-
Tusen takk for svar alle sammen
Jeg fikk beskjed om å senke dosen etter 3 uker til T3 30 og Levaxin 75.
Nå går jeg på 75mg T4 og 40 T3
Jeg vurderer å begynne medengang med å gå ned på t3 til 30 istedenfor 40 som jeg går på nå... blir det feil og uforsvarlig å gjøre?
-
joda, Tor sier jo forbilledlig det jeg mener.
Ta hensyn til deg selv gutt81 - det er du som trenger behandling og det er bare du som vet om den virker.
Kan ikke se på noen blodprøver hvordan du har det.
Men om Oftebros behandlingsmetoder passer for deg ?
Ja, klart du må jo vurdere dette ut fra de resultater som oppnås.
Og som Tor sier - de kommer ikke i morra........
Så hvor lenge skal du gi ham sjansen ?
Innen et år bør en iallfall spore bedring, mener jeg.
Sikkert helt ok å gå ned til 30. Det er en meget forsiktig regulering. Om det er nok vet du ikke før om en stund.....
-
Oftebro sa at i desember får jeg vite om liotyronin hjelper eller ikke. da har jeg gått 5 mnd på det.....
Skal i MR snart, spent på om de finner noe galt der, skal gi beskjed om hva de finner eller ikke finner.
-
Vanlig praksis ved ein prøvebehandling, for å se om man har nytte av stoffskifte medsiner er ca 6 mnd. Det kan ta 2 år før man virkelig blir bra.
Følg rådene til Oftebro, så sant du ikke blir veldig dårlig av medisinen. Husk også at ofte blir man litt dårligere, før man blir bedre ved oppstart på stoffskifte medisiner.
-
Jeg har gått ca 1 år på medisinen før jeg begynte hos oftebro, Jeg har bare blitt være å værre siden jeg i hele tatt begynte på medisin, noe som skremmer meg når medisin skal gjøre det bedre...
-
En mulig forklaring på det er at sjukdomen utvikler seg gradvis, kan gjøre og at du med medisin stagger utviklingen, som kunne vært mye verre uten medisin. En teori......MEN ha friskt i minne at behandling av hypotyreose kan ta avsindig lang tid. Tenk år. Hold ut lidelsene.
-
Prøvesvar
Nå har jeg fått tak i den første blodprøven jeg tok, som gjorde at jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte. (begynte på medisin rett etterpå)
Tatt 07.04.06
S-TSH 8,1
FT4 17
Hva tenker dere om dette? Er dette nok for å si at jeg måtte begynne på levaxin`?
Idag har jeg som nevnt ovenfor:
tatt 23.08.07
S-TSH 0,01
FT4 14
(nå er formen mye værre en den var da jeg fikk diagnosen)
-
Litt pussig historien din da.
Du spør om den første prøven er nok til å gi Levaxin - og det er den ikke - det må nok mere ved på bålet. Bla. har du symptomer, arvelighet, sykehistorie, og ikke minst må det flere undersøkelser til.
Den første prøven din viser for høy TSH i forhold til fT4 verdien.
fT4=17 er ikke bekymringsfullt. Det kan være høyt nok, og behøver ikke gi symptomer. Det er ikke en situasjon som legen vanligvis iler til med Levaxinboxen, det må igangsettes undersøkelser først - for å finne ut hvorfor TSH er så høy.
Med en så høy TSH blir kjertelen vanligvis sterkt stimulert til å øke produksjonen. Vanligvis. Noen kan i meget sjeldne tilfeller ha en slik høy TSH som er normalt for dem, og da er det jo ikke noe galt - de funker helt fint med det. Det er jo fT4 som er viktig her. TSH er også her helt uviktig, men mange leger er alt for TSH-fikserte tror at denne er så viktig at de glememr pasienten.
Er du av dem med naturlig høy TSH er du feildiagnostisert og feilbehandlet.
Det er gjerne diverse antistoffprøver som tas og man avventer svar på disse. Finner man kjerteldestruktive antistoffer er den grunn til å vurdere Levaxin - særlig viss man har symptomer.
Men du gikk vel du til legen fordi du hadde symptomer ?
Hvilke innledende prøver har du tatt da ?
-
Er det da Liothyroninen som har kjørt din TSH til bunns? for FT4 har jo gått ned, den burde gått opp med ditt tilskudd av Levaxin.
Eller har du noe annet som ikke er blitt testet? Har du tatt TRAS-prøve f.eks?
(Ja, etter din første blodprøve var det rimelig riktig å sette deg på Levaxin, men andre prøver burde også vært tatt, så som f.eks. FT3, Anti-TPO og TRAS.)
På dine siste prøver - du burde ikke ha lav TSH og lav FT4 - hva var det nå det kunne indikere igjen dere, vi har jo nylig diskutert dette på forumet...
TRAS er i alle fall slik at det kan utgi seg for TSH eller noe slikt, og kan vise "feil" verdier da. Og TRAS kan visst være både stimulerende og blokkerende - sånn ca gi deg symptomer på høyt eller lavt stoffskifte.
Ang prøver så bør du også få tatt Anti-TG, men jeg husker ikke hva dette gir av symptomer.
-
Så er det slik, at hvis en som har normale forhold tar Levaxin vil han få det dårligere. Ingen tvil.
Det er mange fysiologiske og funksjonellle forhold som gjør at det blir slik.
Dessuten virker ikke Levaxin like godt som vårt eget ! Den som innbiller seg det tror like mye på reklame fra medisinindustrien som en unge på colareklamen.
Hypotalamus har i forsøk vist at har høyere affinitet for Levaxin enn for eget hormon, derfor vil det egene hormonet gradvis fases ut og Levaxinet overta.
Dette fordi fT4 vil falle, fordi TSH faller og tar vekk kjertelens produksjons-stimuli. Så øker man dosen og da blir forholdet enda verre.
Tilslutt har ikke kjertelen mer stimuli - det har ikke din heller med så lav TSH som du har. Særlig ikke hvis den på ha TSH=8 for normale forhold.
Men alt dette står og faller med en prøve : om du har antistoff eller ikke.