Og de sender dem til capio, eller til fürst?
På www.capio.no står det noe om volvat på forsiden.
Printable View
Og de sender dem til capio, eller til fürst?
På www.capio.no står det noe om volvat på forsiden.
tror di er blitt sendt til Capio.... var der inne å så, men slike ting klarer ikke jeg fnne frem rktig. :(
står under referanseverdier eller noe sånt (under klinisk kjemi eller noe. lang lang link.)
ft4 10-23
ft3 3,6-6.0 og forøvrig kan v\det være interessant å lese ånn generelt hv de skriver om thyroidea og substitusjonsbehandling for oss andre....
Tallene dine blir da:
ft4 12 = 15%
ft3 4,2 = 25%
Og det er skikkelig lavt. Normale folk har veldig sjelden i nedre halvdel (men de kan godt ta seg en tur ned uten noen problemer)
Hvis du lager en graf i excel kan du se hvor lave dine tall er. Kanskje legen blir mer obs på dem. De er generelt elendige til å tolke tall, mens grafer eller piegrafer pleier å gjøre bedre inntrykk hos dem.
Har legen krysset av for anti-TPO også?
Jeg ville altså hatt større problemer med dine tall. Hos meg var til og med ft3 vesentlig høyere.
Når jeg var en periode uten levaxin for å se hva tallene ble, fikk jeg ft4 på 12 og TSH på 4,5 og masse symptomer igjen, stor tunge, sov elendig/snudde meg hele natta, kalde hender og føtter og mye mer.
Tusen takk for alle svar. Skal imorge ringe til legen for å bestille time. Tusen takk :)
Noen andre sier (de på cøliakiforumene) at de ville prøvd glutenfritt med MS.
vil det si at jeg ikke burde på noen medisiner pga lavt stoffskifte?
Jeg skulle gjerne hatt normalområdene på prøvene dine, da de varierer mellom laboratoriene.
Men jeg synes FT4 ser veldig lav ut, og du har slike prøver som jeg hadde i mange år. Har du fått en kontroll av kjertelen din, med ultralyd og/eller scintigrafi?
Jeg hadde TSH på rundt 0,7, FT4 på 11-15 og FT3 nydelig på midten i omtrent 10 år, likevel overbevist om at jeg var syk.
Det endte med et digert struma med av hormoproduserende knuter som lekte berg-og-dalbane med meg, med hypo-normal-hyper-hypo-osv. perioder i alle disse årene.
Så det _kan_ hende du er i samme kategori.
Har de målt antistoffene dine, anti-TPO? Og ferritin og b12 og slike ting?
Vel, om det med glutenfritt? det er bare en tilleggsbemerkning de kommer med pga visse sammenhenger. (immunologisk)
Stoffskiftehormonene dine er lave her og nå og dem ville jeg diskutert med legen, med spørsmål om prøvebehandling med levaxin evt. spørsmål til endokrinologisk poliklinikk om hva de synes. Viktig her er at du akkurat nå er gravid på toppen av det hele og ft4 og ft3 er lave.
Ingen tid til eksperimentering med glutenfritt og evt. ldn (se andre tråder her) Glutenfritt kan typisk ta mange måneder å gjøre utlslag.
Noen forskere har en hpothese om at det er mye MS i NOrge forsi vi har så lite sol, altså D-vitaminmangel.
Husk å få målt D-vitamin og anti-TPO i videre utredning også, ikke bare TSH og ft4 og ft3.
Heia Stine, og velkommen hit :D
Trist å lese at du har en god del å slite med. Håper du kan finne svar på dette med lavt stoffskifte.
Jeg mener at MS er definert som en autoimmun sykdom. Og en autoimmun sykdom disponerer dessverre lettere for en annen. Så vet du om det er blitt tatt antistoffer av deg mht skjoldbrusskjertelen?
Anti-TPO
Anti-TG
TRAS
Den første er viktigst, og kanskje enklest, å få tatt - vil jeg tro.
Nylig har det blitt lagt en link her på forumet til en ikke så kjent form for behandling av MS. Jeg har ikke greie på dette, har bare tittet litt på det, men du kan jo ta vare på linken i alle fall. Kanskje du kjenner til det fra før.
http://www.ldn.no/
Her er skrivet je fikk i posten ang blodprøvesvar.
S-Natrium:138
S-kalium:3,8
S-kreatiin:43
S-urinstoff:2,4
Urinsyre:191
S-ASAT:13
S-ALAT:5
S-ferritin:11
S-jern:19
S-vitamin_B12:282
S-Kolesterol:5,5
S-HDL-kolesterol:1,5