Takk 'Ma ;)
Shanita - har du tilrettelagt kostholdet ditt i forhold til dine "potensielle" diagnoser?
Printable View
Takk 'Ma ;)
Shanita - har du tilrettelagt kostholdet ditt i forhold til dine "potensielle" diagnoser?
Jeg skal også til undersøkelse av spiserøret så det er kanskje vanlig det her? Har hatt gastroskopi som er samme som endoskopi ifjor engang men det var for å undersøke ang. cøliaki. Gikk rimelig greit enda jeg hadde brekningsfølelse.
Kostholdet mitt har jeg endret i den forstand at jeg spiser sunnere enn noen gang. Mer grønt og fisk enn noen sinne, i tillegg tar jeg probiotica for magen. Ellers så har jeg kuttet ut sukker og søtningsmiddel, med unntak av noe lightbrus i helgene.
Jeg har tro på at kost kan hjelpe på mye. Det følger alternativ medisin med planter osv. Hørte på tv her en dag at Gurkemeie var veldig bra mot inflamasjoner f.eks :)
Shanita - ja, jeg tenkte vel på disse tingene du nevner + sånn ca lavkarbo... Har det hjulpet på magen din?
Anne Ma - brukte mye Gurkemeie i te i ca et halvt år - det hjalp ikke på meg. Hørte vel at det skulle være bra for verk i ledd, tror jeg. Kanskje leddegikt/forkalkninger siden du nevner dette med inflamasjon.
Nora, ja jeg lurer jo på om selve lukkemekanismen blir dårligere pga lavt stoffskifte. Hva består den av - er det en muskel? Jeg har jo "generelt" fått mye muskelsvikt og muskelsvaket. Ellers vet jeg, ja Anne Ma, at det mye mageondter ved lavt stoffskifte (og fibromyalgi), men jeg ønsker å vite om man er utsatt for spesifikke andre diagnoser - slike som Shanita f.eks. har. Og/eller Cølliaki, eller annet. Og Nora, det var jo dumt at de ikke undersøkte spiserøret samtidig. De tok biopsier av meg underveis, hørte jeg. Og det var vel tolvfingertarmen de hadde problemer med å komme ned i. Jeg håper inderlig de samtidig har undersøkt for Cølliaki. Ja, det gikk jo "greit" med meg også, men det var mer enn brekningsfølelse - det var konkrete brekninger så og si hele tiden. Temmelig vondt, men det varer jo ikke så lenge, men de fikk ikke tatt biopsiene som de skulle når jeg brakk meg sånn. Fikk bedøvelsesspray, så når de stakk slangen ned og forbi svelget, som de sa skulle være det verste, så gikk det temmelig bra + et stykke til. Men så begynte - og vedvarte brekningene. Kanskje de tok for lang tid i forhold til hvor lenge sprayen virket? Eller så kanskje det er meg det er noe galt med - igjen. Lokalbedøvelse virker noen ganger ikke på meg.
Gurkemeie er bra mot betennelser og derfor fint for de med Hashimoto anbefalte Lars Omdal fra Balderklinikken. Jeg har prøvd det en stund, men har aldri fått tatt mer enn en om dagen, men sist gang jeg kjøpte sa damen i helsekostbutikken at man kunne ta 4 om dagen så forsvant alle betennelser på en uke.....jaja vi får nå se da :))))
Kan ikke si at jeg merker noen forandring, men jeg har vært nødt til å slutte med Asacol (medisiner for tarmen) siden jeg fikk lavt stoffskifte. Jeg fløy like herlig på toalettet som jeg har gjort siden jeg ble syk, men jeg ble voldsom hard i magen. Det var aldeles forferdelig å føle trang til å gå på toalettet og bare oppleve vanskeligheter flere ganger om dagen. Glad det er forbi! Tar også Benefiber i drikken min og merker god hjelp av den.
Minnie - si ifra om det virker!
Shanita - hvis ikke kosthold og medisiner hjelper, så må du jo ha andre ting? Hva er Benefiber? Er det for å få gang i magen? Ja, jeg kan være hard i magen med diare "ovenpå" det igjen. Kan kjenne det på romlinga og "bevisene" kommer jo etterhvert. Har vært spesielt ille den siste måneden (pga overgang fra Levaxin - Armour eller et magevirus? - bakterieprøve var negativ).
Fant om dårlig lukkemekanisme, en enkel forklaring:
http://www.halsbrann.com/501756/501772/Sitat:
Lukkemekanismen
Mellom spiserøret og magesekken er det en lukkemekanisme, som kan bli for slapp. Lukkemekanismen skal holde magesekkens innhold på plass i magesekken, men jo eldre man blir, desto mere slapp blir mekanismen. Lukkemekanismen skal motstå et stort trykk fra magesekkens innhold. Hvis man bøyer seg fremover eller belaster sine magemuskler på annen måte, stiger trykket, og man kan risikere, at innholdet fra magesekken løper opp i spiserøret sammen med magesyren.
Jeg tror ikke jeg har blitt verre jo eldre jeg har blitt, jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. Forskrekkelig mye, forferdelig vondt om natta, for å ikke snakke om under graviditeter. Mye bedre når jeg gikk på Herbalife i flere perioder.
Benefiber er rett og slett oppløselig fiber som du tar i vann. Det regulerer magen og er veldig bra for å "rense" tarmveggene. Jeg har divertikler og har derfor fått beskjed om å spise mye fiber...
Ønsker deg lykke til med undersøkelsen Stina. Jeg har tatt gastroscopi, så jeg vet hvordan det er. Har snakkt med en som har gjort begge deler og hun syns gastroscopi var verst.