Mitt innlegg her blir en kommentarer til flere av postene overfor;
Jeg fikk en kjempe nedtur da jeg startet med Levaxin (ca 4 år siden) - gikk opp 7-8 kg på 3-4 måneder. Ã…ret før stoffskiftet virkelig tuppet (og jeg fikk medisin) - hadde jeg gått opp 4-5 kg - til tross for et sundt kosthold og aktivitiet (må bare nevne at fastlegen legen min hadde mistanke stoffskifteprobl. lå latent lenge før det (begynte å ta prøver for 10 år siden). Da hadde vekten vært stabil i mange år og mengde mosjon/aktivitet var konstant. Selvføgelig kan det (i min alder) ha vært andre hjormonelle forandringer, vel ..... Men nok om det.
Omkvedet fra legen lød at når man startet med tyroksin så ville jeg begynne å ta av ganske raskt. - Så - forventningene til dette var ganske høye da jeg startet medisineringen. Det motsatt skjedde imidlertid - og jeg la på meg..........
Det tok meg ganske lang tid å ta av dette ved egen maskin. Jeg hadde store problemer med vann i kroppen og fikk vanndrivende - vekten kunne svinge 2-3 kg i løpet av et døgn. Vanndrivende hjelper meg fortsatt en god del i perioder.
Jeg gjorde en del endringer i kostholdet - jeg tok en del "basic" fra Blodtypedietten (jeg har blodtype O), men følger den ikke slavisk. Unngår i størst mulig grad alt lyst bakverk (har gjort underverk for magen). Unngår gjærbakst - spiser grovt, mørkt "surdeigsbrød". Jeg rister alltid brødet i brødrister. Vet ikke hvorfor, men magen fungerer bedre på ristet brød enn "u"-ristet. Jeg spiser mer grønnsaker. Unngår stivelsesrike matvarer - eks. poteter (spiser nesten ikke poteter lengre...). Jeg "tror på" at fett må til for å forbrenne fett - så jeg har ikke et fanatisk forhold til fett i mat. Smør på brødskiven har jeg imidlertid kuttet ut.
Jeg unngår bestemt mat som inneholder soya - ungnår fluor, Bruker salt, men mineralsalt.
Jeg spiser regelmessig - og prøver å holde meg til å ikke spise etter kl 18:00-19:00 om kvelden. Jeg tror heller ikke at jeg klarer en ren lavkarbodiett.
Jeg drikker masse kaffe (!!) dessverre - for den må jeg ha. Jeg har et lite inntak av melk- og osteprodukter, men (lett)melk i kaffen eller teen tar jeg meg råd til. MEN - og kanskje like viktig for mitt velvære og medisininntak er at jeg putter i meg Levaxinen med en gang jeg våkner om morgenen - varierer mellom 05:00 og 06:00 - drikker ikke kaffe før det har gått MINST en time . Så tar jeg øvrige medisiner/vitaminer med maten ca. halvannen time etterpå. Jeg tar Omega-3 (når jeg husker det) og tar ellers et tilskudd med antioksidanter.
Ellers så "kjenner" jeg på kroppen - den aktuelle dag - hva jeg "kan" spise samme dag. Men med disse enkle reglene har magen blitt mye bedre, jeg kjenner med "lettere" i kroppen, leddvondt og muskel-problemer er redusert. Hudproblematikk kommer og går - og noen ganger vet jeg hvorfra det kommer. Andre ganger ikke.
Enten man er ung eller gammel ønsker man å ha en vekt man trives med, jeg er langt fra tilbake til der jeg var (og noe alderstillegg er det nok). Jeg forstår og føler med alle som virkelig sliter. Når det er sagt - kanskje handler det om å gjøre noen innrømmelser overfor seg selv, senke kravene og forsøke å ha det godt i livet sitt på tross av.........
Nedstemthet er heller ikke noe sjakktrekk for kropp og system. I følge noen teorier legger man på seg av "å være deppa" også (enkelt formulert). Dog - jeg kan bli "deppa" jeg også når jeg ser at vekten går opp. Da strammer jeg inn litt - går i meg selv og spør - har jeg forholdt meg til "mine regler" - svaret er nesten alltid nei :roll: - så da er det tilbake til regelverket. :) - Når det er sagt vet jeg at mange sliter tungt - til tross for "strengt regelverk", bare så det er sagt.
TIl sist jeg har sluttet å sammenligne meg med andre jeg kjenner - eller la noen få lov til å ture fram med slike utsagn som "jamen, hun/han har lavt stoffskifte og fungerer normalt, la aldri på seg etc.etc" - Se hva n'Finn har skrevet under en annen tråd.
Vi er så forskjellige (mentalt som fysiologisk) inntak av medisiner, aktivitet, hva vi tåler og makter over...... MEN jeg synes fortsatt at det er veldig bra med et slikt forum. Man kan kanskje få noen ideer som i neste omgang kan være til hjelp.
Neei, nå må jeg på jobb (dette ble langt....) :?
Med en varm tanke til alle som har vært der, er der og sliter .....
Beste hilsen
-barazinga-