-
Ja, det er vanlig å bare teste for TSH og ft4 og det rekker for mange.
Merk at ft4 sitt referanseområde varierer mye, kan være 9-16 eller 10-28 o da betyr 18 to helt forskjellige ting.......vi regner noen ganger ft4 om til prosent for å se bedre hva tallet betyr.
Folk på froumene forteller ofte at de trenger ft4 omtrent to thredeler opp eller noe sånt.
Ofte er TSH rundt 1 da men hos noen er den da lav uten at det betyr noe.
les litt i artikkelen til Haug i legetidsskriftet om behandling av hypothyreose, står nettopp om TSH og ft4 der, og at noen føler seg bedre med liothyronin i tillegg.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952
Står også noe offisielt i www.legemiddelhandboka.no
-
takk for svarene Nora og Egfins. :)
Kommer til å ringe legen på mandag og be om refesanseområdet..
Er snart på tide å ta nye prøver og se om jeg fremdeles er lav.. :shock:
-
Dem kjører over deg med bransjesjargongen ?
Ikke la dem - start utdanningen i din egen sykdom nå :)
S står ofte foran blodprøvesvaret og betyr at blodprøven er tatt i blod-Serum. Andre er forbokstaven i Plasma Urin mm.
Men i dette tilfellet er det nok en f du har hørt. Vanskelig i telefonen de derre : sa du S for svingende eller F for ...... !!!
Stoffskiftehormoner starter med 4 jodatomer og så faller en og en av - derfor kalles de T4 - T3 osv. (T4 er lagervare og brukes ikke før det er et T3, som er stoffskiftehormonet)
Så er det slik at blodet er både lagringsplass og transportsystem.
Når hormoner er på lager er de bundet til et protein.
Disse kan man måle, og de kalles totalverdier, men er av mindre interesse.
I dag måler vi etter at de har frigjort seg fra lageret og svømmer fritt og ubundet - da kalles de frie verdier og benevnes feks fritt T4 eller fT4 - fT3.
-
er faktisk nesten umuligt å høre forskjell på f og s i telefonen. jeg gjentar av vane når de sier prøveresultater, men det hjelper ikke når de ikke gidder/har tid til å høre etter... :evil:
de ligger jo på røret før en har spurt ferdig om det en lurer på.. sinna.....
prøver å lære og lese om sykdommen, men er mange forskjellige ord som ikke alltid er like lett å forstå:p
takker for info'en n'Finn, skjønte litt mer nå. hehe
har hatt/har B-12 vitamin mangel som jeg nå får sprøyte for hver 3. mnd, virker som håret er ble tykkere etter jeg begynte på sprøytene, men er stoffskiftet noe som også kan gå utover håret? syntes fremdles det er tynt og pistrete... :( :cry:
-
Ja man kan få pistrete hår av lavt stoffskifte
http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotyreose
-
Man kan også få pistrete hår av B-12 mangel, så det er nok sannsynlig årsaken i og med at du opplever at det er blitt tykkere. Og tykkere blir det når B-12 din blir høyere og ligger stabilt. Drikk litt vørterøl - hvis du orker - blæh hehe. Noen vasker håret sitt i det også, men jeg kan ikke skjønne at det skulle ha noen hensikt, da håret i utgangspunktet er "dødt" :)
-
takker for svarene:)
virker som om håret først ble bedre, også nesten litt verre.. ikke vet jeg :p
vørterøl??? Ehhhhh... hehe.. tror ikk ejeg tør det:p
-
Et par spørsmål til...
hei..
mens jeg venter på å få ta min andre blodprøve hos legen blir jeg bare mere og mere nysjerrig, så tillater meg og "mase" litt til her inne.
Er det noen som har noen erfaring med hvordan P-piller virker inn på stoffskiftet? går på loette og lurer på om det kan ha noen innvirkning..
får av og til en rar følelse i kroppen.. hvis jeg "kjenner på kroppen", gnir hendene mot hverandre, "biter" i underleppa, så føler det ut som.. vet ikke helt hva jeg skal si.. er vanskelig å beskrive, men er som at jeg er opphoven, at jeg har vokst til det dobbelte.
har heldigvis ikke det da:p hehe. skulle tatt seg ut..
har ofte vondt i halsen, hoven kjertel; kun på en side av halsen om gangen virker det som (høyre og venstre deler på å ta tur:p )
skal nevnes at jeg fremdeles har mandlene og at de kan se betent ut innimellom.
lurer sikkerter på åtte tusen ting i morgen også:p men begynner med disse spørsmålene tror jeg:)
-
tolking av prøvesvar
var hos legen i dag og tok min andre blodprøve for å sjekke stoffskiftet. prøvene jeg tok for en mnd siden var:
ST4 - 18,1 (mener det var ST4 hun sa.. eller var det FT4... ganske sikker på at det var ST4)
TSH - 4,81
fikk vite i dag at tsh'en skulle lagt mellom 0 og 4.
St4 eller FT4 sa hun ingen ting om.
er det mye over?
eller "normalt"
når på dagen er det best og ta slike prøver?
holder det å sjekke bare de to, eller skulle de tatt flere prøver?
håper noen kan hjelpe meg litt med noen svar her.... :oops:
-
Hei :)
Ft4 er det nok hun mente. Det betyr fritt T4 og betyr at det er det frie hormonet thyroxinhormonet i blodet ditt. Den og TSH prøver er det mest vanlige legen tar når det kommer til stoffskiftet.
T4 prøven din ser fin ut, mens TSH er over referanseområdet. Jeg ville råde deg til å be om en skikkelig thyreoidea utredning, hvis ikke legen din har gjort det allerede. Da kan du være sikker på at det som er å oppdage vil bli oppdaget i forhold til stoffskiftet.
Disse prøvene er en standard thyreoideautredning på Haukeland:
S-THS
S-Thyroxin fritt
S-Thyroxin
Thrijodthyronin
S-Thyroxinbindende globulin
S-Thyroglobulin
S-Thyroglobulin antistoff
S-Thyr.perox-antistoff
S-THS receptor-antistoff