Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Må også si litt om dette.
Jeg har aldri hatt problemer med å få av meg overflødige kg, men nå rikker det seg ikke. Prøvd mine gamle metoder og nå har jeg spist lavkarbo siden sommer uten effekt. Det er bekymringsfullt synes jeg.
Skal sies at jeg de noen av de månedene har vært så syk at det har blitt 0 bevegelse, men nå beveger jeg meg igjen og vekten står bom stille. Kanskje å sulte seg ville virke ;)
Uansett er det en sannhet er at jeg la på meg 20 kg på 2-3 mnd da de ikke fant årsaken til at jeg var så syk (før Levaxin). Og det uten å forandre kostholdet mitt det minste. Da trente jeg alt jeg maktet, for jeg var redd for å sitte i ro og bli "lat". Så det er ingen tvil om at man påvirkes av å få lavt stoffskifte.
Er enig at det nok ikke gjelder alle. At mange trøstespiser når livet går dem i mot er hevdet over en hver tvil. Men det er allikevel for mange som sliter med vekt og stoffskifte, til at det ikke skulle være noe i det. I lærebøkene til legene så står at man ikke legger på seg mer enn 2-3 kg, men det betyr ikke at min og andres erfaring med stoffskifte og vekt ikke er reel for det. Ã… si at vi er late og lite fokuserte og bare hviler på våre laubær gjør ikke saken bedre eller anderledes.
I følge pressen så spiser man bare junk-food om man er så feit som jeg er. Jeg spiser aldri slik mat f.eks. Men tror folk på slikt? Nei! Ikke før de har bodd med meg over tid og fått sjokk over hva jeg egentlig spiser. Men fordommene møter jeg hele tiden ;) Må jo legge til at jeg ikke bryr meg særlig om hva andre mennesker tenker og mener om meg og vekten min. Trives med den jeg er jeg. Med eller uten alle disse overflødige kg. Dessverre jeg ser medmennesker som lar seg knekke av all denne mobbingen av tykke mennesker. Og det gjør meg eitrende forbannet.
Ã… si at man er hårsår fordi erfaringene om vekt og stoffskifte ikke stemmer overens med det legene lærer, er litt for enkelt på et slikt komplisert forhold. Da har vi her inne et virkelig stort problem alle som en ;) siden de fleste av oss mener legene ikke vet nok. Og ut over det så er det ikke rart hvis folk er hårsåre, for det er fritt frem for å mobbe dem som er tykke, i samfunnet og i helsevesnet. Har hørt groteske historier om det...
Jeg tror nok dette er et tema som er like individuelt som resten av stoffskifte problematikken. Vi sitter her og ikke blir friske, mens de fleste tar pillene sine og er funksjons friske. ;)