viser avvik på prøve - symptomene kommer ofte først. Jeg har kun lest om ei som hadde forbigående for høy Anti-TPO her inne, i forbindelse med fødsel.
Hvis du dog ikke får thyroxin (om det er riktig å få dette i ditt tilfelle), så har du likevel noen ting du kan forsøke. Ettersom det kan være den autoimmune prosessen (anti-TPO) som gjør noen dårlige, så kan det være interessant å forsøke å få dette ned.
Min er på vei ned for første gang i historien...
Det kan være mer optimal dose thyroxin, sier legen, men det tviler jeg på, for ifølge blodprøvesvarene så har jeg jo vært så optimal som bare det.. i mange år....
Men - jeg har brukt en god del fersvannsalger, så som Sun Chlorella og andre ting (se egen tråd her inne på forumet). Og Selen har jeg brukt lenge nå. Snakk med Nora, hun er så flink på dette. Noe kan få antistoffene ned, og noe trigger dem. Lurer på om gluten trigger dem, eller karbohydrater - husker dessverre så dårlig, uansett, jeg får i meg hauger av gluten og karbohydrater. Så da må det jo være ferksvannsalgene og Selen som hjelper hos meg. Lurer på om aspartam kan trigge dem, og det har jeg fått lite av i et par måneder nå.
Beste ønsker ... :)
-
Min ft4 var helt i bånn av referanseområde (den var 11 på skalaen 10-20 og 10 på 9-22) og jeg hadde masse symptomer mens TSH var 2,5. Den hadde ligget på 2 i lengre tid og jeg hadde det brukbart, men i ettertid så skjønte jeg at jeg hadde vært hypo lenge men greid å kompensere.
så plutelig etter en rekeaften (som trigget en thyreoditt, kjertelen ble vond og jeg ble dårlig) begynte TSH å stige men legen nektet å ta flere prøver. Enda Hormonlabben på Aker hadde anbefalt å følge stoffskiftet nøye pga antistoffene.
Hverken legen eller jeg ante at TSH er halvparten på ettermiddagen. Min virkelige TSH var altså omtrent 5.
Jeg gjorde kort prosess etter noen mnd og forlangte thyroxin på eget ansvar, og fikk det men legen ble sur. Hadde aldri problemer å få thyroxin etterpå når legen flyttet, forresten. Gikk til legesenteret og damene i luke ordnet ny resept, no problem, hadde såvidt vært hos noen andre leger der (det var like før fastlegeordningen og man brukte bare legesenteret med den legen som hadde time ledig, no problem)
Vil ikke akkurat anbefale å forlange behandling på eget ansvar men loven er på vår side, må bare nevne det. Men jeg var ganske symptomatisk. Frøs og masse annet, og ft4 var jo helt i bånn.
nora